Nty on vähän kokemusta akun toiminnasta. Energiaa on kyllä (4 kWh), kolmen viikon kokeilun jälkeen akku on pyörinyt siinä 70-85% välillä joka oli tavoitekin. Aurinkopaneeli kytkettynä, en ole käyttänyt maasähkölaturia vielä ollenkaan.
Enää ei jännitä lämmittimen käyttö pidempään (mitä nyt dieseliä menee hurjaan tahtiin kun ulkona on vain 2°C), ei ehkä niinkään sähkön riittävyyden takia vaan nimenomaan sen takia että nyt on paljon parempi seuranta ja tiedän paljon suuremmalla tarkkuudella paljonko akussa on energiaa jäljellä kiitos Victronin shuntin. Se että VenusOS työntää pilvipalveluun dataa on myös ihan kiva, joskin sähköä menee melkein saman verran kuin jääkaappiin.
Ensin oli tarkoitus teräspannoilla pitää akkupakka puristuksissa mutta totesin että mun maksimivirroilla 0.1C niin ei tarvitse. Halusin myös koteloida akun ja etenkin BMS:än paremmin kun etenkin se BMS ei ole oikein marine-laatua. Tarttui kätösiin tällainen akkulaatikko ;
Tähän sai helposti mahtumaan sekä akkukennot, välissä olevat Ikean leikkulaudat, BMS, johdot sekä Raspberry Pi 3b CAN-hatulla. Lopputuloksena voin nyt ottaa SSH:llä yhteyttä akun sisään jos haluan

Ja raspberryssä pyörivä Victron Venus OS tarjoaa todella monipuolisen käyttöliittymän lisäksi kaiken datan nettiin pilvipalveluun. Tätä on tarkoitus laajentaa vielä lämpötila- ja tankkiantureilla sekä relemoduulilla.
Starttiakku vaihtui Vartan 50Ah/540A AGM:ään, kunhan ensin kokeilin ostaa Motonetin hyllystä vanhan Exide akun jossa oli vain 5,6 volttia. Kun kävin viimeksi Motonetissä samat akut oli hyllyssä vielä

sellainen malli jota Exide ei ole tehnyt pitkään aikaan. Starttiakku tuli nyt suoraan starttiin kiinni, ja samalla vaihtui melkein poikki palanut laturin ja startin yhdistävä johto. Starttiakun miinusnapaan tuli irroittava ruuvi jolla virrat saa pois tarvittaessa. Starttiakkuhan on Charlottassa pentrin alla.
Lithium menee nyt 60 A sulakkken läpi mittaritaululle ja kuluttajille. Varmaan 10 A sulake riittäisi. Vanha Nasa marinen akkumonitor siirtyi starttiakun valvojaksi, joskin sen kulutus on sen verran iso että kuluttaa starttiakkua turhan paljon. Taidan laittaa vipukytkimenkin sille että saa pois käytöstä.
Konelataus tapahtuu nyt niin että Victronin Li-Ct latausrele on kytketty startti- ja litiumakun väliin. Sen ohjausvirta tulee kytkimen kautta, joten voin halutessani kiihdytellä ja jarrutella äkäisellä koneella satamassa ilman litiumin latausta ja sitten kun on matkakierrokset päällä voin kytkeä latauksen päälle.
Laturi lämpenee tunnin ajossa noin 115°C-een joka on aika normi lämpötila kuormitetulle laturille. Kävin just hakemassa
120°C lämmöstä aukeavan klixonin joka tulee mittausanturin kanssa laturin runkoon kiinni ja ohjausvirta tulee tämän kautta niin että lataus katkeaa jos laturin lämpeää yli 120°C-seksi. Klixon kytketyy taas @ 98°C, ja kun seurasin lämpökameralla niin laturi viilenee kyllä todella nopeasti jos ei lataa litiumia.
Lupaavalta vaikuttaa! Noin 400 € projekti, paljon paljon halvempi kuin silloin kun tämä ketju aloitettiin. Nyt saa siis 48V 15 kWh akkupaketin alle tonnin joten sähkömoottorikin alkaa olemaan varteenotettava vaihtoehto.
Pidin tästä vuosikokouksessa pienen esitelmän.
Kiitokset Cagelle puristus- ja katkaisupihtien lainasta taas kerran.
Tuolla Sterlingin lataussäätimellä ei varmaan tee mitään, se lataa aivan täydet ilmankin. Varmaan akkujen täyttyessä se varmemmin siirtyy float tilaan, mutta jää nähtäväksi. Aivan täyttä 35 A en saa laturista koko ajan, onkohan laturissa joku lämpötilan mukaan säätyvä komponentti käämien lisäksi? VAi haistaako säädin että AGM on täyttymässä ja sen takia himmailee, ei kai? Pitää miettiä ja testailla.
Nty on vähän kokemusta akun toiminnasta. Energiaa on kyllä (4 kWh), kolmen viikon kokeilun jälkeen akku on pyörinyt siinä 70-85% välillä joka oli tavoitekin. Aurinkopaneeli kytkettynä, en ole käyttänyt maasähkölaturia vielä ollenkaan.
