Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Thu May 29, 2025 12:01 pm

No niin, onnittelut! Leuka rintaan ja kohti seuraavaa pettymystä. Ja muista että purjehdus on hauskaa:)

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Thu May 29, 2025 01:16 am

harald wrote: Wed May 28, 2025 08:31 am Käytitkö polttoaineen kestävää kierreteippiä noitten karojen kanssa?
En hoksannut käyttää minkäänlaista kierrelukitteen tapaista. Mutta: tänä iltana sain vihdoin viimein koneen käyntiin ja oikein mukavasti se hurisikin. Samalla sain pakkasnesteet ajettua ulos. Nyt väsyttää liikaa viime aikojen uurastuksen jälkeen, että selostan tuonnempana. Vesillelasku varattuna ensi maanantaina 2.6., ellei enää satu mitään yllättävää. Saman tien myös masto pystyyn ja purjeet kuntoon, vuosikatsastus tiistaina. Ehkäpä tässä vielä päästään purjehtimaan, kunhan tulee juhannuksena kotiuduttua perheen Japanin-reissulta.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Wed May 28, 2025 08:31 am

Käytitkö polttoaineen kestävää kierreteippiä noitten karojen kanssa?

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Tue May 27, 2025 23:19 pm

Ari wrote: Mon May 26, 2025 22:34 pm Ongelmakohta voi olla myös uuden tankin päässä, jossa tekemäni letkuliitännät eivät välttämättä ole täysin tiiviitä. Tämä varmistuu, kun huomenna hankin uuden "käsipumpun", vaihdan sen vanhan tilalle sekä teen ilmauksen sen ja koneen oman ilmauspumpun ja -ruuvien avulla.
Nyt sitten valkeni, että ongelman täytyy olla uuden tankin päässä. Ei auttanut, vaikka oli uusi ja peräti kolmenkympin hintainen "rikastinpumppu" (ilman harmaita letkuja, joita liikkeet myy perämoottoreille). Kun pumppasin suoraan tankilta tulevasta letkusta, tuli pitkään ilmaa ja lopulta lirisi hillittömällä vaivalla ajoittain löpöä, pääosin ilmaa. Kun liitin letkun päähän myös öljynvaihtoon ostamani ison alipainepumpun, sain varmaan tunnin äherryksellä vain reilut puoli litraa pumpattua.

Ei auta kuin tyhjentää tankki taas kanistereihin, irrottaa tankista letkut ja nostaa tankki ylös. Jouduin tankin oston jälkeen vaihtamaan sen alkuperäiset, muoviset 10-milliset letkukarat 8-millisiin, joita en löytänyt oikealla kierteellä kuin Motonetistä merkinnällä "paineilmalle", materiaalina kai RST. Ilmaa voi vuotaa joko letkukarojen kierteistä tai letkuliitännöistä, vaikka kiristin kaikki niin tiukaksi kuin jaksoin.

Pitää jostakin etsiä tankkiin sopivalla kierteellä olevat 8-milliset, jotka on tarkoitettu polttoaineletkuille. Kun vain keksisi, mistä. Muutaman kilometrin säteellä sopivia ei taannoin löytynyt Veneilijän verkkokaupasta (Waltic), Etrasta, IKH:sta, Puuilosta jne. Marinekaupan uusi liike Vantaan Ikean lähellä ei myy näitä.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Tue May 27, 2025 09:01 am

Tuossa aikaisemmassa ketjussa joku oli koittanut tuollaista pallopumppua ja todennut sen olevan ilmavuodon lähteenä.

Sama koskee noita CAV-suodatinten kopioita, jotkut niistä vuotavat ilmaa järjestelmään.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Mon May 26, 2025 22:34 pm

Korjausmies tuli illalla paikalle ja keskittyi pelkkään polttoainejärjestelmään. Parin tunnin aherruksen jälkeen kokeilimme starttia. Kone hurahti heti käyntiin, eikä mitään savuja tai käryjä tullut.

