Antti_ wrote:FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella. Onko tuosta s-vetolaitteesta kokemuksia? Perämoottoriversioita ei taida meren puolella juuri olla. Kai sillä täällä Saimaalla pärjäisi?? Olisi myös huoleton.
Useimmissa veneissä on Yanmarin kone. Entäpä tuo Volvon kone. Eräässä kaupan olevassa on Volvo vuodelta -83 ja ajettu vain makeassa vedessä. Mitä siitä osaa tsekata, jos menen katsomaan. Mikä on odotettavin remppa vai pitääkö sitten jo laittaa uutta tilalle.
- Antti
Tervehdys
Ensiksi täytyy sanoa, että molemmilla koneilla pärjää varmasi ihan OK.
Kaikki raakavesijäähdytteiset moottorit lahoavat ruostumalla ennemmin tai myöhemmin sylinterin kannesta. Tämä ei ole vika vaan ominaisuus, johon voidaan vaikuttaa huolellisella syyshuollolla.
S-vetolaitteen suurimmat edut lienevät alhaisempi virtausvastus (nopeus) ja hiljainen käynti (akselivärinät puuttuvat). Haittoina lienee tuo vetolaitteen kumisen tiivisteen vaihtamisen hankaluus ja kevytmetallisen rakenteen alttius kalvaaniseen korroosioon nykyisten kuparipitoisten pohjamaalien kanssa. Onneksi tiivistettä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Vaihtoväli on jotain 10 vuotta...?
Akselivedon puolesta puhuvat yksinkertainen rakenne, helpot tiivisteiden vaihtamiset ja korroosoita kestävä rakenne. Haittoina on kovempi käyntiääni ja alhaisempi huippunopeus (tietääkseni ero on pieni, mutta olemassa).
FE:ssä tyypillisesti Yanmarit ovat asennettu suoralla akselilla ja Volvot vetolaitteella. Yanmarin kone on parikymmentä kiloa Volvoa kevyempi.
Volvo ei ole yhtä helppo ilmata kun Yanmar. Filian kansiossa on asiokkaasti kuvin dokumentoitu Volvon proseduuri.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... ilmaaminen
Kalevi_Harkonen wrote: Eri moottoriversioista lähinnä mieleen tulee se, että S-vetolaiteasennukset ovat itse rakennettuja konstruktioita. Taitava harrastaja pääsee veistämölaatuun tai ylikin, mutta toteutukseen kannattanee paneutua.
Ymmärtääkseni veistämö asensi molempia koneita veneisiin. Ei tuo itseasentaminen kuitenkaan ole pois suljettu.
[quote="Antti_"]FE-83 olisi hankintalistalla tällä hetkellä. Markkinoilla tuntuu olevan veneitä varustettuna perämoottorilla, sisäkoneella akselivedolla tai sisäkoneella s-vetolaitteella. Onko tuosta s-vetolaitteesta kokemuksia? Perämoottoriversioita ei taida meren puolella juuri olla. Kai sillä täällä Saimaalla pärjäisi?? Olisi myös huoleton.
Useimmissa veneissä on Yanmarin kone. Entäpä tuo Volvon kone. Eräässä kaupan olevassa on Volvo vuodelta -83 ja ajettu vain makeassa vedessä. Mitä siitä osaa tsekata, jos menen katsomaan. Mikä on odotettavin remppa vai pitääkö sitten jo laittaa uutta tilalle.
- Antti[/quote]
Tervehdys
Ensiksi täytyy sanoa, että molemmilla koneilla pärjää varmasi ihan OK.
Kaikki raakavesijäähdytteiset moottorit lahoavat ruostumalla ennemmin tai myöhemmin sylinterin kannesta. Tämä ei ole vika vaan ominaisuus, johon voidaan vaikuttaa huolellisella syyshuollolla.
S-vetolaitteen suurimmat edut lienevät alhaisempi virtausvastus (nopeus) ja hiljainen käynti (akselivärinät puuttuvat). Haittoina lienee tuo vetolaitteen kumisen tiivisteen vaihtamisen hankaluus ja kevytmetallisen rakenteen alttius kalvaaniseen korroosioon nykyisten kuparipitoisten pohjamaalien kanssa. Onneksi tiivistettä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Vaihtoväli on jotain 10 vuotta...?
Akselivedon puolesta puhuvat yksinkertainen rakenne, helpot tiivisteiden vaihtamiset ja korroosoita kestävä rakenne. Haittoina on kovempi käyntiääni ja alhaisempi huippunopeus (tietääkseni ero on pieni, mutta olemassa).
FE:ssä tyypillisesti Yanmarit ovat asennettu suoralla akselilla ja Volvot vetolaitteella. Yanmarin kone on parikymmentä kiloa Volvoa kevyempi.
Volvo ei ole yhtä helppo ilmata kun Yanmar. Filian kansiossa on asiokkaasti kuvin dokumentoitu Volvon proseduuri.
http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=Polttoainej%E4rjestelm%E4n-ilmaaminen
[quote="Kalevi_Harkonen"] Eri moottoriversioista lähinnä mieleen tulee se, että S-vetolaiteasennukset ovat itse rakennettuja konstruktioita. Taitava harrastaja pääsee veistämölaatuun tai ylikin, mutta toteutukseen kannattanee paneutua. [/quote]
Ymmärtääkseni veistämö asensi molempia koneita veneisiin. Ei tuo itseasentaminen kuitenkaan ole pois suljettu.