Enää ei jännitä lämmittimen käyttö pidempään (mitä nyt dieseliä menee hurjaan tahtiin kun ulkona on vain 2°C), ei ehkä niinkään sähkön riittävyyden takia vaan nimenomaan sen takia että nyt on paljon parempi seuranta ja tiedän paljon suuremmalla tarkkuudella paljonko akussa on energiaa jäljellä kiitos Victronin shuntin. Se että VenusOS työntää pilvipalveluun dataa on myös ihan kiva, joskin sähköä menee melkein saman verran kuin jääkaappiin.
Ensin oli tarkoitus teräspannoilla pitää akkupakka puristuksissa mutta totesin että mun maksimivirroilla 0.1C niin ei tarvitse. Halusin myös koteloida akun ja etenkin BMS:än paremmin kun etenkin se BMS ei ole oikein marine-laatua. Tarttui kätösiin tällainen akkulaatikko ;
[url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14766][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2025/20250219_184339.jpg?m=1743496205[/img][/url]
Tähän sai helposti mahtumaan sekä akkukennot, välissä olevat Ikean leikkulaudat, BMS, johdot sekä Raspberry Pi 3b CAN-hatulla. Lopputuloksena voin nyt ottaa SSH:llä yhteyttä akun sisään jos haluan :) Ja raspberryssä pyörivä Victron Venus OS tarjoaa todella monipuolisen käyttöliittymän lisäksi kaiken datan nettiin pilvipalveluun. Tätä on tarkoitus laajentaa vielä lämpötila- ja tankkiantureilla sekä relemoduulilla.
Starttiakku vaihtui Vartan 50Ah/540A AGM:ään, kunhan ensin kokeilin ostaa Motonetin hyllystä vanhan Exide akun jossa oli vain 5,6 volttia. Kun kävin viimeksi Motonetissä samat akut oli hyllyssä vielä :shock: sellainen malli jota Exide ei ole tehnyt pitkään aikaan. Starttiakku tuli nyt suoraan starttiin kiinni, ja samalla vaihtui melkein poikki palanut laturin ja startin yhdistävä johto. Starttiakun miinusnapaan tuli irroittava ruuvi jolla virrat saa pois tarvittaessa. Starttiakkuhan on Charlottassa pentrin alla.
[attachment=1]20250413_135211.jpg[/attachment] [attachment=0]20250405_170253.jpg[/attachment]
Lithium menee nyt 60 A sulakkken läpi mittaritaululle ja kuluttajille. Varmaan 10 A sulake riittäisi. Vanha Nasa marinen akkumonitor siirtyi starttiakun valvojaksi, joskin sen kulutus on sen verran iso että kuluttaa starttiakkua turhan paljon. Taidan laittaa vipukytkimenkin sille että saa pois käytöstä.
Konelataus tapahtuu nyt niin että Victronin Li-Ct latausrele on kytketty startti- ja litiumakun väliin. Sen ohjausvirta tulee kytkimen kautta, joten voin halutessani kiihdytellä ja jarrutella äkäisellä koneella satamassa ilman litiumin latausta ja sitten kun on matkakierrokset päällä voin kytkeä latauksen päälle.
Laturi lämpenee tunnin ajossa noin 115°C-een joka on aika normi lämpötila kuormitetulle laturille. Kävin just hakemassa [url=https://www.partco.fi/fi/saehkoemekaniikka/termostaatit/6277-sulp-iso-a120.html]120°C lämmöstä aukeavan klixonin [/url]joka tulee mittausanturin kanssa laturin runkoon kiinni ja ohjausvirta tulee tämän kautta niin että lataus katkeaa jos laturin lämpeää yli 120°C-seksi. Klixon kytketyy taas @ 98°C, ja kun seurasin lämpökameralla niin laturi viilenee kyllä todella nopeasti jos ei lataa litiumia.
[attachment=2]Screenshot_20250509_170725_FLIR ONE.jpg[/attachment]
Lupaavalta vaikuttaa! Noin 400 € projekti, paljon paljon halvempi kuin silloin kun tämä ketju aloitettiin. Nyt saa siis 48V 15 kWh akkupaketin alle tonnin joten sähkömoottorikin alkaa olemaan varteenotettava vaihtoehto.
Pidin tästä vuosikokouksessa pienen esitelmän.
Kiitokset Cagelle puristus- ja katkaisupihtien lainasta taas kerran.
Tuolla Sterlingin lataussäätimellä ei varmaan tee mitään, se lataa aivan täydet ilmankin. Varmaan akkujen täyttyessä se varmemmin siirtyy float tilaan, mutta jää nähtäväksi. Aivan täyttä 35 A en saa laturista koko ajan, onkohan laturissa joku lämpötilan mukaan säätyvä komponentti käämien lisäksi? VAi haistaako säädin että AGM on täyttymässä ja sen takia himmailee, ei kai? Pitää miettiä ja testailla.