Ensi töikseen korjausmies katsoi vanhaa vedenerotinta: "Siellähän on vettä ja ryönää. Näin törkyistä en ole ikinä nähnyt". Vaihtoi muitta mutkitta ostamani uuden.

Sitten ilmeni, että ilmaukseni perjantaina oli ollut kaikkea muuta kuin onnistunut. Hyvin todennäköinen pääongelma oli pieni "käsipumppu", jonka kautta tulee letku tankilta. Ei saanut dieseliä tankilta millään tulemaan. Suoraan kanisteristakin löpöä sai läpi vain, jos kanisteri oli yläpuolella eli lapolla, muuten hirveällä vaivalla, heikosti ja vain jalalla polkemalla. Suoraan kanisteriin liitetyn letkun avulla kuitenkin lopulta kokeiltiin startata.

Ongelmakohta voi olla myös uuden tankin päässä, jossa tekemäni letkuliitännät eivät välttämättä ole täysin tiiviitä. Tämä varmistuu, kun huomenna hankin uuden "käsipumpun", vaihdan sen vanhan tilalle sekä teen ilmauksen sen ja koneen oman ilmauspumpun ja -ruuvien avulla.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Mon May 26, 2025 15:21 pm

Charge palaa silloin kun laturi ei lataa, ei se lataa jos kone ei käy.

Oil on öljynpaineen varoitus, kone saattaa startilla saada aikaan sellaisen öljynpaineen että valo sammuu mutta yleensä se sammuu vasta kun kone käy. Jos oil syttyy ajossa, pysäytä kone, vaikka onkin ehkä jo liian myöhäistä.

Polttomoottori käy minuutteja ilman jäähdytystä, sekunteja ilman öljyä. Jos sitäkään.

Jos startti ei nyt toimi, ja siitä nousi ns. toimintasavu niin hyvin todennäköisesti se suli. Laturissa ei todennäköisesti vikaa. Toimiiko startti vielä?

Se savu saattaa olla myös sitä kun sylinteriin tuli nyt dieseliä kun ilmattiin pitkän kaavan kautta ja se syttyi, mutta väärään aikaan ja puhalsi ilmansuodattimesta savua takaperin. Ei haittaa.

Mutta jos se startti toimii, niin puolipuristusvipu auki ja startilla pyörittelyä että saadaan ylimääräiset dieselit ulos. Kyllä sen pitäisi pikkuhiljaa lähteä käymään.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Mon May 26, 2025 14:25 pm

Soitin läpi tukun venehuollon ja -korjausten tekijöitä. Kolme kuudesta saattaisi päästä tekemään korjauksen ensi viikolla, yksi ehkä käy jo tänä iltana veneellä ja saattaa korjata loppuviikosta. Arveli alustavasti, ettei välttämättä ole rikki sen enempää startti kuin laturi eikä edes akusta kiikasta, vaan polttoainesyöttö ei sittenkään toiminut. Saa nähdä.

Sitä en ole maininnut, että tuli otettua vesiämpärikin pois koneelta kesken hommien, kun vaikutti, ettei kone starttaa, joten mitäpä se jäähdytykselläkään silloin tekisi. Eikä koneen paneeli kertaakaan "valittanut" jäähdystystä, pojan mukaan paloi ainoastaan "charge"-valo, välillä "oil", vaikka öljyt oli tarkistettu (vaihdettu viime syksynä uudet ja suodatin).

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Mon May 26, 2025 10:31 am

harald wrote: Mon May 26, 2025 09:04 am Kuvassa ei taida olla yhtään pulttia, kuusikulmaisista objekteista ainostaan muttereita.

