miltä toimittajalta hankit tuon sprayhoodin?
Paljonko noteerasi silloin ja asensitko itse?
Paljonko lyhensit isoa?
En omistanut FEnettä vielä tuolloin, mutta kyselin ja katsoin kuiteista:
Toimittaja Kuvapurje Oy / Sailtex, Veneentekijäntie 11, Laru, Hesa. Vuosi oli 2001, jolloin kuomun hinta 3000 mk ja alumiinit 1500 mk, josta ilmeisesti ennakkomaksulla ja talvisaikaan tuli yhteensä 300 mk alennusta. Asennuksesta en tiedä, kuka sen teki.
Ison lyhennyksestä kertoo tämä edellinen omistaja seuraavaa:
Puomin mastoreunaa ei nostettu, vain takapäätä nostettiin. Tämä vaati vain kikitangon säätämistä (en muista riittikö säätövara vai porattiinko yksi uusi reikä).
Isopurjeesta otettiin kiilamainen suikale alhaalta pois (siis kolmion muotoinen). Ainoa tapa selvittää kuinka paljon lienee laittaa sun purje ja standardipurje päällekkäin ja mitata.
Se kuomun mitoitus on aika tiukka kun sen tekee tuolla tavalla. Puomin ja kuomun väliin jää about sentti silloin kun puomi on alimmassa asennossaan (purjehtiessa toki enemmän) ja portaikosta joutuu pujottautumaan sisään. Silti jos teettäisin kuomun uudestaan niin teettäisin sen about samalla tavalla. Sen kuomun takareunan etäisyydellä (eli sillä kuinka pitkälle se tulee oviaukon päälle / taakse) voi hieman pelailla; jos haluaa ettei sada sisään niin tekee siitä pidemmän ja jos haluaa että sisään meno on helpompaa niin tekee siitä lyhyemmän. Nyt tekisin siitä ehkä hieman lyhyemmän, kun sadepäivinä satamassa tuli kuitenkin yleensä aina viritettyä puomitelttaa pressusta tuohon kohtaan (kiva että voi pitää ovea auki niin ilma kiertää reilummin ja silloin tarvii kuitenkin vähän lisää sadesuojaa tuohon kohtaan).
Itse kommentoin vielä tähän, että:
Puomitelttaa en tarvinnut viime kesänä, koska ei tainnut sataa, ei
ainakaan satamapaikoissa. Ei ilmeisesti sada ensi kesänäkään, jos el
niño ennuste pitää paikkaansa. Niinpä kulkemista silmälläpitäen vain vetäisin puomin sivuun levangissa ja ylös niin paljon kuin kiktalja antoi myöten. Sprayhood tuntuu tosi hyvältä, sekä paikallaan ollessa että kulussa silloin jos kuitenkin joskus sataisi (häviävän pieni mahdollisuus toivottavasti ensi kesänäkin) kun saa pysytellä sen alla ja vain välillä kipaista automaatille määräämään suuntaa. Tuulensuoja vastatuulen koneella mentäessä on myös merkittävä etu.
Ajattelin, että teetän jonkun kaistaleen sprayhoodin yläreunaan, jahka
alkaa pientä kulumisen merkkiä näkyä. Siitä kuitenkin se ensimmäiseksi
kuluu käsien ja purjeen/puomin vaikutuksesta. (Ei siis vielä ajankohtaista nyt kuudentena purjehduskesänä. Sprayhood näyttää edelleen melkeinpä uudelta.)
Lopuksi vielä:
Jos jonkun negatiivisen puolen sprayhoodista sanoisin, se on se, että joutuu sitten katselemaan eteenpäin maisemaa muovin läpi. Muovi vääristää. Pleksi voisi olla parempi, mutta varmasti hankala asentaa. Kova muovi kelpaisi kyllä sen puoleen, etten ikinä kesällä kuitenkaan laske sprayhoodia, eli ikkunoiden kokoontaittumiskyky on turha ominaisuus.
t. Heikki