Tuo pysähtymisen tehottomuus ei meillä ole, paria ensimmäistä kokemusta lukuunottamatta, ollut
mikään ongelma. On totta että se vaattii ronskia kaasun käyttöä ja vauhdin vähenemisen
seuraamista silmällä vedestä mutta jos tuon on kerran oppinut niin osaa kyllä varautua.
Muutaman sekunnin saa kyllä vetää 3/4 kaasulla ennen kuin se pysähtuu 1.5kn vauhdista,
olisiko noin 10s?
Pitäisin enemmän ominaisuutena kuin vikana. Koska kone on noinkin vanha niin me olemme
pyrkineet siihen että konetta ei käytetä jarruttamiseen vaan tähdätään siihen että vauhti
saadaan pois poijuliinalla tjms. Yksi hyvä keino ottaa vauhtia pois on tehdä tiukkoja 90°
käännöksiä, tai oikeammin ensin 45° esim paapuuriin, sitten 90° styyrpuuriin ja sitten 45°
takaisin suoraan. Tämä ottaa kevyesti 0.5kn pois vauhdista. Noin vanhassa vehkeessä ei
kannata luottaa siihen että pakki todella tulee päälle, puhumattakaan siitä että tehoa olisi
saatavana juuri sillä sekunnilla kun sitä tarvitsisi.
Taitaa olla niin että FE on vähän herkempi kuin Gori uskoo tai arvoista voisi uskoa?
Mielestäni tuo 6.5hv on vähän liikaakin. Tuohan kulkee jo 5+kn paljon vähemmälläkin. Jos ei
kulje 5 kn vastatuuleen niin silloin on purjehtimisen aika
Kertoihan tuo Eki että se kulkee
yli 5kn 5hv perämoottorillakin. Tuskin siihenkään täyttä tehoa tarvita...
Ja kiinteää potkuria ei missään nimessä kannata laittaa tällaiseen (purje)veneeseen.
Tuo pysähtymisen tehottomuus ei meillä ole, paria ensimmäistä kokemusta lukuunottamatta, ollut
mikään ongelma. On totta että se vaattii ronskia kaasun käyttöä ja vauhdin vähenemisen
seuraamista silmällä vedestä mutta jos tuon on kerran oppinut niin osaa kyllä varautua.
Muutaman sekunnin saa kyllä vetää 3/4 kaasulla ennen kuin se pysähtuu 1.5kn vauhdista,
olisiko noin 10s?
Pitäisin enemmän ominaisuutena kuin vikana. Koska kone on noinkin vanha niin me olemme
pyrkineet siihen että konetta ei käytetä jarruttamiseen vaan tähdätään siihen että vauhti
saadaan pois poijuliinalla tjms. Yksi hyvä keino ottaa vauhtia pois on tehdä tiukkoja 90°
käännöksiä, tai oikeammin ensin 45° esim paapuuriin, sitten 90° styyrpuuriin ja sitten 45°
takaisin suoraan. Tämä ottaa kevyesti 0.5kn pois vauhdista. Noin vanhassa vehkeessä ei
kannata luottaa siihen että pakki todella tulee päälle, puhumattakaan siitä että tehoa olisi
saatavana juuri sillä sekunnilla kun sitä tarvitsisi.
Taitaa olla niin että FE on vähän herkempi kuin Gori uskoo tai arvoista voisi uskoa?
Mielestäni tuo 6.5hv on vähän liikaakin. Tuohan kulkee jo 5+kn paljon vähemmälläkin. Jos ei
kulje 5 kn vastatuuleen niin silloin on purjehtimisen aika :) Kertoihan tuo Eki että se kulkee
yli 5kn 5hv perämoottorillakin. Tuskin siihenkään täyttä tehoa tarvita...
Ja kiinteää potkuria ei missään nimessä kannata laittaa tällaiseen (purje)veneeseen.