Moottori ei väännä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Moottori ei väännä

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Wed Jul 09, 2025 00:09 am

olpalon wrote: Tue Jul 08, 2025 15:57 pm Oikeassa asennossa olevan koneen ehjän siirtopumpun vivussa tuntuu pienen pieni pumppaamisen tunne kun pumpun kalvo liikkuu. Pumpussa on myös sisällä takaiskuventtiili tai kaksi, joiden toimiminen on myös oleellista.

Pari juttua myös askarruttaa, onhan polttoaineen paluulinja suuttimelta auki ja onhan säiliön huohotusputki olemassa tai korkin ilmaruuvi auki?
Paluulinja lienee aika varmasti auki: siihen ei ole koskettu muuten kuin vaihtamalla vanha letku. Miten paluulinjan voisi edes vahingossa jotenkin sulkea? Huohotinputki toki lähtee tankista.

Koneen oikeasta asennosta en osaa sanoa siirtopumpun vivun käytön kannalta, en ole ollut tietoinen tästä ollenkaan. Muistan, että vipu kyllä antoi hitusen vastusta melkein pohja-asennon kohdalla ainakin silloin, kun ilmasin pa-linjaa ensimmäistä kertaa pa-linjan kasaamisen jälkeen.

Re: Moottori ei väännä

by olpalon » Tue Jul 08, 2025 15:57 pm

Oikeassa asennossa olevan koneen ehjän siirtopumpun vivussa tuntuu pienen pieni pumppaamisen tunne kun pumpun kalvo liikkuu. Pumpussa on myös sisällä takaiskuventtiili tai kaksi, joiden toimiminen on myös oleellista.

Pari juttua myös askarruttaa, onhan polttoaineen paluulinja suuttimelta auki ja onhan säiliön huohotusputki olemassa tai korkin ilmaruuvi auki?

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 14:39 pm

HansO wrote: Tue Jul 08, 2025 00:35 am Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.
Omassa koneessa tyhjäkäynnillä kone kävi lauantaina yli puoli tuntia kovillakin kierroksilla tasaisesti ilman mitään vaivoja tai vuotoja, eikä pallopumppua tarvinnut kertaakaan. Mutta heti seuraavana päivänä kaasulla kone alkoi noin kymmenessä minuutissa pudottaa kierroksia nopeasti.

Viime vuonna kone kävi aina hyvin. En keksi syytä, mikä olisi voinut pumpun vaurioittaa tänä keväänä tehdyssä polttoainelinjan uudistuksessa. Mutta kaipa tuon voisi joka tapauksessa tilata. Vaihto sitten, jos muuta tekijää ei enää millään löydy eikä perusteellinen ilmaaminen auta.

Minkä toimitustavan valitsit, että sait pumpun Suomeen nopeasti? Oletuksena tuossa verkkokaupassa on halvin kympin hintainen toimitustapa.

Vielä pikkutarkennus:

Omalla veneellä ei ole koskaan kertaakaan käynyt koneen käyntiä tarkastelemassa kukaan, joka tuntee Yanmar 1GM10-koneen paitsi eilen Topboatilla. Joku koneen kuin omat taskunsa tunteva saattaisi jo korvakuulolla ja näköhavainnoilla kyetä tunnistamaan, mikä voisi olla vialla. Itse en osaa sanoa käyntiäänistä tai pakokaasusta tm., mikä on normaalia ja mikä ei. Eilen tuprahteli ajossa pojan mukaan ajoittain hieman harmaata savua, ihan ohuesti, mutta sellaista en muista ennen juuri nähneeni. Äänissä taas on aina pojan kanssa ihmetelty erilaisia kolinoita, kilinöitä ja räminöitä.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 13:27 pm

Lisättäköön tähän vielä että jos pumppu ei liiku, kannattaa kääntää konetta puolisen kierrosta että saa pumpun sisäisen käyttövivun pois nokaltaan.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 13:26 pm

Ei se vipu muistaakseni mitään voimaa tarvitse, jos joku ilmausruuvi on auki. Jos on ihan tunnoton niin ehkä siinä on ongelma? Se on kuitenkin kulutusosat, sen vaihto on "helppoa" ja varmistaa ainakin yhden potentiaalisen vikakohteen kohtuullisella kustannuksella.

