Moottori ei väännä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Moottori ei väännä

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Tue Jul 08, 2025 00:35 am

Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.

Re: Moottori ei väännä

by olpalon » Mon Jul 07, 2025 23:10 pm

Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.

Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Mon Jul 07, 2025 22:11 pm

HansO wrote: Mon Jul 07, 2025 20:56 pm Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10
Ehkäpä tässä on sama ongelma itselläni, kun vaikuttaa, että kaikki muut tekijät alkavat olla pois suljettuja. Pumppu ei myöskään tunnu antavan yhtään vastusta, vaikka iso ja vahva tuttu sitä kokeili, kun oli viime viikolla apuna.

Millä tavoin keksit, että tämä pumppu on syyllinen? Vaihdoitko itse vai pitikö palkata joku tekijä?

Pystyykö tämän pumpun vaihtamaan ottamatta koko konetta ulos?

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Mon Jul 07, 2025 22:07 pm

Tänään Topboatissa ensin sanoivat, että eivät ehdi setviä asiaa moneen viikkoon. Joten aloin heidän laiturissaan itse tutkia, mistä voisi vuotaa. Starttasin koneen, lähti ihan hyvin, mutta kierrokset alkoi taas hiipua. Tartuin käsipumppuun ja heti näin, miten polttoainesuodattimelta päin alkoi suorastaan roiskua dieseliä. Sammutin. Kävin putsaamassa dieselit pois.

Menin suodattimelle, avasin 19-millisen banjoruuvin ja vaihdoin molemmat kupariprikat. Kiristin takaisin. Kiristin itse suodatinkuppia ja sitten ilmausruuveja. Ihmettelin, kun 12-millinen ilmausruuvi ei kiristy ikinä. Vaihdoin kupariprikan, ei muutosta => onko tässä ruuvissa on jotakin vikaa? Taas tartuin käsipumppuun, mutta en startannut. Dieseliä tulvahti heti taas reilusti suodattimelta. Menin koneen takaosaan ja diesel vaikutti valuvan nimenomaan ilmausruuvilta alaspäin.

Samassa Topboatin pari miestä tuli veneelle, kerroin havainnosta. He totesivat saman tien, että ilmausruuvi on rikkonut sisäkierteet itse alumiinista valmistetusta suodattimessa, koska on kiristetty liikaa. Näin olikin. Menin toisen kanssa ottamaan ruuvin pois ja näimme, miten ruuvin kierteen puoliväliin oli tarttunut metallia sisäkierteestä. Koko suodatinyksikkö otettiin irti. Topboat teki siihen uudet kierteet, asensi suodatinosan takaisin, laittoi uuden prikan, teki ilmauksen ja testasi vaihde päällä, veloitti hommasta 200 €. Testasin vielä itsekin ja tutkin kaikkia mahdollisia liitoksia. Dieseliä en havainnut missään.

Mutta: Varmuuden vuoksi ajoimme kotisatamaan vain 4 solmun vauhtia, ja hyvä olikin. Kone kävi tasaisesti. Noin kolmen vartin matkalla kone nytkähti noin kolme kertaa kuin hikka, mutta kierrokset eivät pudonneet. Kun aallonmurtaja oli varsin lyhyen matkan päässä käänsin kaasua eteen ja vauhti lähestyi 5 solmua. Tuota pikaa kierrokset alkoivat pudota ja nopeasti. Loikkasin sisään ja tartuin käsipumppuun. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta ilmiselvästi oli taas reilusti ilmaa järjestelmässä. Käsipumppu tuntui kädessä aivan vetelältä.

Laituripaikan näkyessä kaasu tyhjäkäynnille ja ohjasin omalle "paalupaikalle". Koska toiseen paaluun ei saatu köyttä piti antaa saman tien hetkeksi pakkia. Kone jaksoi käydä, kun palautin tyhjäkäynnille, mutta kun piti antaa kaasua, että keulasta pääsee laiturille, kone sammui, eikä enää startannut.

