Jääkaappi / kylmäboksi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Jääkaappi / kylmäboksi

Re: Jääkaappi / kylmäboksi

by Ari » Tue Jul 22, 2025 14:56 pm

harald wrote: Mon Jul 14, 2025 09:57 am Minulla ei ole omaa katkaisijaa jääkaapille. Se vie 0 A kun mekaaninen termostaatti on off-tilassa. Menee ehkä releen taakse tulevaisuudessa niin pystyisi etänä ohjata sitä Victronin kautta.

Oman sulakkeen kautta menee toki.
Kiitos kommentista! Päätin sen perusteella noudattaa asennusohjetta ja kytkeä virtapiuhat sen mukaisesti. Jääkaappi toimii erinomaisesti. Kesti aluksi aikansa, että se viilentyi, mutta nyt on ollut reilut pari vuorokautta putkeen päällä, eikä vaikuta hotkivan kummemmin virtaa. Koska tilavuus on niin pieni, riittää termostaatin asetus suunnilleen kohdalle 1,5 ja lämpötila on +4 astetta.

Re: Jääkaappi / kylmäboksi

by harald » Mon Jul 14, 2025 09:57 am

Minulla ei ole omaa katkaisijaa jääkaapille. Se vie 0 A kun mekaaninen termostaatti on off-tilassa. Menee ehkä releen taakse tulevaisuudessa niin pystyisi etänä ohjata sitä Victronin kautta.

Oman sulakkeen kautta menee toki.

Re: Jääkaappi / kylmäboksi

by Ari » Mon Jul 14, 2025 00:40 am

Askartelen konekorjausta odotellessa jääkaapin viime talvena tilatusta Compact Classic 2006 -kompressori-haihdutin -setistä. Valmistajan ohjeen mukaan kompura pitäisi kytkeä suoraan akkuun tai pääkatkaisijaan, mikä tuntuu jotenkin kummalliselta. Jääkaapin käyttötarve on niin harvinainen, että olisi järkevä voida laittaa se päälle omasta napista siinä missä moni muukin laite sähkökeskuksessa.

Ohjetta noudattamalla saisi toki termostaatista säätämällä pidettyä virrankulutuksen teoriassa nollilla. Ei myöskään tulisi riskiä, että jääkaappi tulee vahingossa sammutettua, kun sitä tarvitsee. Epäilyttää vain, että ohjeen mukaisella kytkennällä tulee stand-by-virrankulutusta silloinkin, kun vempeleelle ei ole tarvetta.

Miten muut jääkaapin tekijät olette toimineet: ohjeen mukainen kytkentä ja jääkaappi periaatteessa aina päällä vai oma katkaisija sähkökeskuksessa?

by harald » Fri Jul 24, 2015 23:42 pm

Tuli sitten viimein rakennettua tuollainen sisäkaluste käyttäen Tilox Oy:n teräsverkkoa. Sähköpostilla tilaus heinäkuussa, ja vaikka tilaus oli mitätön 315 mm pala niin toimitus oli parin päivän sisällä omassa postikonttorissa.

Hain sellaista peräsimen profiilia muistuttavaa muovilistaa Etrasta hintaan 4 ¤ / 4m. Ja Bauhausista H-profiilia alumiinista noin 11¤ 2m. Duunipaikassa on pokkauskone, ja kävin siellä leikkaamassa verkosta palan jossa ei ole päitä ja johon pohjalle sopii yksi perusyksikkö jäähdytettävää. Vedin popniiteillä H-profiilin paloja jotta ilma kiertää tavaroitten alla. Se jäykisti samalla rakennetta melkoisesti.

Image

Reunat on 10 cm korkeita, leveys 315 mm ja pohjaosan pituus 41 cm.

Image Image Image Image

Tavaraa on vielä toiselle samanlaiselle. Jämäpalast voisi tosin näppärästi vääntää sellaisen L-muotoisen palan, johon vielä jättäisi piikit toiselle reunalle ja sen voisi sitten laittaa järjestelijäksi jääkaappiin. Yksi pienikin L-muotoinen seinä ylhäältä katsottuna pitäisi hyvin tavaroita paikallaan jos tilasta poistaisi vaikka tuoremehun, levitteet, kahvimaidon, juuston ja meewurstit. Nyt jos tilasta vetää tuoremehun ja maidon niin syntyneeseen kuoppaan valuu heti olutpurkkeja, voipaketti sekä juustot.

