Ylistys kolmosgenoalle

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ylistys kolmosgenoalle

by Guest » Tue Aug 01, 2006 13:57 pm

Ja tosiaan, mikäli yachtdatabasen tietoihin on luottamista, niin sen mukaa FF:n ja FE:n takilat eroavat seuraavasti:

FF27 FE83
P 8.80 m 9,25
E 3.20 m 3,60
T 8.50 m 8,45
LP 4.20 m 4,20
J 2.80 m 2,70
SL 8.32 m 8,10
SMW 5.04 m 5,04
SPL 2.80 m 2,80

(toivottavasti taulukosta saa selvää)

- Mika

by Guest » Tue Aug 01, 2006 13:51 pm

Kas vain, tuo määritelmä on minulle ihan uusi. Ensimmäisenä valaskannesta mieleen tulee tosiaan SW27 ensimmäinen versio.

- Mika

by Panu » Tue Aug 01, 2006 12:19 pm

Anonymous wrote: Tuo valaskansi on ehkä hivenen väärä ilmaisu, mutta sellainen törmäilylistahan siinä on kylkeä kiertämässä.
Tervehdys

Jos oikein tarkkaan tutkii rungon ja kannen liitosta, niin se on tehty ulkopuolisena laippana ja on peitetty juuri mainitsemallasi kumisella törmäyslistalla.

FE:ssä kyseinen liitos on sisäpuolinen ja se on sidottu kasaan liimaamalla ja pultaamalla varvaslistan läpi.

Määritelmä: Kansi, jolla korotetaan varalaitaa on "valaskansi" riippumatta siitä miltä se näyttää.

Hyvä esimerkki valaskansien erilaisuudesta on Sunwind 27, jonka vanhanmallinen valaskansi oli suoraan sanottuna ruma, mutta uudistuksen jälkeen jopa siedettävän näköinen. Yhtä kaikki molemmat kannet ovat määritelmän mukaisia valaskansia, koska niillä kasvatettiin varalaidan korkeutta (lue:sisätiloja).

by harald » Tue Aug 01, 2006 11:33 am

Tuossa näyttää olevan hiukan pidempi keulakolmion kanta ja lyhyempi puomi
kuin FE83:essa. Uskoisin että genoa kolmonen toimisi tuossakin mallikkaasti.

Tuossakin näyttää olevan rustit aika ulkona, verrattuna saalingin pituuteen. Tästkin
syystä uskon että genoa kolmonen on parempi vaihtoehto kuin kakkonen, jota
ei kuitenkaan voida skuutata sisään.

by Guest » Tue Aug 01, 2006 10:41 am

Tuossa vielä yachtdatabasen mallikuva FF27:sta - oli muistaakseni tällä palstalla joskus vilautettukin.

Image

- Mika[/img]

by Guest » Tue Aug 01, 2006 10:40 am

Kiitos infosta!

Juu, näin on - 7/8 takilahan FF:ssä on. Saalingit n. 20 astetta taaksepäin.

Tuo valaskansi on ehkä hivenen väärä ilmaisu, mutta sellainen törmäilylistahan siinä on kylkeä kiertämässä. Purjealaa tulee muistaakseni ykkös jennin kanssa 34 m2 eli hivenen FE83:sta vähemmän.

- Mika

by Panu » Tue Aug 01, 2006 09:16 am

harald wrote:...Onko FF27:assa mastonhuipputakilaa? Jos niin, niin onko spriidarit suorassa kulmassa vai ovatko hiukan taaksepäin?
Tervehdys

Finn Flyer 27 on Stillin vene siinä missä FE-83:nenkin ja se on varustettu osatakilalla. Ehkä muistelet Finn 26:sta (Stillin suunnittelema sekin), jota valmistettiin sekä osa- että mastonhuipputakilalla.

Finn Flyer suunniteltiin aikanaan 1/4 tonnariksi IOR säännön alkuaikoina, mikä on selkeästi nähtävissä veneen perän linjoissa. Muistaakseni ensimmäiset veneet oli tarkoitettu kilpaveneiksi, jonka pohjalta tehtiin sitten perheversiot korottamalla varalaitaa "valaskansi" tyyppisellä rakenteella. Venettä muistaakseni valmisti Muovi-Simola ja sitä myytiin monesti erilaisina rakennuspaketteina. Finn Flyer on tyypillinen Stillin vene siinä suhteessa, että se kryssiin varsin mallikkaasti, mutta kevyt myötäinen on pienestä purjepinta-alasta johtuen hieman nihkeämpää.

by harald » Mon Jul 31, 2006 15:45 pm

Olisiko jotain 100-105%. Tulee siis maston taakse, mutta jää alavantin sisäpuolelle skuutti.

Image

Lisää kuvia em. purjeesta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album136

Onko FF27:assa mastonhuipputakilaa? Jos niin, niin onko spriidarit suorassa
kulmassa vai ovatko hiukan taaksepäin?

Tosin ruotsissa on trendinä masthead-veneissäkin ajaa kolmosella.

by Guest » Mon Jul 31, 2006 14:56 pm

Heipsan!

Itsellä on FinFlyer 27 ja olen mietiskellyt, josko luokkaa 110-120% olevan genoan tilaisi (nyt löytyy vain genoa I 150% ja fokka). Mitä kokoluokkaa tuo sinun genoa III on?

- Mika

Ylistys kolmosgenoalle

by harald » Thu Jul 27, 2006 12:16 pm

Ja tämän lomapurjehduksen aikana ei sitten tarvittu ykkösgenoaa kertaakaan,
kolmosgenoa varustettuna nk. sisäskuuteilla oli niin tehokas ja toimiva
yhdistelmä että yllätyin itsekin. Tuo ykkösgenoa alkaa vaatimaan vähän painoa
laidalle jo 5-6m/s tuulessa sittenkin.

Kuvia sisäskuuttijärjestelmästä

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 214&page=6
Image

Ainoa paikka missä on ongelmia on kryssiä aallokossa ja tuulta alle 4m/s. Mutta
tuo on niin harvinaista tuolla saaristomerellä kuitenkin että sen pärjää silloinkin.

Katsotaan mitä on Sepon kokemukset vielä, kunhan palaa purjehdukseltaan.

Charlottassa tuo sisäskuutti vedetään siis niin sisään kevyehkössä tuulessa
että itseskuuttaavan kisko on tiellä, sen voi vetää niin kireälle että alaliikki
on ruffikaton sivussa kiinni. Skuutti on sitten niin, että takaliikki on spriidarin
pään tasalla, tai vähän sisäpuolella. Takaa katsottuna sola on kaunis,
erilainen verrattuna ykköseen, johtuen leveistä rusteista. Ai kun saisi ykkösenkin
skuutattua noin sisään :)

Top