by harald » Tue Oct 17, 2006 09:21 am
Nåjaa, ute till havs i 15-17m/s går säkert för båtens del, men blött och
gungigt blir det nog. Jag tror nog att besättningens egenskaper tar slut
före båtens. Jag har seglat medvind med familjen i 15m/s ytterom hangö,
vi brydde oss inte om att reva, men hårigt var det nog. Att kryssa i
17m/s är nog litet tufft. Det beror mycket på seglen, riggens ansättning
och framför allt besättningen hur länge man kan ta det.
Vi har ju en "ostajan opas" på vår Wiki som man kan titta igenom, den är
på finska:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Ostajan_Opas
Den är litet halvfärdig, men är nu en Wiki-sida någonsin färdig...
De dyraste och arbetsdrygaste sakerna att fixa är säkert motorn, bottnet,
rodret och seglen. Det är ju ända en över 20 år gammal båt.
Nåjaa, ute till havs i 15-17m/s går säkert för båtens del, men blött och
gungigt blir det nog. Jag tror nog att besättningens egenskaper tar slut
före båtens. Jag har seglat medvind med familjen i 15m/s ytterom hangö,
vi brydde oss inte om att reva, men hårigt var det nog. Att kryssa i
17m/s är nog litet tufft. Det beror mycket på seglen, riggens ansättning
och framför allt besättningen hur länge man kan ta det.
Vi har ju en "ostajan opas" på vår Wiki som man kan titta igenom, den är
på finska:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Ostajan_Opas
Den är litet halvfärdig, men är nu en Wiki-sida någonsin färdig...
De dyraste och arbetsdrygaste sakerna att fixa är säkert motorn, bottnet,
rodret och seglen. Det är ju ända en över 20 år gammal båt.