Laiturissa tutkin polttoainepuolen liitokset, mutta missään ei näkynyt eikä tuntunut tippaakaan. Uupuneena ja nälkäisenä en enää ryhtynyt tekemään ilmaamista tai muutakaan. En nyt ymmärrä, mihin uskaltaa koskea ilmaushommissa, jos ilmausruuvit menevät helposti hajalle ja kupariprikat on kuulemma kertakäyttökamaa.

Mistä ihmeestä nyt voi johtua, että kone ei kestä vaihde päällä kierrosten nostamista juuri ollenkaan? Voiko itse koneen polttoainejärjestelmässä olla jokin rikki? Siinä lienee omakin pumppu, joka ei ehkä toimi, kuten pitäisi?

Polttoainetankin päässäkin olen tänään tutkinut, eikä ainakaan liitoksissa ole yhtään dieseliä ja kaikki vaikuttavat kireiltä. Ehkä sieltä voi silti mennä ilmaa letkuun. Koneen oma vivulla toimiva ilmauspumppu ei muuten ole viime aikoina antanut yhtään mitään vastusta edes vahvan miehen painaessa sitä pohjaan.

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Mon Jul 07, 2025 20:56 pm

Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10

Re: Moottori ei väännä

by harald » Mon Jul 07, 2025 09:17 am

Re: Moottori ei väännä

by harald » Mon Jul 07, 2025 09:16 am

Ari: Eikös noista karoista ollut puhetta jo keväällä että joku polttoaineen kestävää kierreteippiä pitää mahdollisesti käyttää että tiivistyvät?

Ja toivotaan että tuon uuden suodattimen runko on kestävää sorttia eikä syövy suodattimen tiivistepinnoistaan. Tästäkin juteltiin.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Mon Jul 07, 2025 09:11 am

Vaihde päällä siksi että kuorma kasvaa ja governor (säädin?) nostaa virtausmäärän niin että ilman kulkisi paremmin. Maksimi työntö on joku 40 kg, toivottavasti veneen kiinnitysköydet kestävät sen! Koeajo muutenkin kuormalla kun dieseli ei tykkää siitä että sitä ajetaan ilman kuormaa. Ihan huoletta pitäisi voida ajaa laiturissa 3/4 kaasulla ja vene (sekä laituri) pysyy paikallaan.

Hyvä että selvisi. Kyllä tuo käsin pumppaaminen ja siitä syntyvä vuoto on selkeästi syyllinen, ellei ole muutakin.

Voihan se pumpun kalvo olla rikki, mutta kannattaa nyt korjata tuo suodatin ensin.

Jossai 13,8 - 14,0 V pitäisi olla laturilla. Akun kengässä tietenkin vähemmän jos akku on tyhjä.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Sun Jul 06, 2025 23:20 pm

Potkuriakselin kannakeremontista alkanut dieselin ketjureaktio sen kuin jatkuu.

Torstaina kävin läpi koneen polttoainejärjestelmän oman seuran tuttavan kanssa. Paikansimme selvän vuotokohteen: uuden polttoainesuodattimen. Erityisesti vuotoa oli molemmin puolin olevissa ylimääräisissä letkukarojen liitospaikoissa, joissa on suodattimen mukana tulleet tulppaukset. Molemmista käytössä olevista letkukaroistakin oli hieman vuotoa.

Samalla vaihdoimme koneessa kiinni olevan pienen polttoainesuodattimen, jonka olin jättänyt sikseen muun polttoainelinjan uudistuksen yhteydessä. Lauantaina käytimme konetta satamassa runsaat puoli tuntia ajoittain kovillakin kierroksilla (mutta ei vaihde päällä, en ymmärrä, miten niin voisi toimia, kun keula on päin laituria). Kaikki vaikutti hyvältä. Kierrokset pysyivät tasaisina.

Tänään kuitenkin ilmeni, että tämän koneeseen kuuluvan polttoainesuodattimen liitoksia ei ollut tullut kunnolla kiristettyä.