Pallopumppu on kätevä, mutta myös riski. Mitä vähemmän vuotokohteita ja komponentteja, sitä parempi omasta mielestäni. Viimeksi ilmainen koneen 2019 rempan jälkeen, ennen sitä v 2001. En ole kaivannut pallopumppua toimivassa koneessa, ilmaamiset menee ihan vakiopumpulla jos se vaan toimii.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 13:13 pm

harald wrote: Tue Jul 08, 2025 12:43 pm Kannattaa nyt ensin vaihtaa se muutaman kympin pa-pumppu jos se yhtään epäilyttää, ennen kuin alkaa korjaamaan koneen sisältä ehkä hajonneita osia (hyvin epätodennäköistä).

Jos kone käy käsin pumpatessa se on ehkä merkki polttoaineen puutoksesta. Kovin moni komponentti ei vaikuta siihen, pumppu nyt ensi tilassa.

Ja kuten sanoin aikaisemmin on monella ollut vuotava pallopumppu, eli se pallo on itsessään vuotanut ilmaa sisäänsä ja järjestelmään.
Voisiko pa-pumpun vikaan viittaa myös tämä: Se pieni vipu, jolla pa-linjaa normaalisti ilmataan, ei anna yhtään vastusta, vaikka painaa lujaa pohjaan? Vahva ja raamikas tuttava ihmetteli viime torstaina, että vipu on täysin löysä ja tunnoton.

Pallopumppu on uusi ja harkitusti kallein, mitä löysin, maksoi noin kolmekymppiä. Sen liittäminen oli koko pa-linjalla kaikkein hankalinta, letkuliitännät on sen verran paksuja letkun sisähalkaisijaan nähden. Jos mikään muu ei tepsi, täytyy sitten kokeilla, vaikuttaako pallopumpun poisto koko linjasta jotenkin edullisesti.

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 12:44 pm

Kun kuorma ja kierrokset kasvaa, kasvaa myös alipaine järjestelmässä. Siksikin on hyvä testailla ja ajaa virhe esiin reippaalla kaasulla vaihde päällä

Re: Moottori ei väännä

by harald » Tue Jul 08, 2025 12:43 pm

Kannattaa nyt ensin vaihtaa se muutaman kympin pa-pumppu jos se yhtään epäilyttää, ennen kuin alkaa korjaamaan koneen sisältä ehkä hajonneita osia (hyvin epätodennäköistä).

Jos kone käy käsin pumpatessa se on ehkä merkki polttoaineen puutoksesta. Kovin moni komponentti ei vaikuta siihen, pumppu nyt ensi tilassa.

Ja kuten sanoin aikaisemmin on monella ollut vuotava pallopumppu, eli se pallo on itsessään vuotanut ilmaa sisäänsä ja järjestelmään.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Tue Jul 08, 2025 12:18 pm

olpalon wrote: Mon Jul 07, 2025 23:10 pm Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.

Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.
Kone on vasta 19-vuotias, vuonna 2006 asennettu 1GM10, joten ikääntymisen vuoksi uusimistarvetta ei pitäisi olla.

Aika toivotonta kuitenkin enää keksiä, missä kohdassa pa-linja ei olisi tiivis. Kaikki mahdolliset kohdat on käyty läpi, osin monta kertaa. Kaikki letkut, letkukarat pultit ja ruuvit on tiukasti kiinni. Tuntuu veren kaivamiselta nenästä, jos alan ronkkimaan jotakin irti ja sulkemaan uudelleen.

Pieni mahdollisuus voisi olla uusi karkeasuodatin: voisiko sen kierteestä falskata? Mitään tähän viittaavaa ei kuitenkaan ole koskaan ollut havaittavissa. Kannattaisiko löysätä, ottaa jopa kokonaan irti, putsata kierteistä mahdollista pikkuroskaa ja kiristää uudelleen?

