by Ari » Mon Jul 07, 2025 22:07 pm
Tänään Topboatissa ensin sanoivat, että eivät ehdi setviä asiaa moneen viikkoon. Joten aloin heidän laiturissaan itse tutkia, mistä voisi vuotaa. Starttasin koneen, lähti ihan hyvin, mutta kierrokset alkoi taas hiipua. Tartuin käsipumppuun ja heti näin, miten polttoainesuodattimelta päin alkoi suorastaan roiskua dieseliä. Sammutin. Kävin putsaamassa dieselit pois.
Menin suodattimelle, avasin 19-millisen banjoruuvin ja vaihdoin molemmat kupariprikat. Kiristin takaisin. Kiristin itse suodatinkuppia ja sitten ilmausruuveja. Ihmettelin, kun 12-millinen ilmausruuvi ei kiristy ikinä. Vaihdoin kupariprikan, ei muutosta => onko tässä ruuvissa on jotakin vikaa? Taas tartuin käsipumppuun, mutta en startannut. Dieseliä tulvahti heti taas reilusti suodattimelta. Menin koneen takaosaan ja diesel vaikutti valuvan nimenomaan ilmausruuvilta alaspäin.
Samassa Topboatin pari miestä tuli veneelle, kerroin havainnosta. He totesivat saman tien, että ilmausruuvi on rikkonut sisäkierteet itse alumiinista valmistetusta suodattimessa, koska on kiristetty liikaa. Näin olikin. Menin toisen kanssa ottamaan ruuvin pois ja näimme, miten ruuvin kierteen puoliväliin oli tarttunut metallia sisäkierteestä. Koko suodatinyksikkö otettiin irti. Topboat teki siihen uudet kierteet, asensi suodatinosan takaisin, laittoi uuden prikan, teki ilmauksen ja testasi vaihde päällä, veloitti hommasta 200 €. Testasin vielä itsekin ja tutkin kaikkia mahdollisia liitoksia. Dieseliä en havainnut missään.
Mutta: Varmuuden vuoksi ajoimme kotisatamaan vain 4 solmun vauhtia, ja hyvä olikin. Kone kävi tasaisesti. Noin kolmen vartin matkalla kone nytkähti noin kolme kertaa kuin hikka, mutta kierrokset eivät pudonneet. Kun aallonmurtaja oli varsin lyhyen matkan päässä käänsin kaasua eteen ja vauhti lähestyi 5 solmua. Tuota pikaa kierrokset alkoivat pudota ja nopeasti. Loikkasin sisään ja tartuin käsipumppuun. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta ilmiselvästi oli taas reilusti ilmaa järjestelmässä. Käsipumppu tuntui kädessä aivan vetelältä.
Laituripaikan näkyessä kaasu tyhjäkäynnille ja ohjasin omalle "paalupaikalle". Koska toiseen paaluun ei saatu köyttä piti antaa saman tien hetkeksi pakkia. Kone jaksoi käydä, kun palautin tyhjäkäynnille, mutta kun piti antaa kaasua, että keulasta pääsee laiturille, kone sammui, eikä enää startannut.
Laiturissa tutkin polttoainepuolen liitokset, mutta missään ei näkynyt eikä tuntunut tippaakaan. Uupuneena ja nälkäisenä en enää ryhtynyt tekemään ilmaamista tai muutakaan. En nyt ymmärrä, mihin uskaltaa koskea ilmaushommissa, jos ilmausruuvit menevät helposti hajalle ja kupariprikat on kuulemma kertakäyttökamaa.
Mistä ihmeestä nyt voi johtua, että kone ei kestä vaihde päällä kierrosten nostamista juuri ollenkaan? Voiko itse koneen polttoainejärjestelmässä olla jokin rikki? Siinä lienee omakin pumppu, joka ei ehkä toimi, kuten pitäisi?
Polttoainetankin päässäkin olen tänään tutkinut, eikä ainakaan liitoksissa ole yhtään dieseliä ja kaikki vaikuttavat kireiltä. Ehkä sieltä voi silti mennä ilmaa letkuun. Koneen oma vivulla toimiva ilmauspumppu ei muuten ole viime aikoina antanut yhtään mitään vastusta edes vahvan miehen painaessa sitä pohjaan.
