elmo wrote:Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
Tervehdys
Paha kysymys. Yleensä talven jälkeen ei tuntuma veneeseen ja sen kulkuun ei ole vahvimmillaan (harva nostaa veneen kesken kautta köliremppaan), mutta jotain osaan asiasta sanoa.
Pääasiassa huomiot ovat seuraavat:
- Vene tuntuu nousevan molemmilla halsseilla yhtä hyvin (vrt windex).
- Veneen nousukulma tuuleen (mutu) tuntuu parantuneen verrattuna toisiin veneisiin.
- Kölin pinnanlaadun parantuminen parantaa venevauhtia (mutu vrt toiset veneet).
Parhaiten eron huomasin, kun olin St Olgassa painolastina yhdessä kilpailussa meidän G1:sen kanssa. Pääsin siis vertailemaan korjattua profiilia korjaamattomaan kesken parhaimman kauden.
Ensin en kiinnitänyt köli asiaan mitään huomiota, mutta kilpailun loppuvaiheilla huomasin miten paaran halssilla vauhti oli hyvä ja pysyimme muiden mukana. Heti kun vendasimme styyralle jäimme muiden veneiden kyydistä. Emme saaneet korkeutta ja muut tuntuivat kiipeävän selvästi ylemmäksi tuuleen repien eroa meihin. Ihmeteltyäni trimmiä yms seikkoja tuli kölin epäsymmetrisyys mieleeni vahvimpana syyllisenä veneen suorituskyvyn muutokseen.
[quote="elmo"]Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla[/quote]
Tervehdys
Paha kysymys. Yleensä talven jälkeen ei tuntuma veneeseen ja sen kulkuun ei ole vahvimmillaan (harva nostaa veneen kesken kautta köliremppaan), mutta jotain osaan asiasta sanoa.
Pääasiassa huomiot ovat seuraavat:
- Vene tuntuu nousevan molemmilla halsseilla yhtä hyvin (vrt windex).
- Veneen nousukulma tuuleen (mutu) tuntuu parantuneen verrattuna toisiin veneisiin.
- Kölin pinnanlaadun parantuminen parantaa venevauhtia (mutu vrt toiset veneet).
Parhaiten eron huomasin, kun olin St Olgassa painolastina yhdessä kilpailussa meidän G1:sen kanssa. Pääsin siis vertailemaan korjattua profiilia korjaamattomaan kesken parhaimman kauden.
Ensin en kiinnitänyt köli asiaan mitään huomiota, mutta kilpailun loppuvaiheilla huomasin miten paaran halssilla vauhti oli hyvä ja pysyimme muiden mukana. Heti kun vendasimme styyralle jäimme muiden veneiden kyydistä. Emme saaneet korkeutta ja muut tuntuivat kiipeävän selvästi ylemmäksi tuuleen repien eroa meihin. Ihmeteltyäni trimmiä yms seikkoja tuli kölin epäsymmetrisyys mieleeni vahvimpana syyllisenä veneen suorituskyvyn muutokseen.