Pinnan 'saranan' klappi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Pinnan 'saranan' klappi

by harrihoo » Tue Apr 11, 2006 13:16 pm

Meillä on ollut Sunwindissa vastaava projekti juuri. Uusimme ne messinkiset prikat. Jos joku haluaa vilkaista, niin täältä http://www.saunalahti.fi/~harrihoo/perasin.html löytyy kuvia ja (osin surkuhupaisaa) kertomusta asiasta.

Ja jos jollain oikein kiinostusta on, ja FE:n ja SW:n holkkien koko sama, niin meillä on yksi ylimääräinen pari teetettynä.

by Panu » Sat Mar 25, 2006 14:34 pm

Anonymous wrote:Siis onko tilanne se, että pultti on pienempi kuin reikä, ja klappi poistetaan noilla prikoilla? Konstruktiota näkemättä uskaltaisin ehdottaa pultin vaihtamista oikean paksuiseen. No, todennäköisesti ymmärsin jotain väärin...
Tervehdys

Kyllä olet oikeassa että väärin menee. Akselin päässä on sellainen vääntiö mokkula. kiinnitys pultti kulkee sekä akselin että mokkulan läpi lukiten pinnan akseliin. Koska pinnaa on tarkoitus nostella pystyyn ja laskea alas on ajateltu, että pinnan ja pultin väliin on syytä laittaa jotain liukulaakerin omaista, jottei konstruktiota tarvitsisi korjailla joka kesä. Nyt on siis kyse näistä laakeri "puslista" jotka ovat 25 vuoden aikana kuluneet väljiksi.

Eli helpoimmalla pääsee leikkaamalla messinki nauhasta "tallat" väliin ala Russia patent taikka uusimalla prikat kokonaan.

by Guest » Sat Mar 25, 2006 14:09 pm

Siis onko tilanne se, että pultti on pienempi kuin reikä, ja klappi poistetaan noilla prikoilla? Konstruktiota näkemättä uskaltaisin ehdottaa pultin vaihtamista oikean paksuiseen. No, todennäköisesti ymmärsin jotain väärin...

by Panu » Fri Mar 24, 2006 19:43 pm

pstenman wrote:...Eli tuntuvat olevan kulutustavaraa ja kaikilla kuluneet. Eikä uusia ole valmiina mistään löytynyt.

Oiskohan arvauksia, onko messinki oleellinen osa tätä ratkaisua? Vai saisiko haponkestävästä ikuiset?...
Tervehdys

Suora vastaus ei saa. Haponkestävästä voit saada ikuisen riesan. Syy on materiaalin mikrorakenteessa, joka on pehmeä, sitkeä ja muokkauslujittuva. Seuraus voisi olla vaikeanlainen kiinni hitsautuminen. En suosittele. Parempi on käyttää toisena kulutusparina jotain tunnettua laakerimetallia kuten esim. messinkiä (ylläri ylläri) taikka pronssia 8).

by pstenman » Fri Mar 24, 2006 16:35 pm

harald wrote:Yhdistys, aivan! Yleisesti "seuraamme" tarkoitin, olisi pitänyt valita sanoja
tarkemmin :)
Vielä hienompi juttu, olinpas kömpeli mieleltäni ;) Seura kiinnostaa aina!
harald wrote: Vuosimaksi 2006 on 10¤. Ei liiittymismaksua.
Ei paha, tarvii laittaa hakemus vetämään....
harald wrote: Emme ole SPL jäseniä, vaan SPL luokkaliitto, joten meidän kautta ei saa
venettään rekisteriin. Olisiko tuo YP sellainen jäsenseura?

http://www.yhdistyneetpurjehtijat.fi/
Tutkailin joskus myös YP:tä, mutta sattuivat olemaan kesäaikaan hitaita vastailemaan. Päädyin oravakerhoon (GSS), eli virallinen puoli on sitä kautta hoidossa.

by harald » Fri Mar 24, 2006 15:44 pm

Yhdistys, aivan! Yleisesti "seuraamme" tarkoitin, olisi pitänyt valita sanoja
tarkemmin :)

Vuosimaksi 2006 on 10¤. Ei liiittymismaksua.

Emme ole SPL jäseniä, vaan SPL luokkaliitto, joten meidän kautta ei saa
venettään rekisteriin. Olisiko tuo YP sellainen jäsenseura?

http://www.yhdistyneetpurjehtijat.fi/

by pstenman » Fri Mar 24, 2006 15:14 pm

harald wrote: Ps. Petri voisi liittyä seuraan? Helsingistä vielä...
Seuraan? Tarkoittanet yhdistykseen?

Kävin läpi (hätäisesti) säännöt ja liittymiskaavakkeen, mutta en vielä löytänyt mm. jäsenmaksujen suuruutta. Laita linkki, asia kiinnostaa.

Saako yhdistyksen kautta rekisteröityä veneen SPL:ään?

Uutena uteleva Petri

by pstenman » Fri Mar 24, 2006 15:08 pm

Jeps, noista ipe:n kuvaamista prikoista mä puhun.

Kuten Panu sanoo, tottahan se on, että ei useinkaan haittaa. Oikeastaan se haittaa vain, kun kokematon pinnamies ajaa slööriä reilulla aallokolla... Siis vieressä istuvaa omistajaa.