Tarkoitus on jättää ennen alla ollut tarjotin pois, toivottavasti tuo PU-levy sekä tekemäni laminaatti jaksaa kantaa kuorman ilman delaminointia. Nuo H-profiilit on kuitenkin aika leveitä.

by rpuustin » Fri Sep 20, 2013 19:34 pm

Hei,

kiitos vinkeistä kummallekin. Oluet eivät vielä ole jäähtymässä Harald mutta aion talven puhdetyönä raapaista jääkaapin kasaan. Palaan lähiaikoina asiaan.

t. Raimo

by harald » Thu Sep 19, 2013 18:56 pm

Olen Ollin kannalla, se 20 mm extraa ei tunnu niin paljolta jääkaapin tilavuudessa mutta itse laskin että kannatta eristää kunnolla.

Minulla on muuten ylimääräisenä sekä 50 mm että 30 mm tuota levyä. Koffin 24 pack riittää maksuksi. Onpa sitä työtaso-levyäkin, siitäkin 24 pack.

by Olli » Thu Sep 19, 2013 18:33 pm

Jos vain mahtuu, niin kannattaa laittaa 5 senttiä eristettä. Mun pikaisen laskelman mukaan 50 mm eristeellä haaskataan n. 7,5 W/m², jos oletetaan 15 asteen lämpötilaero. 30 mm eristeellä menee 12,5 W/m² harakoille. Vaipan pinta-ala tommosessa keskiverto veneen jääkaapissa on varmaan aika lähelle 1 m².

Kaikki mitä eristeeseen satsaa on sähkönkulutuksesta pois...

Tuolla aiemmin on muuten jotain väärää tietoa Waecon koneikoista, ei niihin mitään kylmälaiteasentajia tarvita, itsetiivistyvillä liittimillä niitä saa ostaa.

by rpuustin » Thu Sep 19, 2013 16:10 pm

Hei,

osaako joku sanoa, että olisiko 30mm:n SPU-AL riittävän paksu eriste tällaiselle itse tehdylle jääkaapille, jossa olisi samanlainen koneisto kuin Haraldilla? Harald, miten päädyit 50 mm:n paksuuteen?

t. Raimo

by mihor » Mon Aug 05, 2013 19:07 pm

harald wrote:Onko olemassa mitään helppoa ja hyväksi todettua tapaa mitata kuinka hyvin jääkaappin eristys on onnistunut?
Mielenkiintoinen kysymys. Ainakin tämmöinen dokumentti löytyi intewebistä: Performance Comparison of Thermal Insulated Packaging Boxes, Bags and Refrigerants for Single-parcel Shipments

http://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/v ... ext=it_fac

Lyhyt yhteenveto dokkarissa käytetystä mittaustavasta: otetaan muutaman kilon kimpale jäätä ja laitetaan se sopivaan astiaan sulamaan muutamaksi tunniksi, jolloin se saavuttaa kauttaaltaan 0 asteen lämpötilan. Sulanut vesi kaadetaan pois ja astia ja jääkimpale laitetaan mitattavaan kylmäboxiin joksikin sopivaksi ajaksi (vaikka 12h tai 24h). Tarkoitus on, että mittausjakson lopussa osa jäästä on edelleen sulamatta. Mittauksen aikana sulanut vesi punnitaan, mistä sitten pystytään laskemaan R-arvo (ympäristön lämpötilan ja laatikon pinta-alan avulla).

by harald » Mon Aug 05, 2013 11:25 am

Onko olemassa mitään helppoa ja hyväksi todettua tapaa mitata kuinka hyvin jääkaappin eristys on onnistunut?

