Rannoilla huhutaan ...

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rannoilla huhutaan ...

by harald » Wed Feb 27, 2013 14:23 pm

Tarkoitin sitä että tuo Teemin näyttää nimenomaan kevyeltä. Sekä rockerin väyys (uppouman puute) ekä kölin pienuus viittaa todella kevyeen painoon.

by Joakim » Wed Feb 27, 2013 12:00 pm

harald wrote:Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".

Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin?

Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.
Minä olen mieltänyt rockerin tarkoittavan sitä kuin perä pohjalinja nousee perää kohti ylös eli keula ei tuohon kuuluisi, voin tosin olla väärässä.

Rockeria tarvitaan alhaisissa nopeuksissa, mentäessä selvästi yli runkonopeuden rockerista on vain haittaa. Siksi vanhoissa veneissä on paljon rockeria ja uusissa, varsinkin koviin avotuuliin optimoiduissa, rockeria on hyvin vähän.

Kyllähän tuo liittyy myös prismaattiseen kertoimeen, joka käyttäytyy samalla tavalla. Alle runkonopeuden (siis kevyet tuulet + kryssi kaikilla tuulilla) prismaattisen kertoimen optimi on alempi kuin kovemmilla nopeuksilla.

Moottorivene-esimerkein alhaisilla vauhdeilla optimi on perinteinen suippuperäinen (ja suuri rockerinen) fiskari, puoliliukuvalla alueella tasaperäinen maltillinen rocker ja liukualueella rockeria ei ole lainkaan ja palteet ovat terävät.

Purjeveneillä homma on vaikeampi, koska tuulesta riippuen ollaan eri alueilla ja lisäksi myös purjeiden kantokyky ja sivuttaisvoimat ovat hyvin oleellisia.

Minä en kyllä tuosta Teemin-rungosta näe, että onpa nopea. Kevyt vene, paljon purjeita ja tehokkaat evät kyllä tekevät veneestä nopean. Dehlya 22 oli myös hyvin nopea kevyellä kelillä, mutta keskituulesta ylöspäin onnettoman hidas LYS-lukuunsa (1,02) nähden. Ei kulkenut millään kovaa. Kerran ajoimme ylisuurella H-veneen spinnulla plattista 15 m/s tuulessa. Niukasti pääsimme yli 7 kn, mutta Folkkarit lensivät ohi ilman spinnua.

Katselin juuri vierekkäin Inferno 31:n ja FF31:n runkotiedostoja. En havainnut oleellista eroa rockerissa. Tietysti IOR-optimoidussa perän loppuosa nousee irti vedestä. Selkein ero oli mielestäni perän leveydessä. Infernohan on avotuulilla ylivoimainen varmaankin juuri kantavamman peränsä ansiosta.

by harald » Wed Feb 27, 2013 11:19 am

No nyt kuulit :)

by vvoltti » Wed Feb 27, 2013 11:05 am

Enpä ole ennen kuullut väitettävän, että rungon ketkalla olisi mitään oleellista tekemistä nopeuden kanssa.

V.

by harald » Tue Feb 26, 2013 23:34 pm

Rocker on tavallaan sivusta katsottuna rungon keskiviivan "ketka".

http://en.wikipedia.org/wiki/Kayak#Rocker

Liittynee jotenkin prismaattiseen koefficienttiin? Joakim osaa nämä teoria-jutu paremmin kuin minä.

Södergrenin veneissä on yleensä vähän rockeria, Stillin ja muitten akalaisten puolitonnareissa jne. on enemmän.

by Guest » Tue Feb 26, 2013 23:28 pm

Rocker? Niinku Mick Jagger? WTF?

by harald » Tue Feb 26, 2013 16:09 pm

Rockerin vähyys, kölin pienuus (massa on yhteydessä tähän).

Tuossa Dehliassa on vähän enemmän rockeria, kulkee ehkä paremmin kryssillä ja vähän enemmässä tuulessa?

by Joakim » Tue Feb 26, 2013 14:08 pm

harald wrote: Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan.
Kerrotko vielä miten näet tuosta kuvasta liukkauden? Mitä sanot sitten tästä: Image

mode edit(hh): linkistä kuva

by harald » Tue Feb 26, 2013 12:54 pm

Tuon T-minin kylkikuvaa kun katsoo alkaa ymmärtämään miksi se on niin liukas liikkuja kunnes vesilinjan vähäinen pituus alkaa haraamaan vastaan. Köli on kyllä melkoisen pieni.
Image

Myyntikuvisa on ilmeisesti ollut hyvä tarjonta. hmm.

by Guest » Tue Feb 26, 2013 12:50 pm

by JJ » Wed Feb 06, 2013 16:45 pm

Dacia ?

by Petri » Tue Jan 29, 2013 19:54 pm

Autotalon sivut ovat alhaalla ja vene myynnissä ale-hintaan (95 000), lieköhän sponsori vaihtumassa ja uudempi (AMP:n foorumin mukaan nopeampi, mikä lie, Farr40:iä irtoaisi kyllä markkinoilta...mutta onko tarpeeksi nopea) pulkka on tulossa.

Veikkausta kehiin:
Autotalon nimi kaudella 2013 on:

Audi
BMW
Citroen
Daimler elikäs niinkuin Mersu.

by Cage » Mon Oct 15, 2012 09:56 am

Kiitos onnitteluista! Entu on nyt muuttanut ja mastokin on jo ehditty kaataa. Seuraavaksi vene pukille ja sitten voikin alkaa miettimään ensi kesäksi tehtäviä muutoksia.

by asalovuo » Fri Oct 12, 2012 16:41 pm

Olli wrote:
harald wrote:... että Entertainment muutti koivusaareen :)
Cage löysi sitten melko legendaarisen FEneen?
Onnittelut uudelle omistajalle :)

mode edit(hh): turha mainostaa sisäisiä linkkejä.

by Olli » Fri Oct 12, 2012 16:09 pm

harald wrote:... että Entertainment muutti koivusaareen :)
Cage löysi sitten melko legendaarisen FEneen?

Top