Dieselin talvihuolto

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Dieselin talvihuolto

Re: Dieselin talvihuolto

by Ari » Sun May 04, 2025 20:31 pm

harald wrote: Sat May 03, 2025 18:51 pm jos toimii, lykkäisin projektin. Taitaa olla riittävästi projektia muutenkin nyt.

Muista: Sailing is fun!

Jos vene ei kulke 5,5 kn koneella (tyynellä) katsoisin potkurin ja pohjan kuntoa. Savuttaako kone, mustaa vai valkoista? Ottaako täydet kierrokset?
Kone ei savuta ollenkaan, mutta vaikea sanoa kierroksista, kun ei ole kierroslukumittaria. Taittolapapotkuri vaikuttaa olevan kunnossa ja se on ollut hyvin voideltu.

Pohjassa ei viime kesän jälkeen ollut oikeastaan yhtään kasvustoa, pelkkää limaa, joka lähti helposti painepesurilla ja ihan sormella pyyhkäisyllä. Melko vaikea siis sanoa, mistä voisi johtua, ettei leppeällä kelillä tahdo päästä kuutta solmua. Ensi keväänä, jos ylipäätään pidän koko veneen, täytyy vaihtaa kovaan myrkkymaaliin, koska Helsinki ei salli enää pehmeää 2026 alkaen. Sileämpi maalipinta lisännee nopeutta.

EDIT: Viikonloppuna tarkistaessa impelleriä huomasin, että koneen paaran ja perän puoleisen kiinnitysosan toinen pultti oli taas poissa, löytyi koneen oikealta puolelta. Viime keväänä löysin pultin samalla tavalla lojumasta. Silloin ähersin pultin, mutterin ja prikan kovalla vaivalla suurin piirtein paikoilleen, mutta kiristäminen hyvin ahtaassa raossa oli liki mahdotonta. Sen enempää sormet kuin työkalut eivät mahtuneet oikein mitenkään päin. Ilmankos kone loppukesää kohti taas täristi jalkapohjissa yhä enemmän. Ties vaikka tämäkin hidastaisi menoa jotenkin. Nyt en vielä keksinyt, miten saisin vinoon kääntyneen "takajalan" suoristettua ja pultin reiän kohdalleen.

Re: Dieselin talvihuolto

by harald » Sat May 03, 2025 18:51 pm

jos toimii, lykkäisin projektin. Taitaa olla riittävästi projektia muutenkin nyt.

Muista: Sailing is fun!

Jos vene ei kulke 5,5 kn koneella (tyynellä) katsoisin potkurin ja pohjan kuntoa. Savuttaako kone, mustaa vai valkoista? Ottaako täydet kierrokset?

Re: Dieselin talvihuolto

by Ari » Fri May 02, 2025 15:26 pm

harald wrote: Fri May 02, 2025 14:47 pm Onko sinulla luukkua koneen styyran puolella? Siitä nuo huoltohommelit on helpompi hoitaa. Ellei ole niin pistosahalla vaan aukko ja sitten mahonkilista-kaupan kautta.
On pieni "luukku" uuden pistopunkan puolella, mutta koneen (+vaihdelaatikon) huollon esteenä vankasti asennettu akkuhylly, jonka kiinnityspultit ovat sen alapuolella. Lienee tehty samalla, kun kone on vaihdettu 2006. Pitää kai pilkkoa hylly pistosahalla, kunhan saan kiskottua pois kaasuvaijerit ja muuta sahanterän uhkaamaan.

Mutta kannattaako tosiaan koskea koko suodattimeen ja vedenerottimeen ollenkaan? Tämä ketjun perusteella ei ole aiheellista kuin ehkä silloin, jos on selviä koneen käyntihäiriöitä. Sellaisia ei ole esiintynyt. Tosin koneella ei oikein tunnu millään pääsevän yli viittä solmua, kun kaiketi pitäisi päästä kuuteen.

Re: Dieselin talvihuolto

by harald » Fri May 02, 2025 14:47 pm

Onko sinulla luukkua koneen styyran puolella? Siitä nuo huoltohommelit on helpompi hoitaa. Ellei ole niin pistosahalla vaan aukko ja sitten mahonkilista-kaupan kautta.

