oikkpasi wrote:
Voiko tuota TWA:ta pitää myös ohjeellisena arvona optimaaliselle nousukulmalle eri tuulen nopeuksilla.
Käytännössä niin purjehditaan sen nopeuden mukaan vain. Jos kaikki on oikein niin tuo nousu-
kulma on sitten sama kuin taulukossa ja siten VMG on myös sama.
Eli onko tuo tuulikulma (TWA)yhdessä nopeuden (TBS) myös laskennallisesti maksimiarvo mihin voi päästä? Jos TWA pienenee, TBS pienenee ja VMG pienenee. Jos taas TWA kasvaa, TBS kasvaa, mutta VMG pienenee?
Niin tuohan on IMS:in VPP (Velocity Prediction Programin) käsitys siitä mikä on veneellä
annettujen arvojen mukaan paras kryssinopeus jos kaikki natsaa kohdalleen. Jos veneesi kulkee
samalla nopeudella korkeammalle niin sinulla on voittajavene

ja ehdotan että mittautat
veneesi IMSiin heti ja kilpailemaan...
Jos haluaa edetä suoraan vastatuuleen, niin tuo VMG itseasiassa on se mikä vaikuttaa aikaan ja on siten enemmin kuin nice to know, vai kuinka?
Onhan se, mutta VMG arvo on niin monesta eri parametrista riippuvainen että käytännössä
sitä ei voi käyttää ohjailureferenssinä. PItäisi ajaa vain tavoitenopeutta siten että jos annetullla
tuulella olla liian hitaita niin lasketaan kurssia ja päinvastoin. Tällöin pitäisi nousukulman olla
myös paras kompromissi niin että VMG on suurimmillaan.
Saattaa vain käydä niin että jos ajaa niin että TBS on oikein niin tuulikulma ei ole se mikä
löytyy VPP ohjelman ulosteesta.
Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan
VMGn.
Jos joku on joskus nähnyt sellaisia polaari-taulukkoja missä veneen nopeus tuulen funktiona
on piirrettynä karkeasti sydämen muotoisella käyrällä niin paras kompromissi nousukulman ja
nopeuden suhteen löytyy jos vetää x-akselin suuntaisen viivan joka leikkaa sydämen yläosan
(tai alaosan lenssillä). Leikkauskohdalta näkee silloin teoreettisesti lasketun optimin. Käytäntö
voi olla sitten eri mutta useimmiten ollaan 'samalla planeetalla (TM)".