Tuo pystyssä oleva osa on suutin. Sen yläpäässä banjoliittimessä kumletku joka on paluu, se polttoaine joka ei koneessa pala palautuu tämän kautta tankkiin. Se mutkitteleva metalliputki on ruiskutusputki, se tulee korkeapainepumpulta joka on ajoitettu niin että se ruiskuttaa maksimipaineet juuri oikeaan aikaan (vähän ennen yläkuolokohtaa puristustahdin aikana). Suutin aukeaa paineen noususta.

Ruiskutusputken mutterin pitäisi olla löysättävissä ihan normaalivoimin. Siinä on kartiotiiviste, eikä se vaadi tuhottomasti voimaa tiivistyäkseen. Toivottovasti kukaan ei ole kiristänyt tuota kaksin käsin "varmuuden takia".

Sinulla on hiukan erinäköinen suutiputken mutteri kuin minulla, sinulla on joku jatko tjms siinä. PItää ehkä pitää siitä pidemmästä mutterista kiinni toisella työkalulla kun toisella irrottaa ulomman mutterin.

Muistisääntö oikeisto kiristää, vasemmisto vapauttaa. Missä sinulla on vene?
Joo, miten lienen sotkenut, muttereista piti koko ajan puhua :lol:

Kiitos teknisen terminologian selvennyksestä, mitä kuvassa näkyy. Hyvä tietää näiden osien nimiä ja suurin piirtein käsittää, mikä on kunkin osan tekninen merkitys koneen käynnin ja polttoainejärjestelmän kannalta.

Ruiskutusputken päässä oleva mutteri oli tosiaan julmetun tiukka. En saanut mahtumaan mitään muuta työkalua pitämään kummallista jatkomutteria. Aivan yhtä tukalaa kuin löysääminen oli mutterien kiristäminen.

Vene on Roihuvuoressa, Strömsinlahden satamassa eli Vartiokylänlahden läntisimmässä kulmassa lähellä Ramsinsalmea.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Mon May 26, 2025 09:04 am

Kuvassa ei taida olla yhtään pulttia, kuusikulmaisista objekteista ainostaan muttereita.

Tuo pystyssä oleva osa on suutin. Sen yläpäässä banjoliittimessä kumletku joka on paluu, se polttoaine joka ei koneessa pala palautuu tämän kautta tankkiin. Se mutkitteleva metalliputki on ruiskutusputki, se tulee korkeapainepumpulta joka on ajoitettu niin että se ruiskuttaa maksimipaineet juuri oikeaan aikaan (vähän ennen yläkuolokohtaa puristustahdin aikana). Suutin aukeaa paineen noususta.

Ruiskutusputken mutterin pitäisi olla löysättävissä ihan normaalivoimin. Siinä on kartiotiiviste, eikä se vaadi tuhottomasti voimaa tiivistyäkseen. Toivottovasti kukaan ei ole kiristänyt tuota kaksin käsin "varmuuden takia".

Sinulla on hiukan erinäköinen suutiputken mutteri kuin minulla, sinulla on joku jatko tjms siinä. PItää ehkä pitää siitä pidemmästä mutterista kiinni toisella työkalulla kun toisella irrottaa ulomman mutterin.

Muistisääntö oikeisto kiristää, vasemmisto vapauttaa. Missä sinulla on vene?

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Mon May 26, 2025 02:01 am

Tässä kuvassa näkyy tuo ongelmallinen pultti mutkittelevan metalliputken päässä ja sitä seuraava isompi mötikkä, joka on kuin muhkea pultti:

IMG_5413.jpg

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Sun May 25, 2025 19:59 pm

Varaudu sitten siihen että hihnapyörä pitää siirtää vanhasta, latureissa yleensä 2" hihnapyörä ja se vaikeuttaa käynnistymistä. Se 1GM ei jaksa kovin paljoa tyhjäkäynnillä. Sen takia Yanmarin latureissa on 3" hihnapyörä. Minulla on mittaukset kesken, mutta minulla on sellainen kutina että se tyhjäkäynnillä antaa vain ~15 A ja vasta yli 1800 rpm antaa täydet 35 A (ja vähän ylikin).

