Ostajan opas

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ostajan opas

by juhpoh » Wed May 21, 2003 08:30 am

Just joo, eipä ollut silloin näitä verkkosivuja olemassa, kun olisin näitä vinkkejä kaipaillut.. Olin niin kuula jumissa silloin yöllä väijyssä, etten tajunnut varmaan katsoa, et lähteekö se päätyhela irti :oops: ..
Mut tulipahan tehtyä köysijumppaa... Toivottavasti nämä vinkit auttavat jotain muuta, joka ehkä on joskus saman ongelman edessä.
Ja huomenna on vesillelasku, jesh! :D

by Vemppa » Tue May 20, 2003 14:04 pm

Teleskooppionkivapa semmonen 5 metrinen on aika hyvä apuväline. Takahela irti, vapa sisään ja toisessa päässä sitoo köyden lenkkiin. Sitten vaan hilaa vavan ulos ja voilá.

by harald » Tue May 20, 2003 13:49 pm

Olisiko noi helpompi tehdä ohuella langalla ja puomi pystyssä. Sit vain keikkuu 4m korkeudessa
ja tiputtaa sitä siimaa puomin sisään?

Ja päätyhela (taka) irtoaa kahdella ruuvilla, sitten saa pujotettua helposti köydet siitä läpi.
Ellei sitten sinulla ole tuo hela poppareilla kiinni?

by juhpoh » Tue May 20, 2003 13:43 pm

Pikareiveistä sellainen hassunhauska juttu, että ostaessani Sea Legsiä oli edellisen omistajan kaveri syksyn mastonkaadossa ollut vähän liiankin ahkera ja hän ..tana oli vetänyt ne reiviköydet sieltä puomin sisältä kokonaan :evil: ... Siinä meni jokunen tunti (5 tai 6, muistaakseni) kun kerhon väijyvuorossa niitä sitten erilaisten rautalankaviritysten ym. kanssa pujottelin eräänä yönä takaisin. Nykyään reiviköysissä on kasi päässä...
Koskahan joku keksii köysimagneetin? :D

by harald » Tue May 20, 2003 09:59 am

Toinen juttu minkä olen huomannut on että kaikissa FEissä ei ole pikareivejä. Katsokaa
tuosta millainen on sellainen puomi jossa ei ole reivejä:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000258

Ei sen puolesta, hyvällä isolla ei usein reivejä kaipaa..

Re: Ajatuksia FE:stä

by harald » Fri Nov 22, 2002 22:34 pm

Ilona wrote:Keulaluukun vedenpitävyys oli ongelmana (paikalle saa uuden ja paremman version n. 250 eurolla).
Pitkällisen tutkimuksen jälkeen huomasimme että luukku itsessään ei vuotanut vaan ne ruuvit
millä se oli kiinni. Ne ovat puuruuveja (tai pelti-) jotka ovat ruuvattuja lasikuituun ja sitten
katkaistu sisäpuolelta ennen maton laittoa. Vaihdoimme em ruuvit läpimeneviin 4 mm pultteihin
ja prikat sisäpuolelle. Ei tipu.

by harald » Fri Nov 22, 2002 22:21 pm

Tampereella oli paljon lunta tänään....

Pohjatukeista niin joskus vuonna -82 (?) ovat ne muuttuneet niin että ovat
köliin asti tulevia. Eli tulevat pilssin pohjalle. Taitaa olla vahvempi versio, parannus...

Ja sisustuksesta sen verran että joissain on kaappeja sisällä kylkiä pitkin, joissain ei. Taisi olla
aikanaan lisävaruste ja jotkut pitävät niistä ja jotkut eivät. Siistemmän näköistä ehkä kun
tavarat ei näy mutta aukot ovat pienet ja noita tavaroita on vaikea etsiä niistä kaapeista.
Jotkut tykkää tyttärestä....

Yhdelle jäsenveneelle oli karilleajon jälkeen kölin takareunan ylittävä palkki irronnut rungosta.
sitä ei muuten meressä huomannut kun köli roikotti sitä palkki runkoa vasten mutta kun venettä
sitten syksyllä nostettiin niin palkki nousi sentin kaksi irti rungosta, tällaisia kannattaa kattoa.
Joskus voi olla vaikeaa katsoa koska taaimmainen turkkilevy olen nähnyt ruuvattavan kiinni
joskus.

by harald » Fri Nov 22, 2002 10:27 am

Venehän on yleensä 20v vanha. Kannattaa kiinnittää huomiota juoksevan rikin kuntoon,
vinssit, pylpyrät, vaijerifallit (jos niitä vielä on) jne.

Falleissa tarkistetaan että pleissaus köyteen on ehjä, ei saa olla rispaantunut. Jos fallit on
loppu suosittelen spectra/dyneema fallien käyttöönottoa. Ei vaadi pleissausta jne. ProSailor
Larussa myy halvalla olikossenyt Admiral Racing 32-lyötyä spectraa. Fallien mitat saatte
kysyttäessä. Jos vaihtaa köysifalleihin vaatii se toisesta fokkafallista luopumisen ja yläpylpyrän
vaihdon.

