harald wrote:
Hyvä ettei sattunut pahemmin.
Tervehdys
Yhdyn hartaasti edelliseen käsitykseen.
harald wrote: Yleensä mainitaan että liian löysä riki kuormittaisi enemmän kuin kireä. Dynaamiset voimat saavat tilaa toimia löysässä rikissä.
Näin juuri on, koska löysä riki pääsee pumppaamaan ja "ottamaan vauhtia" ennen kuin vantti taas rajoittaa.
harald wrote: Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä joko virhe rustissa, tai korroosiota. Panu
varmaan kertoo kohta kuitenkin
Kyllä yli 20 vuotta väsyttävää kuormaa voi aiheuttaa juuri kyseisen kaltaisen väsymismurtuman. Tyypillisesti väsymissärön ydintyminen kestää varsin pitkään. Kyseessä on austeniittinen haponkestäväteräs (AISI 316), jonka kiderakenne sitkeänä materiaalina (kriittinen särökoko on varsin suuri) kestää hyvin väsytystä ennen kuin revähtää. Tyypillisesti tämä ydintyminen näkyy tummana "patinoituneena" alueena kappaleen ulkoreunalla. Lopullinen haurasmurtuma sitten etenee vauhdilla raerajaa pitkin ja jättää hyvinkin tasavärisen pinnan.
harald wrote:Mielenkiintoista että on alavantti, se tukisi tuota löysää vantti-teoriaa myös.
Niin minustakin
harald wrote: Alhaalta otetuissa kuvissa näkee jotain ruskeaa, korroosiota?
Taitaa olla ajan patinaa (veden mukana tuomaa likaa, ruostetta ja hometta yms). On toki mahdollista, että 20 vuotta sitten kun pultti tehtiin on materiaaliin jäänyt epäpuhtauksia, jotka ovat vaikuttaneet haitallisesti väsymislujuuteen. Teoriassa on myös mahdollista että pulttiin valmistuksen yhteydessä taivutettaessa on syntynyt martinsiittisiä muokkausluittuneita alueita, joiden korroosion kesto ei ole enää perusmateriaalin tasolla.
harald wrote: Eiköhän Maritimista saa vastaavanlaisia V-kansipultteja?
Pitäisi olla ihan standardi tavaraa.