Ajoimme ulos Vartiokylänlahdelta Ramsinsalmesta matkalla Sarvastoon Topboatille muita huoltotarpeita varten. Samalla kierrokset alkoivat jälleen pudota. Poika ohjasi, avasin konetilan ja aloin pumpata polttoainelinjan "lutkuttimella". Heti kierrokset nousivat ja tuntuivat tasaantuvan. Mutta jonkin matkan kuluttua oli pakko taas tarttua pumppaamiseen. Sitä sainkin tehdä sitten vimmatusti loppuun saakka - aivan kuin sydänhierontaa. Samalla näin, miten dieseliä suorastaan lorisi tuon pienen polttoainesuodattimen liepeiltä ja valui koneen alle.

Kun vene nyt kerran on Topboatin laiturissa, hoitakoon firma samalla tämän murheenkryynin nyt kuntoon.

Re: Moottori ei väännä

by JussiN » Sun Jul 06, 2025 23:02 pm

Komppaan Haraldia, mun korvaan kuulostaa myös ilmahaasteilta. Itsellä käy tyypillisesti PA-suodattimen vaihdon / ilmauksen jälkeen niin, että kone käy nätisti puolikaasulla laiturissa vaihde vapaalla vaikka kuinka kauan, mutta kun lähtee liikkeelle, alkaa aina yskähdellä ensimmäisellä lähdöllä kierroksia nostettaessa. Oma teoria on, ettei kaikkea ilmaa saa pois laiturissa, vaan vaatii aaltoja/liikettä ym. että kaikki ilma pääsee pois imulinjasta / siirtopumpun ja injektorien väliltä. Mutta toki tuo vaihteen kytkeminen voinee myös vaikuttaa.

Mikähän siinä vaihteen merkityksessä on taustalla, että vapaalla ilmansieto olisi jotenkin parempi?
Oma kokemus tukee tätä, mutta joku koneinsinööri voisi tämän joskus avata tarkemmin.

Laturi kuulostaa tosiaan erilliseltä asialta, toki kannattaa seuraavaksi tarkastaa akun lepojännite sen varalta jos starttihaasteet jatkuvat.
Tyhjentyneellä akulla ei kannata tehdä ilmaselvittelyjä. Ja kun kone saatu käyntiin, latausjännitteen toteaminen akun navoista /mittaritaulusta.
Ei ole yanmar / tarkkaa tietoa oikeasta latausjännitteestä, mutta todnäk. jossain 13.5 - 15.0 V välillä se on cruising-kierroksilla (saa tarkentaa).

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 01, 2025 22:23 pm

harald wrote: Tue Jul 01, 2025 21:49 pm Dieseli käy täysin sähköistä välittämättä, sähköpuolelta en etsisi ongelmaa.

Jotenkin tulee fiilis että polttoainepuolelta ongelma löytyisi, ellei sitten ilmanpuhdistimessa ole kirjaimellisesti pelikaani.

Jos kone käy tunnin laiturissa puolikaasulla vaihde päällä luottaisin että ilma- tai polttoaineongelmia ei ole. Tuollainen ilmaongelma voi hyvin piilekskellä sen 5 - 10 min verran käynnistymisestä.
OK, täytyy setviä polttoainepuolta jälleen kerran. Kone ei laituriin paluun jälkeen suostunut starttaamaan kuin kerran. Kolme kertaa kokeilimme. Vain toisella kerralla starttasi, kuulosti ihan hyvältä, mutta kun työnsimme kaasua eteen, meni vain muutama sekunti, kunnes kone jälleen sammui.

Kumma kyllä, telakalla kone kävi ennen vesillelaskua jo aivan hyvin minuuttikaupalla, mutta tietenkään vaihde ei ollut päällä. Myös laiturissa kone kävi hienosti minuuttikaupalla, kun ratkaisin jäähdytysongelman ja sain imun toimimaan (siipipyörän toki tsekkasin, se oli hyvä).

Nyt yhteinen nimittäjä koneen hyytymiselle on ollut kaasun lisääminen, ajossa vaihde päällä, laiturissa tyhjäkäynnillä. Siksi kaasukahvan mahdollisesti väärä asennuskin tuntuu liittyvän ongelmavyyhteen.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 01, 2025 21:49 pm

Jos ei jaksa imeä vettä kannattaa vaihtaa impelleri ja hioa kansi tasaiseksi. Minulla oli sama ongelma että raakavesisuodatin esti veden tulon ja piti laittaa siemenet, em. fiksien jälkeen ei ongelmia. Kansi oli kuopalla.

