by Ari » Tue Oct 21, 2025 21:49 pm
Itse jouduin viime keväänä korjauttamaan akselikannakkeen. Ihmettelin maaliskuun lopulla veneellä käydessä, miten kannake näyttää märältä, vaikka muuten kaikki alapinnat pressun suojassa olivat kuivia. Menin lähemmäksi ja huomasin selvän dieselin aromin, ja dieselistä olikin kyse. Sitä oli myös maassa selvästi erottuvana tummana läikkänä.
Pinta näytti märältä aika laajasti kannakkeen ympäristössä. Olin ennenkin ihmetellyt kuutta pyöreää pultinkannan näköistä kohtaa sen liepeillä pohjassa, ja niiden reunoilla näkyi myös tummentumia. Ilmeni, että joku entinen omistaja oli kiinnittänyt "nerokkaasti" kannakkeen molemmin puolin sivuille osoittavat terästuet rungon sisäpuolella pulteilla rungon läpi. Vettä kannake ja nuo pultit olivat vuotaneet parina edelliskesänäkin, ja olin kummastellut, miksi pilssissä on vähän väliä vettä.
Koska ei ollut mitään kokemusta lasikuituhommista, eikä ollut aikaa harjoitella, palkkasin ammattimiehen. Itse otin pois polttoainetankin ja -letkut sekä kaasukahvan ja -vaijerit. Sitten kuitumies irrotti nuo pultit ja hioi pinnat kuidulle asti sisällä ja ulkona. itse lotrasin reilusti asetonia useana päivänä. Kun alue oli saanut kuivua, kuitumies tilkitsi pultinreiät epoksilla, laminoi akselikannakkeen sivuttaistukineen sisältä kokonaan umpeen ja maalasi. Itse kannakkeen yläosan ympärille tuli myös "kaulus". Lopuksi maalasin vielä itse pari kolme lisäkerrosta primeriä.
Kesällä peräpilssi pysyi nyt kuivana. Noston jälkeen on myös varmistunut, että akselikannake on ollut tiivis ja uusi laminointi näyttää hyvältä.
Itse jouduin viime keväänä korjauttamaan akselikannakkeen. Ihmettelin maaliskuun lopulla veneellä käydessä, miten kannake näyttää märältä, vaikka muuten kaikki alapinnat pressun suojassa olivat kuivia. Menin lähemmäksi ja huomasin selvän dieselin aromin, ja dieselistä olikin kyse. Sitä oli myös maassa selvästi erottuvana tummana läikkänä.
Pinta näytti märältä aika laajasti kannakkeen ympäristössä. Olin ennenkin ihmetellyt kuutta pyöreää pultinkannan näköistä kohtaa sen liepeillä pohjassa, ja niiden reunoilla näkyi myös tummentumia. Ilmeni, että joku entinen omistaja oli kiinnittänyt "nerokkaasti" kannakkeen molemmin puolin sivuille osoittavat terästuet rungon sisäpuolella pulteilla rungon läpi. Vettä kannake ja nuo pultit olivat vuotaneet parina edelliskesänäkin, ja olin kummastellut, miksi pilssissä on vähän väliä vettä.
Koska ei ollut mitään kokemusta lasikuituhommista, eikä ollut aikaa harjoitella, palkkasin ammattimiehen. Itse otin pois polttoainetankin ja -letkut sekä kaasukahvan ja -vaijerit. Sitten kuitumies irrotti nuo pultit ja hioi pinnat kuidulle asti sisällä ja ulkona. itse lotrasin reilusti asetonia useana päivänä. Kun alue oli saanut kuivua, kuitumies tilkitsi pultinreiät epoksilla, laminoi akselikannakkeen sivuttaistukineen sisältä kokonaan umpeen ja maalasi. Itse kannakkeen yläosan ympärille tuli myös "kaulus". Lopuksi maalasin vielä itse pari kolme lisäkerrosta primeriä.
Kesällä peräpilssi pysyi nyt kuivana. Noston jälkeen on myös varmistunut, että akselikannake on ollut tiivis ja uusi laminointi näyttää hyvältä.