Kryssinopeudet

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kryssinopeudet

by harald » Fri May 16, 2003 13:13 pm

oikkpasi wrote:...niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.
No juuri tällä tavalla me lähestytään ongelmaa. Vaikka onkin tuulimittarit jne...

by harald » Fri May 16, 2003 13:12 pm

Awa wrote: Palatakseni vielä noihin teoreettisiin maksiminopeuksiin, sitä tulee itselle niin prkl:n epätoivoinen olo, kun ymmärtää oman tietämättömyytensä ja sen, kuinka PALJON vielä on opittavaa ja ymmärrettävää. Hiljaa hyvä tulee...
No juuri näitten takia minä nämä sivut pystytinkin :)

by juhpoh » Fri May 16, 2003 12:06 pm

..tää on just tää, mitä purjehtijat ovat kai jo ensimmäisestä kaarnaveneestänsä asti pohtineet.. Eli sen minkä matkassa voittaa kryssillä, niin nopeudessa häviää. Jos ajaa ylös tuuleen(mikä kyllä FE:llä melko mukavasti onnistuu)niin matka hidastuu..Sitku laskee alas niin kuljetaan kovaa, joo, mutta joutuu kryssimään useammin. Sweet spotin näiden asioiden välillä(kuten Harald asian osuvasti ilmaisi) kai löytää perstuntumalla ja ahkeralla lokin/gps:n ja muiden mittalaitteiden tarkkailulla. Itse kyllä pidän mieluummin yllä vauhtia... :D

by oikkpasi » Fri May 16, 2003 11:39 am

Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan VMGn.
Niin tästähän juuri on kysymys. Tosin asiaa nyt pohdittuani voin todeta, että koska mulla ei ole tuulikulmamittaria eikä vermettä mikä laskisi automaattisesti VMG:n, niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.

Aktiivinen harrastaja voi tietysti näpytellä laskimesta cosini alffaa kompassin perusteella ja samalla päivittää VMGeetä ruutupaperille?

Mä en taida jaksaa.....

by Erkka » Fri May 16, 2003 11:29 am

Juu, Kristiina oli myös Venepörssissä kaupan viikko-pari sitten. Hinta on aika kova, jos ei ymmärrä katsoa varusteita+purjeiden ikää. Luulen että tällaiset ensimmäisen veneen ostajat eivät tartu täkyyn, kun muut FE:t ovat tuossa 15 k€:n hujakoilla.

Palatakseni vielä noihin teoreettisiin maksiminopeuksiin, sitä tulee itselle niin prkl:n epätoivoinen olo, kun ymmärtää oman tietämättömyytensä ja sen, kuinka PALJON vielä on opittavaa ja ymmärrettävää. Hiljaa hyvä tulee...

by harald » Fri May 16, 2003 11:21 am

Tietääköhän kukaan jos Kristiina on vielä myytävänä?

On ainakin edelleen avomeripurjehtijain sivuilla: http://www.avomeripurjehtijat.fi/ims/imsproj.htm

by harald » Fri May 16, 2003 11:05 am

Awa wrote:voivoi miten pahasti olen pudonnut kärryiltä. Eikös sovita niin että purjeet vaan nostetaan ylös ja vene menee eteenpäin?
Meneehän se eteenpäin, mutta kuinka kovaa? :twisted:

by harald » Fri May 16, 2003 11:04 am

oikkpasi wrote: Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla.
Käytännössä niin purjehditaan sen nopeuden mukaan vain. Jos kaikki on oikein niin tuo nousu-
kulma on sitten sama kuin taulukossa ja siten VMG on myös sama.
Eli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?
Niin tuohan on IMS:in VPP (Velocity Prediction Programin) käsitys siitä mikä on veneellä
annettujen arvojen mukaan paras kryssinopeus jos kaikki natsaa kohdalleen. Jos veneesi kulkee
samalla nopeudella korkeammalle niin sinulla on voittajavene :lol: ja ehdotan että mittautat
veneesi IMSiin heti ja kilpailemaan...
Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?

Onhan se, mutta VMG arvo on niin monesta eri parametrista riippuvainen että käytännössä
sitä ei voi käyttää ohjailureferenssinä. PItäisi ajaa vain tavoitenopeutta siten että jos annetullla
tuulella olla liian hitaita niin lasketaan kurssia ja päinvastoin. Tällöin pitäisi nousukulman olla
myös paras kompromissi niin että VMG on suurimmillaan.

Saattaa vain käydä niin että jos ajaa niin että TBS on oikein niin tuulikulma ei ole se mikä
löytyy VPP ohjelman ulosteesta.

Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan
VMGn.