Re: Dieselin talvihuolto

by Ari » Fri May 02, 2025 13:18 pm

Nyt en kysy ja ihmettele "talvihuollon" takia, vaan noin yleensä. Meinasin, että ensi kertaa avaisin polttoainesuodattimen ja vaihtaisin pahvisen "patruunan", joita minulla on varaosavarastossa, kun on muista syistä poistettu polttoainetankki. Julmetun hankalassa paikassa tuo suodatin. Lisäksi tämän ketjun perusteella vaihto vaikuttaa turhalta toimenpiteeltä.

Kannattaako edes ajatella suodatinkotelon avaamista ja vaihtoa? :?:

by Erkka » Thu Sep 03, 2015 08:53 am

Nyt kun tämä dieselin talvihuolto lähestyy, niin kertokaapa kuka huoltaisi Volvo Pentaa, ja lisämääre olisi että EI SAA olla SUVin ukkeli/akkeli?

by harald » Mon Jul 27, 2015 22:00 pm

Suodin, joka on ollut käytössä ainakin sitten 1999. Muistuttakaa 60v synttäreilläni että pitää vaihtaa dieselsuodatin.
Image

by harald » Sun Jul 26, 2015 18:40 pm

Kiitos varoituksesta. Pakko se on avata että tietää että se tarvittaessa aukeaa merelläkin.

by mihor » Sun Jul 26, 2015 18:27 pm

harald wrote:Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.
Mulla oli veneessä täsmälleen samannäköinen purkki. Kannattaa käsitellä tuota varoen. Erotin oli itsessään tehty varmaan valuraudasta, mutta pohjassa oleva nippa oli Nylonia. Mulla tuo muovinen ruuvi katkesi, kun alkukesästä yritin tyhjentää purkkia. Lopulta hermostuin ja heivasin koko härvelin pois. Tilalle tuli sellainen lasikupuinen suodatin/erotin.

by harald » Sun Jul 26, 2015 18:19 pm

Löytyi muuten tuollainen pruju hyllystä kun kävin hakemassa osia;
Image

by harald » Sun Jul 26, 2015 17:41 pm

Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.

by Panu » Sun Jul 26, 2015 14:56 pm

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Tervehdys

Meillä näyttäisi olevan samanlainen. Itselläni oli tämä sama kysymys akuutti vuosi sitten kesällä, kun kone rupesi käymään epätasaisesti. Otin myös kuvan härpättimestä ja kävin läheisen sataman venetarvikeliikkeessä kysymymässä suodatinta. Sellainen minulle myytiin noin 8¤ hintaan.

Ei kun veneelle hommiin. Ensimmäiseksi piti avata tuon "suodatimen" kannessa keskellä oleva pultti, niin alapuoliset osat lähtivät irti. Dieseliä tietysti valuu moottoritilaan, joten kannattaa laittaa jokin valuma-astia alle jos mahtuu. Jos ei niin riittävästi imeytysmateriaalia sitten.

Suurin ylläri oli ettei tuossa ole mitään suodatinta. Se on VEDENEROTIN ja sen sisällä on sellainen kartiollinen systeemi, mikä erottaa painavan veden kevyemmästä Dieselistä. Haaste tuossa härpättimessä on saada se kasaan ja tiiviiksi. Ainut konsti tiiveyden tarkistukseen on imeä tankista dieseliä erottimeen ja laittaa puhdas paperi alle ja odotella tulisikohan sieltä jostain tippoja.

Eli ehdotan, että et avaa tuota härpätintä, vaan tyhjennät erotetun veden yms töhnän pohjan tyhjennytproppun kautta. Tuo proppu on ihan tavallinen pultti + tiiviste. Se on irroitettava kokonaan, ennen kuin jotain alkaa tulla ulos. Näin sinun ei tarvitse huolehtia tiiveydestä eikä tarvitse töherrellä suodattimen ilmauksen kanssa. Polttonesteen siirtopumppu ei sitten jaksa imeä löpöä tankista asti täyttäen tuota erotinta vaikka kuinka kauan jaksaisit pumppua heilutella. Itse otin erottimen pa-menolinjan irti ja laitoin siihen erillisen ja puhtaan letkun josta imin niin kauan, että letkuun tuli löpöä. Sitten letkujen vaihto, niin ollaan jo melkein voiton puolella.