Kajuuttakaton murtoplokirivi on halvasti toteutettu. Kannattaa vetää falleja hiukan kuormitta-
malla ja katsoa kanittaako.

Kajuttakaton alkuperäiset fallilukot eivät pidä ja syövät rystysiä. Vaihto on kallista. Eli jos
veneessä on uudemmantyyliset fallilukot (väh 4 + 4 lukkoa) on se suuri plussa, rahallisesti
noin 3-400 €.

Ison levankivaunun pyörät olivat alkuperäisinä nylonia, meidän vaunussa pyörät olivat
neliskulmaisia. Pfieffer Marinella on korvaava osa jossa yhdessä mallisa valmiit pylpyrät (Maritim). On suht halpa eikä vaadi kiskon vaihtamista.

Vinssit pitää tarkistaa. Purjehtiessa vedetään käsin ja tarkistetaan jos hammastus "pitää".
Uudet vinssit ovat kalliita.

Tämä sen takia että juoksevan rikin parantaminen on yllättävän kallista puuhaa.

Purjeista ST-fokka on yleensä ok, sen pienuuden ja kapean sekä korkean muotonsa
ansiosta. Isopurje on enemmän kolmiomainen ja saataa olla loppu mutta sen saa kyllä
viritettyä jos on cunningham ja muut keinot käytettävissä.

Jos vauhtia haluaa niin WB-sailsin tutkimuksen mukaan eniten vauhtia/valuuttayksikkö
saadaan uusimalla genua. Ykkösgenua on yleensä niin huono kun meidän galleriassa
vanhemmat ovat. Mallia voi ottaa meidän uudesta ykkösestä :) uudet purjeet vähintään
noin 800 €/kpl.

Tarkistetaan spinnuvarustus. Jos sellainen on veneessä niin olisi suotavaa että puomi on
se Seldénin vakio puomi jonka voi työntää mastohelaan kiinni, helppokäyttöinen. Spinnu-
purje itsessään on harvoin loppuunajettu, etenkään perheveneessä. Purje saattaa olla
"vanhanaikainen" mutta sillä pärjää kyllä.

Purjevarustukseen kuuluu myrskyfokka, ST-fokka on aika syväksi leikattu yleispurje eikä
näin sovi oikein yli 12 m/s apparenttituulille. Kannattaa siis valita sellainen FE joka on
katsattettu luokkaan 2.

Tarkista peräsinlapa.

Muuta ei rikistä nyt seminaarissa ollessa tule mieleen. Muut täydentäköön sisutuksen kaapeista,
pohjatukeista ym...

Ajatuksia FE:stä

by Ilona » Thu Nov 21, 2002 19:35 pm

Tässä on muutamia perhepurjehtijan ajatuksia FE:n hankintaa harkitsevalle:

Hyviä puolia FE:ssä ovat erittäin tilava avotila, hyvät ulkosäilytystilat, kokonsa vuoksi helposti käsiteltävät purjeet, kohtuullisen rauhallinen käyttäytyminen ja helppo käsiteltävyys yksinkin ajettaessa. (edellyttää kylläkin koneella ajaessa autopilottia, muuten on aivan toivoton). Peräsimen hyvä pito ja kevyt, mutta hyvä pinnatuntuma ovat myös mukavia. Myötäaallokossa mukava (vauhdikas) ajettava leveän peränsä vuoksi.

Koostaan huolimatta perheemme, kaksi aikuista ja kaksi jo isoa tenavaa ovat mahtuneet kamoineen veneeseen jo monta kesää 4-5 viikon yhtämittaiselle kesälomalle.


Huonoja puolia ovat mielestäni pentterin ja wc:n tilat sekä paapuurin punkan jalkatilan mataluus yli 175 cm:n pituiselle. Jos lämmitin on keskilaipiossa olevaa mallia, lämmittää se huonosti, jos lainkaan pistopunkkaa. Vasta-aallokossa on joskus aikamoista läiskettä pohjamuodon vuoksi.

Tarkista normaalien runko-, purje-, moottori- ym juttujen lisäksi ainakin peräsimen kunto ja moottorin vaimennuskumien eheys. Alkuperäiset sähköasennukset omassani olivat vähän viritelmän oloisia. Keulaluukun vedenpitävyys oli ongelmana (paikalle saa uuden ja paremman version n. 250 eurolla). Kammottavista alkuperäisistä kylkiteippauksista pääsi vaimon föönillä ja Sinolilla.

Itse olen ollut ihan tyytyväinen kokonaisuuteen.

Ostajan opas

by Hobo » Thu Nov 21, 2002 17:23 pm

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun on aikeissa ostaa FE83n ? H-veneestä luopumisen aika lähestyy, ja FE on korkealla finaalissa mukana. Tämä jos mikä olisi hyvä paikka koota tietoa uusille omistajille, ja myöhemmin tiedon voi koota hankintaoppaaksi.

Top