Jos joku on joskus nähnyt sellaisia polaari-taulukkoja missä veneen nopeus tuulen funktiona
on piirrettynä karkeasti sydämen muotoisella käyrällä niin paras kompromissi nousukulman ja
nopeuden suhteen löytyy jos vetää x-akselin suuntaisen viivan joka leikkaa sydämen yläosan
(tai alaosan lenssillä). Leikkauskohdalta näkee silloin teoreettisesti lasketun optimin. Käytäntö
voi olla sitten eri mutta useimmiten ollaan 'samalla planeetalla (TM)".

optimispinnusta

by Vierailijahan minä » Fri May 16, 2003 10:07 am

en sen enempää IMS-säännöistä tiedä, mutta lueskelin sitä eilen. jossain kohdassa kuitenkin sanottiin liittyen spinaakkerin kokoon, että SMW ei voi olla vähempää kuin 1,8*J ja 1,8*SPL.

Tästähän voi päätellä, että puomin pituuden tulee olla = J. Lyhyemmästä ei ole hyötyä ja jos on pitempi, sääntö laskee spinnun leveyden puomin pituuden mukaan (siis jos spinnun leveys ei todellisuudessa ole enemmän). koska spinnulla täytyy kumminkin olla neliöitä, tulee IMS spinnusta kapea ja korkea. jälleen viisaammat voi vahvistaa tai korjata.


on tietysti eriasia, jos yli-iso spinnu tuo enemmän vauhtia, mitä mittasääntörankaisee, mutta tätä hieman epäilen.

by Erkka » Fri May 16, 2003 09:32 am

voivoi miten pahasti olen pudonnut kärryiltä. Eikös sovita niin että purjeet vaan nostetaan ylös ja vene menee eteenpäin?

by oikkpasi » Fri May 16, 2003 08:45 am

Mitä tarkoitat edellisellä?
Öö tota... :roll:

Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla. Eli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?

Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?

Re: ajokulmista

by harald » Thu May 15, 2003 21:14 pm

Vierailijahan minä wrote:optimaalinen spinnun leveys lienee 4,86m. korjatkaa jos olen väärässä...
Minä nostan kädet pystyyn, noin syvällistä tuntemusta IMSin saloista minulla ei ole :shock:

Kerro jos jaksat, millä tavalla tuota IMSin mukaista "optimi-spinnukokoa" lasketaan? Kaverin
X-99issä on myös pienempi ja aika korkea/kapea spinnu juuri IMS-kisoja varten, mikä siinä
on ideana?

by harald » Thu May 15, 2003 21:12 pm

oikkpasi wrote:Onko tuo VMG samalla maksimiarvo?
Mitä tarkoitat edellisellä? VMG on siis veneen vauhtivektorin osio joka osoittaa suoraan
tuuleen. Jos veneessä on mittaristo joka tuota laskee (vaatii tuuli- sekä lokianturit) niin
sen saa hetkellisesti hyppäämään aivan tolkuttomiin lukemiin. Tuo VMG arvo mittareissa on
niin kuin "nice to know" mutta ei sen mukaan voi purjehtia niin kuin lokin mukaan.

Re: ajokulmista

by harald » Thu May 15, 2003 21:10 pm

Vierailijahan minä wrote:Voisiko joku viisaampi kertoa, miten Krisiinan standardista poikkeava spinnu vaikuttaa tavoitenopeuksiin :?:
Kappas vain. En huomannut että Kristiinalla on (oli?) erikokoinen spinnu. Äkkiseltään se
on ainoa FE josta löytyy IMS-kirje netissä. Vaikuttaa siltä että se on ainoa FE jota on
mitattu IMS:iin viime vuosina?

Entertainmentin GPH löytyy kyllä (aika alhainen jossain 740 s/NM) mutta varsinaista kirjettä
en ole nähnyt. Olisiko muuten niin että aikaisempien vuosien GPH ei voida verrata tämän
päivän GPH lukuihin? Vai ovatko ihan yks-yhteen?

Olisiko kuitenkin niin että noita Kristiinan arvoja voi kuitenkin pitää karkeina ohjearvoina,
en usko tai on vaikea usko että 5% isompi spinnu montaa kymmenystä voisi tehdä eroa?
Äkkipäätään arvelin ettei Kristiinalla tarvitse leikata niin paljoa, mitä standardi spinnun omaavalla vastaavalla venholla, mutta onko asia oikeasti näin :?:
Varmaan juuri niin. Hyöty taitaa olla ainakin kovemmissa tuulissa suurempi koska ainakin vakio-
spinnulla tuntuu siltä että melkein lähtee liukuun mutta ei ihan riitä tehot. IMS ei taida vissiin
laskea aallokon vaikutusta mukaan?

Re: ajokulmista

by Vierailijahan minä » Thu May 15, 2003 17:22 pm

Vierailijahan minä wrote:
IMS säännön tankkaaminen ei liian iso puomiin nähden. Jos oikein ymmärsin, niin spinnun SMW:n pitäisi olla ainoastaan 4,86m. Vai ymmärsinkö väärin :?:
Mukkelis makkelis.. näinhän sitä käy kun kirjoittelee tipan silloin ja toisen tällöin, ajatus katkeaa...

niin näyttäisi siltä, että Kristiinan puomi on 7 cm liian pitkä ja spinnu jopa liian leveä olemassaolevaankin puomiin. optimaalinen spinnun leveys lienee 4,86m. korjatkaa jos olen väärässä...

Top