Kalevi_Harkonen wrote: Hmm, oikeasti tuollainen mittari ei kaiketi akun varaustilasta voi tietää mitään.
Tervehdys
Akun varaustilan pystyy varsin tarkasti arvioimaan napajännitteen perusteella. Ongelmana vain on, että latattaessa akun napajännite vastaa varsin tarkasti laturin latausjännitettä. Heti kun akku on saanut hieman levätä ja rauhoittua latauksen jälkeen on varaustilan arviominen jännitteen perusteella taas mahdollista.
Kalevi_Harkonen wrote: Ja niitähän pitäisi olla kaksi. 400 e:llä saa myös paljon makkaraa, vai miten se nyt meni...
Toiset ne oppivat nopeasti vertaamaan asioita oikesiin mittasuhteisiin

.
Kalevi_Harkonen wrote: Mutta kieltämättä, mittaritaulussa tuollainen näyttäisi päheeltä.
Joo. Laituriuskottavuus kasvaa kohisten

.
Vanhassa Philips AP (decca) navigaattorissa oli todella hyödyllinen ominaisuus: VOLTTIMITTARI, jota me käytimme varmasti enemmän kuin muita ominaisuuksia.
[quote="Kalevi_Harkonen"] Hmm, oikeasti tuollainen mittari ei kaiketi akun varaustilasta voi tietää mitään. [/quote]
Tervehdys
Akun varaustilan pystyy varsin tarkasti arvioimaan napajännitteen perusteella. Ongelmana vain on, että latattaessa akun napajännite vastaa varsin tarkasti laturin latausjännitettä. Heti kun akku on saanut hieman levätä ja rauhoittua latauksen jälkeen on varaustilan arviominen jännitteen perusteella taas mahdollista.
[quote="Kalevi_Harkonen"] Ja niitähän pitäisi olla kaksi. 400 e:llä saa myös paljon makkaraa, vai miten se nyt meni...[/quote]
Toiset ne oppivat nopeasti vertaamaan asioita oikesiin mittasuhteisiin :roll: .
[quote="Kalevi_Harkonen"] Mutta kieltämättä, mittaritaulussa tuollainen näyttäisi päheeltä.[/quote]
Joo. Laituriuskottavuus kasvaa kohisten 8).
Vanhassa Philips AP (decca) navigaattorissa oli todella hyödyllinen ominaisuus: VOLTTIMITTARI, jota me käytimme varmasti enemmän kuin muita ominaisuuksia.