Ainoa oikea suodatin on se Yammun kyljessä oleva suodatinpatruuna. Sen vaihdon jälkeen kannattaa muistaa kiristää kiristysrengas naputtamalla ruuvaria pienellä vasaralla. Käsin et sitä riittävän kireälle saa ja se alkaa vuotamaan hetken koneajon jälkeen. Älä kysy mistä tiedän. :x Ai niin muistathan, että tuon patruunapesän kannessa on KAKSI ilmausruuvia. Toinen suodattinen ulko- ja toinen sisäpuolinen.

harald wrote: Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.
Venttilien välysten säätö on hyvä ajatus tuo lasinen suodatin ei. Meillä erotin + Yammun suodatin toimi vaihtamatta vajaat 20 vuotta. En oikein ymmärrä mitä tuo lasisuodatin tuossa välissä vielä tekisi. Erotin pitää töhnät ja veden poissa suodattimesta ja homma pelittää.

Tuo käänteinen vesikierto voi olla ihan OK, mutta taaskin tekisin mieluummin ensin kattilakiven poiston sitruunahapolla. Apteekista 2 pussia sitruunahappoa a' euron tai kaksi + vajaa 4 litraa vettä ämpäriin ja toimit samoin kuin syksyllä klygolien kanssa. Imu- ja paluuletkuun jatkot ja ämpäriin, kone käyntiin ja odotat lämpöreleen huutoa. Sammuta koneen ja annat jäähtyä kunnolla. Toistat tätä kolme kertaa ja sitten huuhtelet koneen puhtaalla vedellä. Tulet yllättymään kuinka kamalan väristä ja likaista tuo happovesi tulee olemaan.

Itse yllätyin kuinka hyvin kattilakivi tuli em. prosessilla poistettua. Nyt kun meillä on kansi auki on kannen vesikanavat hyvinkin puhtaat, vaikka tuosta käsittelystä on jo muutama vuosi. Pysyy muuten koneen lämmöt paremmin kurissa, kun sylinterinkannessa virtaa vesi esteettä. :D

by toxi » Sun Jul 26, 2015 14:38 pm

harald wrote:Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?
Mulla oli tuonnäköinen Novassa ja se oli pelkkä "Sedimenter". Se pistää polttoaineen pyörimään ja linkoaa isoimmat roskat reunoille. Vaihdoin sen tällaiseen.
Tuosta varoituksen sana. En tiedä kiristinkö liikaa vai oliko valmistusvirhe mutta viikon päästä asennuksesta kun tulin veneelle niin lasikuppi oli räjähtänyt ja tankillinen n. 40 litraa dieseliä löytyi pilssistä.
Motonet antoi uuden osan takuuseen sekä korvasi polttoaineet ja siivouksen joten kiitos heille siitä.

//Tomppa

by harald » Sun Jul 26, 2015 12:50 pm

Meilläkin on meneillään polttoainesuodattimen vaihto. Ensimmäinen kerta meillä, vaikka vene ollut meillä sitten -99 syksyn. Konetilasta löytyy tuollainen suodatinkotelo;

Image
Voisiko joku antaa vinkkiä että minkälainen suodatinpanos tuollaisessa laitteessa voisi olla?

Voi olla että käyn hakemassa kokonaan uuden suodattimen jossa lasikansi, kuten Joakim tuossa aikaisemmin neuvoi. Samalla tuli hankittua vähän muutakin, kun Antti sanoi että voimaa tuli reippaasti lisää venttilien välyksiä säätämällä.

Image

Samalla kun vaihtaa sinkin voisi työntää vesiletkulla vettä järjestelmän läpi väärään suuntaan, kuten täällä jossain oli joku tehnyt.

by KaleviHarkonen » Tue Sep 29, 2009 08:27 am

Joakim wrote:Yleisesti monet merimoottorien huolto-ohjeet ovat kovin ylipedanttisia. En tiedä onko kyse huoltofirmojen myyntitavoitteista vai mistä. Tietysti koneen luetettavuus on turvallisuusasia purjeveneessäkin, joten hyvinhän tuota pitääkin hoitaa.
Varmaankin on kyse ihan valmistajan tuotevastuusta. Valmistaja ei voi tietää millaisiin olosuhteisiin moottori on menossa joten ohjeet on sitten varman päälle. Jos takuuaikana tulee ongelmia, voi valmistaja kysyä onko huolto-ohjetta noudatettu ja jos (kun) ei ole, vierittää vastuuta asiakkaalle.

Top