Kevät tulee: Projekteja veneissä?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kevät tulee: Projekteja veneissä?

by Sinisilmä » Tue Jul 04, 2006 16:16 pm

Eipä taida tuo Nanoteknologia voida mitään heinille ja limalle joka pohjaan tarttuu. Teknologian suoma hyöty on varmasti kova juttu suolaisissa vesissä, tämä meidän murtovesi kun on muutenkin niin pirun paskaista.

nanoteknologia vie myrkkymaalit historiaan

by nano » Tue Jul 04, 2006 11:54 am

ette taida olla kuulleet nanoteknologiasta?

mainostavat nykyään "Permanon Nautica" tuotetta, vedetään Gelcoatin päälle, nanopartikkelit täyttävät pinnan mikrohuokoset niin ettei simpukat pysty tarttumaan pohjaan kiinni. Tällä voi korvata myrkkymaalin, ja pohja on äärimmäisen sileä.

Eli hiokaa se myrkky pois vaan, homma uusiks

by Petri » Tue Jul 04, 2006 00:42 am

harald wrote: Ne kämmenenkokoiset paikat rungossa olivat ihan ok, nähtävästi ympäröivä
vanha myrkky sitten kuitenkin suojaa viereisetkin alueet. Kölissä oli sitten jo
sellaista ruskeaa limaa jota sai todellakin hinkata ennen kuin irtosi, eikä olla edes
kuin heinäkuun alussa. No, nyt se tiedetään sitten, ihan kokonaan ei voi olla
ilman myrkkyjä, pienet alueet vielä menee jos niitä ympäröi myrkkymaalialueet.
No tuo on kutakuinkin itsestäänselvää, myrkkymaalin "myrkkyhituja" liukenee veteen ja osa niistä käytännössä myös takertuu takaisin kiinni pintoihin esim. juuri epoksiläntteihin. Lisäksi tietenkin liukeneva myrkky myös toimii puskurina myrkyttömille alueille, teidän kölissänne taas voisi olettaa että limakerroksen paksuus/laajuus kasvaa alaspäin mentäessä, siten että kölin yläreuna on vielä kohtuullisen puhdas johtuen pohjassa olevien maalien puskurista.
Vielä kun nostomahdollisuudet ennen Offshore Weekiä elokuun alussa ovat
toistaiseksi tuntemattomia katsoimme parhaaksi myrkyttää köli sittenkin. Jos
olisi pysynyt kraanan lähellä niin olisi vielä ollut ok.
Miten muuten primerit tykkäävät, jos niihin sekoittaisi hieman myrkkymaalia joukkoon? Tällöin pintakerroksiin saisi siis jonkinlaisen määrän myrkkyä, mutta toisaalta hiomisen voisi silti ehkä (jyrkkä ehkä) hoitaa "peiliksi".
Minäkö, tuntematon? :)
Kuultuani asiasta heräsi epäilys, että joku toinen fe-kippari on siellä Charlottan köliä "karhentamassa", koska eihän nyt Harald itse olisi tuhoamassa kevään töittensä hedelmiä ;)

by harald » Tue Jul 04, 2006 00:13 am

Joo, kyllä tuo köli oli liian iso kappale ilman myrkkyjä. Nyt sitten vedettiin
myrkkyä köliin ja sitä hiottiin sitten.

Ne kämmenenkokoiset paikat rungossa olivat ihan ok, nähtävästi ympäröivä
vanha myrkky sitten kuitenkin suojaa viereisetkin alueet. Kölissä oli sitten jo
sellaista ruskeaa limaa jota sai todellakin hinkata ennen kuin irtosi, eikä olla edes
kuin heinäkuun alussa. No, nyt se tiedetään sitten, ihan kokonaan ei voi olla
ilman myrkkyjä, pienet alueet vielä menee jos niitä ympäröi myrkkymaalialueet.

Vielä kun nostomahdollisuudet ennen Offshore Weekiä elokuun alussa ovat
toistaiseksi tuntemattomia katsoimme parhaaksi myrkyttää köli sittenkin. Jos
olisi pysynyt kraanan lähellä niin olisi vielä ollut ok.

Minäkö, tuntematon? :)

by Petri » Mon Jul 03, 2006 23:11 pm

harald wrote: Riittäisi varmaan jos pesee elokuun alussa, sekä syyskuun lopussa. Ei meillä
mitään näkkejä tai kasvustoa ollut koskaan niissä muissa paljaissa epoksi-
pinnoissa viime vuonnakaan.

Mutta nyt katotaan tarvitseeko sitä myrkkyä vai ei :)
Riittikö elokuulle ;)

Raportteja sataa Koivusaaresta, joku tuntematon mieshenkilö kovasti levittelee myrkkymaaleja Charlottan köliin, mutta eihän tälle pitänyt välttämättä olla tarvetta?

Projektina tasoituksen antaminen muille veneille?

by Arkki » Wed May 17, 2006 23:09 pm

Ainakin vesistöystävällinen vaihtoehto - upeeta 8) Tänä kesänä saadaan uutta kokemusperäistä - siis ei pelkkää teoriapohjaista - tietoa. Aihealueina ainakin köli, pohja, peräsin, trimmi ja purje - kokemuksia, kun niin monella meistä on ollut näitä projekteja veneissä. Mukava nähdä miten FE venevauhti kehittyy keskenämme sekä muihin venetyyppeihin nähden.

by harald » Wed May 17, 2006 18:36 pm

Petri wrote: Miten olette muuten aikoneet estää kasvustojen kertymisen, viikottainen nosto ja painepesurointi?
Nosto kerran kuussa tai ennen suurta kilpailua. Pesu sienellä. Se homma on helppo,
se menee 45minuutissa yksin. Keskusnostopiste helpottaa huomattavasti.