Viime kesänä kone starttasi ja kävi aina varmasti ja hyvin vaikka kuinka kauan (toissakesänä veneen oston jälkeen oli startin jälkeen vaikeuksia ja kone valitti jäähdytystä, koska merivesioton letkukara oli sisältä ruosteen tukkima). Koko tämä ongelmavyyhti alkoi, kun oli pakko poistaa polttoainetankki potkuriakselin kannakerempan takia. Nyt tuntuu, että olisi saanut jäädä koko remppa tekemättä, kun seurauksena on paljon enemmän isoja ongelmia kuin oli minimaalisesta vuodosta :evil:

Kannakeremontin ja pa-linjan uudelleen kasaamisen jälkeen kone ei millään startannut. Yhdellä yrityksellä koneesta tuli sakea sininen savupilvi, kun pidin ylhäällä puristinvipua (nimitys voi mennä metsään, tarkoitan sitä koneen kannen vieressä olevaa ja ylös kääntyvää jousella varustettua vipua). Se edelleen mietityttää. Mahtoiko silloin jotakin hajota koneen uumenissa? Voiko pa-linja haukata ilmaa jostakin itse koneessa, kun kierroksia nostaa tarpeeksi?

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Tue Jul 08, 2025 00:35 am

Itsellä se alkoi jo viime kesänä oireilla siten, että kun piti tyhjäkäynnillä pitkään, käynti alkoi olla epätasaista. Tuo pallopumppu varmisti sen, että kovemmalla paineella kone toimi normaalisti. Löysin vielä jenkkisivustolta tietoa, että pumppu löystyessään voi alkaa syöttää ilmaa järjestelmään. En tiedä mikä tämä mekanismi on? Tuo pumpun vaihto on tosi helppo, ja samalla uusin kumiset letkut.

Re: Moottori ei väännä

by olpalon » Mon Jul 07, 2025 23:10 pm

Se pumppu on parilla ruuvilla koneen kyljessä kiinni. Mikään muu ei pitele sitä kiinni koneessa. Letkut pitää tietenkin laittaa kiinni uuteen pumppuun tiiviisti ja asiallisesti. Asiaa on pyöritelty kuvien kera muissa somekanavissa 22.5.

Edittiä vielä: Jos pumpulla on paljon imuvastusta (pa-linjassa tukos tai jotain) se ei syötä riittävästi polttoainetta koneelle. Jos pa-linja ei ole tiivis, niin edessä on 100-varmasti ilmasta johtuvia käyntiongelmia. Jos siirtopumppu (ei pelkkä ilmauspumppu) on lutkuttanut 40 vuotta, niin en ihmettelisi hetkeäkään sen uusimista, jos vielä oireetkin viittaavat uusimistarpeeseen.

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Mon Jul 07, 2025 22:11 pm

HansO wrote: Mon Jul 07, 2025 20:56 pm Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10
Ehkäpä tässä on sama ongelma itselläni, kun vaikuttaa, että kaikki muut tekijät alkavat olla pois suljettuja. Pumppu ei myöskään tunnu antavan yhtään vastusta, vaikka iso ja vahva tuttu sitä kokeili, kun oli viime viikolla apuna.

Millä tavoin keksit, että tämä pumppu on syyllinen? Vaihdoitko itse vai pitikö palkata joku tekijä?

Pystyykö tämän pumpun vaihtamaan ottamatta koko konetta ulos?

Re: Moottori ei väännä

by Ari » Mon Jul 07, 2025 22:07 pm

Tänään Topboatissa ensin sanoivat, että eivät ehdi setviä asiaa moneen viikkoon. Joten aloin heidän laiturissaan itse tutkia, mistä voisi vuotaa. Starttasin koneen, lähti ihan hyvin, mutta kierrokset alkoi taas hiipua. Tartuin käsipumppuun ja heti näin, miten polttoainesuodattimelta päin alkoi suorastaan roiskua dieseliä. Sammutin. Kävin putsaamassa dieselit pois.

Menin suodattimelle, avasin 19-millisen banjoruuvin ja vaihdoin molemmat kupariprikat. Kiristin takaisin. Kiristin itse suodatinkuppia ja sitten ilmausruuveja. Ihmettelin, kun 12-millinen ilmausruuvi ei kiristy ikinä. Vaihdoin kupariprikan, ei muutosta => onko tässä ruuvissa on jotakin vikaa? Taas tartuin käsipumppuun, mutta en startannut. Dieseliä tulvahti heti taas reilusti suodattimelta. Menin koneen takaosaan ja diesel vaikutti valuvan nimenomaan ilmausruuvilta alaspäin.