Dieseli käy täysin sähköistä välittämättä, sähköpuolelta en etsisi ongelmaa.

Jotenkin tulee fiilis että polttoainepuolelta ongelma löytyisi, ellei sitten ilmanpuhdistimessa ole kirjaimellisesti pelikaani.

Jos kone käy tunnin laiturissa puolikaasulla vaihde päällä luottaisin että ilma- tai polttoaineongelmia ei ole. Tuollainen ilmaongelma voi hyvin piilekskellä sen 5 - 10 min verran käynnistymisestä.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 01, 2025 21:21 pm

Meille kävi tänään niin, että koneen kierrokset alkoivat pudota vielä satama-alueella kaasukahvaan koskematta. Käänsin kahvaa reilusti eteen ja vaikutti, että häiriö oli ohimenevä. Mitä vielä. Kun oli ehditty ulos sataman aallonmurtajista, kierrokset alkoivat taas laskea. Käänsin kahvan niin eteen kuin voi. Koneen latausvalo oli alkanut palaa, lähtiessä se oli pian sammunut. Hetkessä kierrokset taas laskivat ja pian kone sammui. Starttaus, ei käynnisty. Toinen kerta, ei. Kolmas kerta, ei.

Totesimme pojan kanssa, että ei auta kuin palata satamaan vastatuulessa purjehtien, ensi kertaa koskaan ja pakon edessä. Nostin isoa ylös sivutuulessa. Ehdin juuri saada sen maston huippuun, kun poika jo kryssi veneen taitavasti tuulen heikentyessä aallonmurtajasta sisään. Hetkessä saavutimme oman paalupaikan yllättävän kovassa vauhdissa. En ehtinyt ottaa esiin edes yhtä paaluun kiinnitettävää peräköyttä paalujen jäädessä taakse. Poika kiiruhti keulaan ja hyppäsi laiturille jarruttaen venettä minkä jaksoi ja kiinnitti keulaköydet. Sitten otin melan ja meloin reilut puoli veneenmittaa taaksepäin ja kiinnitin peräköydet paaluihin.

Mikähän kumma sai kierrokset putoamaan ja lopuksi sammuttamaan koneen?
  • Laturi sittenkin hajalla?
  • Jokin laturin virtapiuha huonosti kiinni?
  • Laturin hihna liian löysä?
  • Kaasuvaijerit väärin asennettu uuteen kaasukahvaan?
  • Koneen ilmansuodatin on täysin tukossa
  • Dieselbakteeri?
Jälkimmäinen tuntuisi kaikkein epätodennäköisimmältä. Polttoainejärjestelmähän on vastikään uusittu eli on uusi tankki, letkut ja karkeasuodatin+vedenerotin. Sen kanssa oli paljon vaivaa ilmaamisen sun muun kanssa, mutta tämä ilmavaiva vaikutti toukokuun lopulla ratkenneen. Telakalla kone starttasi jo vaivattomasti ja kävi pirteästi. Vesillelaskussa 3.6. ilmeni uusi vaiva, kun kone ei imenyt vettä. Jäähdytysongelmankin sain ratkaistua laittamalla merivesisuodattimeen "siemenveden".

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 01, 2025 10:21 am

Jos tankki oli täysi niin ilman imeytyminen ei ole todennäköistä. Olisiko joku vesitippa noussut aallokossa mukaan joko tarkista tai vedenerottimesta? Mitä vesitippa tekee, eikös se moottori pysähdy siihen, en tiedä.

Re: Moottori ei väännä

by Tero (s/y Hygge) » Mon Jun 30, 2025 22:16 pm

Piti vielä kysymän että miten moottori haukkaa ilmaa jos tankki on lähes täynnä? Missä kohtaa tankkia imuputki/-letku on?

Voisiko tankin pohjasta irrota kovassa aallokossa roskaa/likaa, joka hetkellisesti tukkii polttoaineen syötön? Kuulostaa kylläkin epätodennäköiseltä että tukkeuma aukeaisi.

Top