Tänään Topboatissa ensin sanoivat, että eivät ehdi setviä asiaa moneen viikkoon. Joten aloin heidän laiturissaan itse tutkia, mistä voisi vuotaa. Starttasin koneen, lähti ihan hyvin, mutta kierrokset alkoi taas hiipua. Tartuin käsipumppuun ja heti näin, miten polttoainesuodattimelta päin alkoi suorastaan roiskua dieseliä. Sammutin. Kävin putsaamassa dieselit pois.
Menin suodattimelle, avasin 19-millisen banjoruuvin ja vaihdoin molemmat kupariprikat. Kiristin takaisin. Kiristin itse suodatinkuppia ja sitten ilmausruuveja. Ihmettelin, kun 12-millinen ilmausruuvi ei kiristy ikinä. Vaihdoin kupariprikan, ei muutosta => onko tässä ruuvissa on jotakin vikaa? Taas tartuin käsipumppuun, mutta en startannut. Dieseliä tulvahti heti taas reilusti suodattimelta. Menin koneen takaosaan ja diesel vaikutti valuvan nimenomaan ilmausruuvilta alaspäin.
Samassa Topboatin pari miestä tuli veneelle, kerroin havainnosta. He totesivat saman tien, että ilmausruuvi on rikkonut sisäkierteet itse alumiinista valmistetusta suodattimessa, koska on kiristetty liikaa. Näin olikin. Menin toisen kanssa ottamaan ruuvin pois ja näimme, miten ruuvin kierteen puoliväliin oli tarttunut metallia sisäkierteestä. Koko suodatinyksikkö otettiin irti. Topboat teki siihen uudet kierteet, asensi suodatinosan takaisin, laittoi uuden prikan, teki ilmauksen ja testasi vaihde päällä, veloitti hommasta 200 €. Testasin vielä itsekin ja tutkin kaikkia mahdollisia liitoksia. Dieseliä en havainnut missään.
Mutta: Varmuuden vuoksi ajoimme kotisatamaan vain 4 solmun vauhtia, ja hyvä olikin. Kone kävi tasaisesti. Noin kolmen vartin matkalla kone nytkähti noin kolme kertaa kuin hikka, mutta kierrokset eivät pudonneet. Kun aallonmurtaja oli varsin lyhyen matkan päässä käänsin kaasua eteen ja vauhti lähestyi 5 solmua. Tuota pikaa kierrokset alkoivat pudota ja nopeasti. Loikkasin sisään ja tartuin käsipumppuun. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta ilmiselvästi oli taas reilusti ilmaa järjestelmässä. Käsipumppu tuntui kädessä aivan vetelältä.
Laituripaikan näkyessä kaasu tyhjäkäynnille ja ohjasin omalle "paalupaikalle". Koska toiseen paaluun ei saatu köyttä piti antaa saman tien hetkeksi pakkia. Kone jaksoi käydä, kun palautin tyhjäkäynnille, mutta kun piti antaa kaasua, että keulasta pääsee laiturille, kone sammui, eikä enää startannut.
Laiturissa tutkin polttoainepuolen liitokset, mutta missään ei näkynyt eikä tuntunut tippaakaan. Uupuneena ja nälkäisenä en enää ryhtynyt tekemään ilmaamista tai muutakaan. En nyt ymmärrä, mihin uskaltaa koskea ilmaushommissa, jos ilmausruuvit menevät helposti hajalle ja kupariprikat on kuulemma kertakäyttökamaa.
[b]Mistä ihmeestä nyt voi johtua, että kone ei kestä vaihde päällä kierrosten nostamista juuri ollenkaan? Voiko itse koneen polttoainejärjestelmässä olla jokin rikki? Siinä lienee omakin pumppu, joka ei ehkä toimi, kuten pitäisi? [/b]
Polttoainetankin päässäkin olen tänään tutkinut, eikä ainakaan liitoksissa ole yhtään dieseliä ja kaikki vaikuttavat kireiltä. Ehkä sieltä voi silti mennä ilmaa letkuun. Koneen oma vivulla toimiva ilmauspumppu ei muuten ole viime aikoina antanut yhtään mitään vastusta edes vahvan miehen painaessa sitä pohjaan.