Eli tuntuvat olevan kulutustavaraa ja kaikilla kuluneet. Eikä uusia ole valmiina mistään löytynyt.

Oiskohan arvauksia, onko messinki oleellinen osa tätä ratkaisua? Vai saisiko haponkestävästä ikuiset?

Muuten taidan kallistua siirtämään tätä remonttia rauhassa tulevaisuuteen, kunnes jaksan viilata kunnon vastineet. Ei ainakaan vielä häiritse niin, että tarvisi turvautua pikaratkaisuna tuohon nykyosan kuluman paikkaamiseen lisäpalalla.....

Raportoin ratkaisustani... Jos teen jotain sen arvoista :)

Petri

by Panu » Fri Mar 24, 2006 11:35 am

Tervehdys

Meilläkin on pinnassa samanlainen klappi. Minua ei se ole päässyt häiritsemää millään lailla. Enemmän vaivaa ja vaikuttaa vauhtiin negatiivisesti se klappi, joka löytyy korvieni välistä... #-o

Oikeesti kyse on juuri noiden prikkojen ja reiän välisen sovitteen kulumisesta. Jos niitä prikkoja ei kaupasta saa, niin paikallinen sorvaamo tekee ne varmasti kohtuullista korvausta vastaan. Tuo "fyllin" sovittaminen ja välyksien täyttäminen on aivan selkeä esimerkki "Pat. Pend. Russia" menetelmien luovasta soveltamisesta veneilyyn. Toimii, vaan ei ole pedantti ratkaisu.

by Guest » Fri Mar 24, 2006 09:22 am

Itselläni oli samanlainen ongelma, tosin erimerkkisessä venessä. Kun ei huvittanut viilahommat niin ratkaisin asian leikkaamalla millin menssinkilevystä sopivia liuskoja jotka sitten taivutin tuohon prikan päälle. Vaatii hiukan sorminäppäryyttä koota tuo paketti uudelleen, mutta ainakin klappi hävisi tuolta osin.

by ipe » Thu Mar 23, 2006 23:35 pm

Onko nyt kyseessä peräsimen ja peräsinakselin yhdistävästä yhdestä pultista?
Vai onko kyseessä peräsinpinnan haponkestävästä tehdystä helasta, josta menee
em pultti läpi?
Ainakin minä puhuin tästä pultista ja prikasta mikä yhdistää pinnan peräsinakseliin. Kuva Holkkiprikasta ja pultista löytyy tosta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0990 ja
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0989

Varmaan seuraavaksi kamerakauppaan

by harald » Thu Mar 23, 2006 22:59 pm

Nyt on kyllä pakko myöntää että on hiukan epävarma mistä puhutaan?

Onko nyt kyseessä peräsimen ja peräsinakselin yhdistävästä yhdestä pultista?
Vai onko kyseessä peräsinpinnan haponkestävästä tehdystä helasta, josta menee
em pultti läpi?

Muistaakseni tuolla jotain prikkoja on, mutta että ne olisivat irrallisia ei olisi
mieleen juolahtanut. Meillä on em pultti niin kireänä että se a) ei kiertyisi auki
itsestään ja b) että pinna pysyy siinä kohtaa mihin se jätetään. Klapi mikä meillä
on johtuu peräsinakselin ylemmän läpiviennin löysyydestä kanteen/runkoon
nähden. PItää varmaan lisätä tuokin tuonne projektlistaan...

Ps. Petri voisi liittyä seuraan? Helsingistä vielä...

by ipe » Thu Mar 23, 2006 21:31 pm

Terve!

Tarkoitat varmaan niitä messingistä valmistettuja prikkoja, jotka toimivat samalla holkkina reiässä poistaen välyksen. Mittasin omasta pinnasta reiän halkaisijaksi 15mm ja messinki holkki kulunut 13mm:ksi, kulunut jotenkin epäkeskoksi ja pieni klappi löytyy. Jossain olen ainakin nähnyt nailonista valmistettuja samanlaisia prikkaholkkeja, tiedä sitten kestääkö. Jos löytyy sorvaus taitoja niin helppo valmistaa messinki tangosta. Mutta helpoimmalla varmaan pääsee, jos haet holkin tilalle prikan ja ruuvipenkkiin kiinni ja sitten viilaamaan oikea ulko halkaisija, sitten pinnan ulkopuolelle normaali prikat mutterin ja pultin väliin.

Pinnan 'saranan' klappi

by pstenman » Thu Mar 23, 2006 19:13 pm

Kelasin tunnin vanhoja aiheita ja löytyi paljon mielenkiintoista asiaa ja ohjetta (upeaa, kiitos). Mutta ei vastausta ongelmaani....

Mulla on -81 mallin Fe83:ssa pinnan kiinnityksessä klappia. Se johtuu niistä pultin ja pinnassa kiinni olevan raudan välissä olevista 'prikoista', jotka ovat kuluneet. Minulla on mielikuva, että olen tavannut samanlaisen kiinnityksen toisessakin FEssä. Kävin etsimässä osia useasta vene- ja rautakaupasta - turhaan. Seuraavaksi on vuorossa 'prikkojen' teettäminen

Onkos kukaan tehnyt samanlaista remppaa ja löytänyt jostain tuollaisia osia?

Onko jonkun veneessä ihan erilainen (parempi) konstruktio, jollainen mun kannattais nyt samantien rempata?

Petri
s/y Veronika L-2192

Top