Kuvittelisin että jos jäähdyttää ensin 1,5 litraa vettä +6°C lämpötilaan, kirjaa ulkolämpötilan ja ottaa sitten ajan että kuinka kauan menee ennen kuin em. vesimäärä on lämmennyt 10°C niin joku noheva tieteisihminen osaisi siitä laskea jonkun lämmönjohtavuusluvun x W/mK kokonaisuudelle?

Tämä olisi mielenkiintoista niin voisi vertailla eri toteutusten tehokkuutta.

by Guest » Wed Aug 22, 2012 13:29 pm

Mulla Isotherm pikaliittimilä ja ohjeissa oli maininta kylmäasentajasta.

by harald » Wed Aug 22, 2012 11:14 am

Waecon laitteissa tarvitaan kylmä-asentaja, uudemmissa Isothermin laitteissa ei. Isothermin laitteissa on irroitettavat liittimet.

by Make » Wed Aug 22, 2012 11:06 am

harald wrote:Voi hyvin olla että esim. tuollainen kävisi suoraan;

http://isotherm-parts.com/parts-departm ... 15_30.html

http://isotherm-parts.com/thermostat-ki ... -1839.html

Eihän tuo tee muuta kuin haistelee lämpötilaa, ja kytkee päälle ja pois.

Mitä liittimiä siinä mustassa boksissa on? Aika moni saksalainen haluaa ostaa tuollaisen boksin, eli voi olla että siinä vikaakin.

Onko jääkaapissa minkäälaista ohutta alumiini-lankaa? Jos on, niin se on termostaatin haistelukarva.

edit: tuossa on isothermin kaava;

http://www.indelwebastomarine.com/Downl ... lassic.pdf

Minun on vaikea uskoa että waecon sarja eroaisi tuosta hirveästi, samaa danfossin kompressoriakin ne kai käyttävät nykyään ainakin?

edit²: tuossa waecon manuaali;

http://marine.dometicgroup.com/tmp/Cold ... 14s_02.pdf

Ja aivan samalta näyttää kompuran pään liitännät ainakin.


Kiitoksia näistä! Katson liittimiä tarkemmin. Kylmäboksissa olevan höyrystimen kyljessä on muuten myös joku säädin sekä punainen painonappi. Säädinnupista saa kompuran kyllä sammumaan kun sen kääntää 0-asentoon, mutta termostaattina se ei tunnu toimivan - ainakaan kompressori ei sammu vaikka säädin olisi nollan jälkeen pienimmällä mahdollisella. Eli vika voisi olla myös siinä. Jos löydän komperssoriin sopivan uuden termostaatin, niin luulisin että säätimen voisi ohittaa. Täytynee talven mittaan perehtyä kunnolla asiaan.

Jos samalla tekisin isomman kylmäboksin, niin mahtanenko tarvita kylmäkoneasentajaa? Onko kokemusta miten kanttattaisi tehdä...

by harald » Fri Aug 17, 2012 14:53 pm

Voi hyvin olla että esim. tuollainen kävisi suoraan;

http://isotherm-parts.com/parts-departm ... 15_30.html

http://isotherm-parts.com/thermostat-ki ... -1839.html

Eihän tuo tee muuta kuin haistelee lämpötilaa, ja kytkee päälle ja pois.

Mitä liittimiä siinä mustassa boksissa on? Aika moni saksalainen haluaa ostaa tuollaisen boksin, eli voi olla että siinä vikaakin.

Onko jääkaapissa minkäälaista ohutta alumiini-lankaa? Jos on, niin se on termostaatin haistelukarva.

edit: tuossa on isothermin kaava;

http://www.indelwebastomarine.com/Downl ... lassic.pdf

Minun on vaikea uskoa että waecon sarja eroaisi tuosta hirveästi, samaa danfossin kompressoriakin ne kai käyttävät nykyään ainakin?

edit²: tuossa waecon manuaali;

http://marine.dometicgroup.com/tmp/Cold ... 14s_02.pdf

Ja aivan samalta näyttää kompuran pään liitännät ainakin.

by harald » Fri Aug 17, 2012 14:41 pm

Google "102N3033 thermostat" antaa tuollaisen sivun;

http://www.4x4community.co.za/forum/sho ... hp?t=14498

Top