Mastonkaatojärjestelmistä yleisesti (kun en tunne FE-74:n erityispiirteitä):
- Keulaan tulee "haarukka", johon keulastaagi kiinnitetään
- Haarukka vuorostaan kiinnitetään sokkatapilla kanteen
- Lisäksi haarukasta vedetään keulan kautta köysi, jonka varassa haarukkaa sitten kaatotilanteessa annetaan nousta kannesta
- Sivuille maston kohdalle tulee "korvat", joihin tulee mastosta uudet tukivaijerit (barduunaveneissä barduunat voi siirtää takaa korviin kiinni), joka antaa mastolle sivuttaistukea kaatotilanteessa
Porukoitten aikaisempaan H-323:seen matonkaatojärjestelmä toteutettiin juuri tällä systeemillä. Se tehtiin myös ns. "riisuttavaksi" eli nin että haarukan pitkät putket ja korvat sai poistettua silloin kun ei tarvitse kaatoa. Etenkin korvat on kyllä kätevä saada irti, ei ole sitten tiellä normikäytössä.
Tässä esimerkki erilaisesta veneestä:
https://purjehduspaijanne.wordpress.com ... kl-001.jpg
Sitten vaan sokkatappi irti ja mastoa kaatamaan hitaasti.
En näe syytä saada mastoa ihan vaakatasoon, koska sitten jo haarukka on korkeammalla kuin maston toppi, kuten tässä kuvassa:
https://purjehduspaijanne.wordpress.com ... to-001.jpg
Mutta, ehkäpä FE-74 tuntijat voisivat kommentoida 74:sen toteutuksista.
EDIT: Noniin, nyt vasta tarkemmin katsoin linkkaamiani kuvia, ja siinä näköjään joku vähän eri systeemi kun vain yksi putki maston kohdalta keulaan. Mielestäni sivutuenta näyttää varsin huteralta tuossa. Mutta, huomasin että miellä on foorumissa vähän piirrustuksia FE-83:seen, josta varmaan myös voi olla apua:
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... irustuksia