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Sun May 25, 2025 00:03 am

Saattaa tulla tarpeelliseksi uusia myös laturi. Yanmar 1GM10:een sopiva näkyy heti olevan Aditassa saatavilla.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by Ari » Sat May 24, 2025 23:58 pm

harald wrote: Sat May 24, 2025 21:47 pm
Ari wrote:Joten vuoroon kolmas pultti.
Mikä pultti tämä oli, ruiskuputken mutteri?
En tunne sen osan nimeä, josta paluuletku tankille lähtee, mutta pultti sijaitsee ko. osan puoleisessa päässä, laturin yläpuolella mutkittelevassa kapeassa metalliputkessa. Putken päässä oleva pultti oli julmetun tiukka ja 17 tuuman lenkkiavain hädin tuskin mahtui. Liekö koskaan yritetty löysätä. Huolestutti vääntää väkisin, koska pultti ei yksin liikkunut, vaan samalla pyöri isompi kappale, joka on pultin jälkeen putken päässä. Ko. kappale on ulkokierteellä kiinni tuossa osassa, josta paluuletku lähtee.

Kun oli ensin pitkään ilmattu, saatu dieseliä lorisemaan reilusti vuorollaan suodattimen päällä ja sitten koneen etupuolella olevista ilmausruuveista, oli otettava vuoroon tämä kolmas, kun kone ei suostunut käynnistymään. Väänsin ja väänsin pulttia. Lopulta pultissa kiinni olevan kappaleen päästä oli tullut em. ulkokierrettä esiin. Konetta käyntiin, ei dieseliä. Lisää pultin vääntöä, kaksi kolme kertaa, vuoroin koneen starttia. Lopulta dieseliä suihkusi reilusti. Suljin pulttia, taas starttia, dieseliä suihkusi vielä. Kovaa äherrystä pultin kiristämisessä, starttailua, ei dieseliä.

Johtopäätös: Nyt varmaan on ilmattu ainakin tarpeeksi. Kokeillaan startata vielä kolme kertaa, koska nyt varmaan on ilmat poistettu. Yksi, starttinappi pohjassa ja koneen yläosan vipu pystyssä, laturin hihna pyörii, mutta kun sormen otti napilta, kone ei käy. Kaksi, sama homma. Kolme, sama taas 10-20 sekuntia, antaa olla. Samassa jokin poksahdus, sakeaa tummaa savua ja kolme neljä sekuntia outoa säksätystä, vaikka sormi on jo poissa starttinapilta.

Se vielä on mainittava, että illan mittaan starttinapin painallusten teho heikkeni. Kerta kerralta useammin kuului vain naks, naks, eikä starttikaan herännyt, vaikka piti napin pohjassa. Viime kesänä kone hurahti käyntiin melkein heti ja ongelmitta, kun oli painanut nappia. Toissa kesänä veneen oston jälkeen startti onnistui paljon huonommin, koska kone valitti jäähdytysveden puutetta. Sen kesän jälkeenhän sain selville, että läpivienti oli melkein umpeen ruostunut ja siipipyörä oli aivan repaleina, joten toissa talvena korjasin koko jäähdytyspuolen.

Re: Polttoainetankin anturi ja sen asennus

by harald » Sat May 24, 2025 21:51 pm

Ari wrote: Sat May 24, 2025 00:54 am Yritimme silti startata muutamia kertoja, mutta tuloksetta. Huolestuttavasti starttiakun varauksen lukema mittarissa putosi aina starttia painaessa alle 12 volttiin, ja palautui hetken kuluttua lukemaan 12,4 V. Epäilytti, että akku on se, josta kiikastaa.
On täysin normaalia että starttiakun jännite kyykkää johonkin 10.5 V tienoille kun startataan. Se palautuu normaalisti 12.4V tasolle jos on kunnosa. Siltä osin kaikki on kunnossa.

Top