Riittäisi varmaan jos pesee elokuun alussa, sekä syyskuun lopussa. Ei meillä
mitään näkkejä tai kasvustoa ollut koskaan niissä muissa paljaissa epoksi-
pinnoissa viime vuonnakaan.

Mutta nyt katotaan tarvitseeko sitä myrkkyä vai ei :)

by harald » Wed May 17, 2006 18:34 pm

Sitten kun pohja (tai köli) on saatu P400:ella hiottua hyvin, on tuohon köliin
tarvittava työ jo 90%:esti tehty. Hiomishommat kevenee joka paperivaihdolla,
ja kiiloitus tapahtuu sitten koneella 15 minuutissa.

Arvaan että ajat per paperi meni suurinpiirtein näin:

P240 4-5h
P360 2h
P600 vajaa tunti
P800 0.5
killoitus 15 min /puoli

by Panu » Wed May 17, 2006 18:14 pm

Tervehdys

Kyllä Petri on oikeassa, että jossain vaiheessa on saattunut kipeästi kun tuohon hommaan ryhtyy ](*,).

Helpelsillä oli aikanaan Hard Racing myrkystä musta versio, johon oli seostettu grafiittia. Ideana oli, että grafiittisen pinnan sai hiottua ja kiillotettua aivan peiliksi 8-[.

Maali oli muuten eräiden hc-kilpapurjehtijoiden suuressa suosiossa.

by Petri » Wed May 17, 2006 18:00 pm

Sairasta...hyvin sairasta.

Panu jo eilen päivitteli meidän suunnitelmaa hioa pohja 400:lla paperilla, mutta toi menee jo askeleen..ööö parisataa kilometriä överimmäksi.

Miten olette muuten aikoneet estää kasvustojen kertymisen, viikottainen nosto ja painepesurointi?

by harald » Wed May 17, 2006 16:32 pm

by harald » Tue May 16, 2006 22:23 pm

Tänään tuli sitten vietettyä koko ilta veneen alla Ponen kanssa. Työnä oli
kölin primerin hionta P240 vesihionnalla. Tästä seurasi P360, P600 sekä P800.
Jokaisen kerroksen välillä ruiskutettiin pintaan hiontaväriä, joten joka kohta
tuli varmaan hiottua, myös ne laakeat kymmenysmm kuopat. Kaikki siis
vesihiontana.

Ja kun hiomakone oli vieressä kylkien rubbauksen jälkeen niin kokeiltiin nyt sitten
rubbingia siihen köliin ja. Loistavalla lopputuloksella, köli on pinnan sileydeltään
kylkeä parempi! Peilikuvasta voi lukea hiomakoneen merkin puolen metrin päästä.

Nyt sormia särkee, eikä kamera ollut mukana joten myöhemmin sitten kuvia.

by harald » Tue May 16, 2006 11:38 am

by Olli » Sun May 14, 2006 21:48 pm

Lisbethin tolppa nousi tänään pystyyn. Mitään raajoja ei tällä kertaa nyrjähtänyt, mutta hermo oli aika pinnassa. Eräs paikallinen charter-yrittäjä turasi yli 1,5 tuntia nosturiaikaa, kun niiltä oli osia hukassa [-X Sinänsä olisi ollut viihdyttävää seurata "nostaämmäperkele"-tyylistä tunarointia, mutta kun oli nostoa varten roudattu apuvoimat paikalle, ja kaikki saivat seistä tumput suorina odottelemassa.

Sitten kun vuoro tuli, alkoi sataa, ja tietysti kun masto oli 10 minuutin päästä pystyssä, sade lakkasi. Pääasia kuitenkin että on nyt pystyssä, seuraavaksi päästään katsomaan mihin liemeen Seldénin Rodkickerin asentamisessa joutuu...

by harald » Sat May 13, 2006 17:34 pm

Nyt on sitten kölistä myrkyt poissa, ja tarkoituksena laittaa kerros-pari
light primeria johon se sitten jää (hiontaa tietenkin). Eli ei myrkkyä
köliin tälle kaudelle.

Kyljet ja peräpeili vedetty rubbingilla.

Lokin laippa pakkeloitu virtaviivaisemmaksi. Akseliläpivienti, entisen runko-
läpivientien paikat sekä köli pakkeloitu toivottavasti viimeisen kerran tälle kaudelle.
Enää hiontaa hiontaa, primeria päälle, vahaa kaksi kerrost kylkiin ja veteen.

Vedessä sitten sisäpuolen siivousta, topcoatia paikkoihin, mastojalan
laminointi ja uusien vanttien asentaminen (tulivat eilen). Mantookin
tolpat pitää korjata, nyt ovat liian sisäänpäin kallellaan.

edit: Eilen tuli laminoitua em. läpivienti runkoon, ja sahattua sekä hiottua
läpivienti rungon tasalle.

Kuvat otettiin Alx'n kameralla, tullee myöhemmin.

Top