Samassa Topboatin pari miestä tuli veneelle, kerroin havainnosta. He totesivat saman tien, että ilmausruuvi on rikkonut sisäkierteet itse alumiinista valmistetusta suodattimessa, koska on kiristetty liikaa. Näin olikin. Menin toisen kanssa ottamaan ruuvin pois ja näimme, miten ruuvin kierteen puoliväliin oli tarttunut metallia sisäkierteestä. Koko suodatinyksikkö otettiin irti. Topboat teki siihen uudet kierteet, asensi suodatinosan takaisin, laittoi uuden prikan, teki ilmauksen ja testasi vaihde päällä, veloitti hommasta 200 €. Testasin vielä itsekin ja tutkin kaikkia mahdollisia liitoksia. Dieseliä en havainnut missään.

Mutta: Varmuuden vuoksi ajoimme kotisatamaan vain 4 solmun vauhtia, ja hyvä olikin. Kone kävi tasaisesti. Noin kolmen vartin matkalla kone nytkähti noin kolme kertaa kuin hikka, mutta kierrokset eivät pudonneet. Kun aallonmurtaja oli varsin lyhyen matkan päässä käänsin kaasua eteen ja vauhti lähestyi 5 solmua. Tuota pikaa kierrokset alkoivat pudota ja nopeasti. Loikkasin sisään ja tartuin käsipumppuun. Vuotoja ei näkynyt missään, mutta ilmiselvästi oli taas reilusti ilmaa järjestelmässä. Käsipumppu tuntui kädessä aivan vetelältä.

Laituripaikan näkyessä kaasu tyhjäkäynnille ja ohjasin omalle "paalupaikalle". Koska toiseen paaluun ei saatu köyttä piti antaa saman tien hetkeksi pakkia. Kone jaksoi käydä, kun palautin tyhjäkäynnille, mutta kun piti antaa kaasua, että keulasta pääsee laiturille, kone sammui, eikä enää startannut.

Laiturissa tutkin polttoainepuolen liitokset, mutta missään ei näkynyt eikä tuntunut tippaakaan. Uupuneena ja nälkäisenä en enää ryhtynyt tekemään ilmaamista tai muutakaan. En nyt ymmärrä, mihin uskaltaa koskea ilmaushommissa, jos ilmausruuvit menevät helposti hajalle ja kupariprikat on kuulemma kertakäyttökamaa.

Mistä ihmeestä nyt voi johtua, että kone ei kestä vaihde päällä kierrosten nostamista juuri ollenkaan? Voiko itse koneen polttoainejärjestelmässä olla jokin rikki? Siinä lienee omakin pumppu, joka ei ehkä toimi, kuten pitäisi?

Polttoainetankin päässäkin olen tänään tutkinut, eikä ainakaan liitoksissa ole yhtään dieseliä ja kaikki vaikuttavat kireiltä. Ehkä sieltä voi silti mennä ilmaa letkuun. Koneen oma vivulla toimiva ilmauspumppu ei muuten ole viime aikoina antanut yhtään mitään vastusta edes vahvan miehen painaessa sitä pohjaan.

Re: Moottori ei väännä

by HansO » Mon Jul 07, 2025 20:56 pm

Moi. Itsellä oli sama ongelma keväällä, kun asensin uuden dieselin esisuodattimen. Pallopumpulla pumpaten, koneen sai käymään kohtuu normaalisti, mutta muuten ei jaksanut itse käydä ja vetää normaaliksi. Syyksi paljastui väljistynyt polttoainepumppu. Löysin Bulgariasta liikkeen (Poseidon marine), jolla on tarvikepumppuja myynnissä. Tämän vaihdon jälkeen kone on ollut kuin uusi. https://www.poseidonmarine.eu/products/ ... word=1gm10

Re: Moottori ei väännä

by harald » Mon Jul 07, 2025 09:17 am


Top