Kölin fksaus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kölin fksaus

by harald » Sat Sep 30, 2006 19:10 pm

SA:ssa oli keskustelua aiheesta, helpoiten evien epäsymmetrisyys
kuulemma huomataan kevyellä lenssillä. Jos vene pyrkii nousemaan
toisella halssilla, mutta jiipin jälkeen ei niin on syytä tarkastaa evien muoto.

by Panu » Fri Sep 22, 2006 14:50 pm

elmo wrote:...aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.
Tervehdys

Kuvia löytyy Annelin, Charlotan ja Hennulin albumeista. WIKIstä löytyy kehittyneemmät työohjeet, kuin mitä sait Antilta.

by elmo » Fri Sep 22, 2006 14:40 pm

Ei taida epoksi enää marraskuussa oikein toimia. :cry:

by Harri » Fri Sep 22, 2006 14:17 pm

Tein Merielaan kölihomman (ja koko pohjan) viime keväänä ja silloin työmäärä tuntui "onko tässä mitään järkeä?" suurelta.
Tämän kesän kokemusten tuntiakaan en vaihtaisi pois. Kannattaa tehdä. Muutos kunnostetun pohjan, kölin ja uuden G1:n kanssa oli positiivisesti yllättävän suuri. Nousukulma ja vauhti parani huomattavasti. Vaimokin kehui.
Suosittelen kölin hiekkapuhaltamista/skabaamista + pohjakäsittely jo syksyn aikana, jolloin keväällä jää enemmän aikaa kölin muotoilulle.

by elmo » Fri Sep 22, 2006 10:13 am

Mulla on yhdet mallit ,sain Antilta ukista.Ei kun keväällä hommiin ,aika hyviä kuvia löyty foorumista ja kirjalliset tuli mallien kanssa.

Re: Kölin fksaus

by Panu » Fri Sep 22, 2006 10:04 am

elmo wrote:Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla
Tervehdys

Paha kysymys. Yleensä talven jälkeen ei tuntuma veneeseen ja sen kulkuun ei ole vahvimmillaan (harva nostaa veneen kesken kautta köliremppaan), mutta jotain osaan asiasta sanoa.

Pääasiassa huomiot ovat seuraavat:
- Vene tuntuu nousevan molemmilla halsseilla yhtä hyvin (vrt windex).
- Veneen nousukulma tuuleen (mutu) tuntuu parantuneen verrattuna toisiin veneisiin.
- Kölin pinnanlaadun parantuminen parantaa venevauhtia (mutu vrt toiset veneet).

Parhaiten eron huomasin, kun olin St Olgassa painolastina yhdessä kilpailussa meidän G1:sen kanssa. Pääsin siis vertailemaan korjattua profiilia korjaamattomaan kesken parhaimman kauden.

Ensin en kiinnitänyt köli asiaan mitään huomiota, mutta kilpailun loppuvaiheilla huomasin miten paaran halssilla vauhti oli hyvä ja pysyimme muiden mukana. Heti kun vendasimme styyralle jäimme muiden veneiden kyydistä. Emme saaneet korkeutta ja muut tuntuivat kiipeävän selvästi ylemmäksi tuuleen repien eroa meihin. Ihmeteltyäni trimmiä yms seikkoja tuli kölin epäsymmetrisyys mieleeni vahvimpana syyllisenä veneen suorituskyvyn muutokseen.

by harald » Fri Sep 22, 2006 09:54 am

On varmaan, minulla on varaus mutta tuntuu vähän siltä että näitten hallinnointi
pitäisi antaa vastuutehtäväksi jollekin sillä nyt ei ole oikein hallussa missä nämä
ovat.

by Erkka » Fri Sep 22, 2006 09:45 am

Pitäsköhän se ryhtyä sitten hommiin? Onko pääkaupunkiseudulla muotteja matkalla?

by harald » Fri Sep 22, 2006 09:41 am

Veneestä tuli tasapainoinen ja nousee yhtä korkealle molemmilla halsseilla.

Eräät sanoo että kölin muodon merkitys on yhtä suuri kuin purjeidenkin. Ja purjeiden
muodoista tiedämme minkä kokoluokan eroista puhutaan.

Työmäärä on aika iso.

Käytä Haku-linkkiä tuolla ylhäällä, ja hae "kölin" sanalla. Löytyy paljonkin juttua.

Ja Wikissäkin on artikkeli:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma

Kölin fksaus

by elmo » Fri Sep 22, 2006 09:23 am

Kertokaa millaisia kokemuksia kölin fiksauksen jäkeen veeneen käyttäymisessä? :shock:purjeilla

Top