by Ari » Tue Jul 01, 2025 21:21 pm
Meille kävi tänään niin, että koneen kierrokset alkoivat pudota vielä satama-alueella kaasukahvaan koskematta. Käänsin kahvaa reilusti eteen ja vaikutti, että häiriö oli ohimenevä. Mitä vielä. Kun oli ehditty ulos sataman aallonmurtajista, kierrokset alkoivat taas laskea. Käänsin kahvan niin eteen kuin voi. Koneen latausvalo oli alkanut palaa, lähtiessä se oli pian sammunut. Hetkessä kierrokset taas laskivat ja pian kone sammui. Starttaus, ei käynnisty. Toinen kerta, ei. Kolmas kerta, ei.
Totesimme pojan kanssa, että ei auta kuin palata satamaan vastatuulessa purjehtien, ensi kertaa koskaan ja pakon edessä. Nostin isoa ylös sivutuulessa. Ehdin juuri saada sen maston huippuun, kun poika jo kryssi veneen taitavasti tuulen heikentyessä aallonmurtajasta sisään. Hetkessä saavutimme oman paalupaikan yllättävän kovassa vauhdissa. En ehtinyt ottaa esiin edes yhtä paaluun kiinnitettävää peräköyttä paalujen jäädessä taakse. Poika kiiruhti keulaan ja hyppäsi laiturille jarruttaen venettä minkä jaksoi ja kiinnitti keulaköydet. Sitten otin melan ja meloin reilut puoli veneenmittaa taaksepäin ja kiinnitin peräköydet paaluihin.
Mikähän kumma sai kierrokset putoamaan ja lopuksi sammuttamaan koneen?
- Laturi sittenkin hajalla?
- Jokin laturin virtapiuha huonosti kiinni?
- Laturin hihna liian löysä?
- Kaasuvaijerit väärin asennettu uuteen kaasukahvaan?
- Koneen ilmansuodatin on täysin tukossa
Jälkimmäinen tuntuisi kaikkein epätodennäköisimmältä. Polttoainejärjestelmähän on vastikään uusittu eli on uusi tankki, letkut ja karkeasuodatin+vedenerotin. Sen kanssa oli paljon vaivaa ilmaamisen sun muun kanssa, mutta tämä ilmavaiva vaikutti toukokuun lopulla ratkenneen. Telakalla kone starttasi jo vaivattomasti ja kävi pirteästi. Vesillelaskussa 3.6. ilmeni uusi vaiva, kun kone ei imenyt vettä. Jäähdytysongelmankin sain ratkaistua laittamalla merivesisuodattimeen "siemenveden".
Meille kävi tänään niin, että koneen kierrokset alkoivat pudota vielä satama-alueella kaasukahvaan koskematta. Käänsin kahvaa reilusti eteen ja vaikutti, että häiriö oli ohimenevä. Mitä vielä. Kun oli ehditty ulos sataman aallonmurtajista, kierrokset alkoivat taas laskea. Käänsin kahvan niin eteen kuin voi. Koneen latausvalo oli alkanut palaa, lähtiessä se oli pian sammunut. Hetkessä kierrokset taas laskivat ja pian kone sammui. Starttaus, ei käynnisty. Toinen kerta, ei. Kolmas kerta, ei.
Totesimme pojan kanssa, että ei auta kuin palata satamaan vastatuulessa purjehtien, ensi kertaa koskaan ja pakon edessä. Nostin isoa ylös sivutuulessa. Ehdin juuri saada sen maston huippuun, kun poika jo kryssi veneen taitavasti tuulen heikentyessä aallonmurtajasta sisään. Hetkessä saavutimme oman paalupaikan yllättävän kovassa vauhdissa. En ehtinyt ottaa esiin edes yhtä paaluun kiinnitettävää peräköyttä paalujen jäädessä taakse. Poika kiiruhti keulaan ja hyppäsi laiturille jarruttaen venettä minkä jaksoi ja kiinnitti keulaköydet. Sitten otin melan ja meloin reilut puoli veneenmittaa taaksepäin ja kiinnitin peräköydet paaluihin.
Mikähän kumma sai kierrokset putoamaan ja lopuksi sammuttamaan koneen?
[list=]Laturi sittenkin hajalla? [/list]
[list=]Jokin laturin virtapiuha huonosti kiinni? [/list]
[list=]Laturin hihna liian löysä? [/list]
[list=]Kaasuvaijerit väärin asennettu uuteen kaasukahvaan?[/list]
[list=]Koneen ilmansuodatin on täysin tukossa[/list]
[list=]Dieselbakteeri?[/list]
Jälkimmäinen tuntuisi kaikkein epätodennäköisimmältä. Polttoainejärjestelmähän on vastikään uusittu eli on uusi tankki, letkut ja karkeasuodatin+vedenerotin. Sen kanssa oli paljon vaivaa ilmaamisen sun muun kanssa, mutta tämä ilmavaiva vaikutti toukokuun lopulla ratkenneen. Telakalla kone starttasi jo vaivattomasti ja kävi pirteästi. Vesillelaskussa 3.6. ilmeni uusi vaiva, kun kone ei imenyt vettä. Jäähdytysongelmankin sain ratkaistua laittamalla merivesisuodattimeen "siemenveden".