by Ari » Mon Feb 10, 2025 13:01 pm
Valtamerille FE83:lla tuskin on mitään asiaa, mutta rupesin miettimään, mikä mahtaa olla Itämeren kovimpien kelien kestävyys. Tuulisuus ja myrskyt on 2000-luvulla lisääntyneet, ja viime vuonna ylittyi Suomenlahdellakin hurja 5 metrin merkitsevä aallonkorkeus. Lähimainkaan sellaiseen keliin ei tietenkään tulisi ikinä joutua, jos vähääkään seuraa sääennusteita. Yhtä kaikki, kysymykseni kuuluu:

Voidaanko FE83:lle laskea veneen vakauden ns. STIX- ja AVS-arvoja?
Tutustuin näihin vastikään. Vuodesta 1998 venevalmistajien on ilmeisesti pitänyt ilmoittaa nämä arvot, jotka kai vaikuttavat veneen kelpuuttamiseen avomerikisoihin. Laskukaavasta en ole saanut selkoa, ja nähtävästi kyse onkin hyvin monimutkaisesta laskennasta.
Olisi joka tapauksessa kiinnostava tietää, millaisissa oloissa FE83 voisi kallistua vaakatasoon ja mitä siitä seuraisi. Menisikö saman tien ylösalaisin vai nousisiko takaisin pystyyn. Vene tietenkin hörppäisi nopeasti sisäänsä valtavan määrän vettä, joka painaisi sitä kallistumaan lisää.
Iso aalto suoraan sivusta lienee suurin riskitekijä. Viime kesänä yksi tuttu kertoi, että oli osallistunut Helsinki-Tallinna-kisaan gastina aika kovassa kelissä ja että useamman kerran oli vain täpärästi vältetty broachaaminen.
Tässä tietoa:
https://ircrating.org/irc-racing/race-m ... aq/#rfg-25
Valtamerille FE83:lla tuskin on mitään asiaa, mutta rupesin miettimään, mikä mahtaa olla Itämeren kovimpien kelien kestävyys. Tuulisuus ja myrskyt on 2000-luvulla lisääntyneet, ja viime vuonna ylittyi Suomenlahdellakin hurja 5 metrin merkitsevä aallonkorkeus. Lähimainkaan sellaiseen keliin ei tietenkään tulisi ikinä joutua, jos vähääkään seuraa sääennusteita. Yhtä kaikki, kysymykseni kuuluu:
:?: Voidaanko FE83:lle laskea veneen vakauden ns. STIX- ja AVS-arvoja?
Tutustuin näihin vastikään. Vuodesta 1998 venevalmistajien on ilmeisesti pitänyt ilmoittaa nämä arvot, jotka kai vaikuttavat veneen kelpuuttamiseen avomerikisoihin. Laskukaavasta en ole saanut selkoa, ja nähtävästi kyse onkin hyvin monimutkaisesta laskennasta.
Olisi joka tapauksessa kiinnostava tietää, millaisissa oloissa FE83 voisi kallistua vaakatasoon ja mitä siitä seuraisi. Menisikö saman tien ylösalaisin vai nousisiko takaisin pystyyn. Vene tietenkin hörppäisi nopeasti sisäänsä valtavan määrän vettä, joka painaisi sitä kallistumaan lisää.
Iso aalto suoraan sivusta lienee suurin riskitekijä. Viime kesänä yksi tuttu kertoi, että oli osallistunut Helsinki-Tallinna-kisaan gastina aika kovassa kelissä ja että useamman kerran oli vain täpärästi vältetty broachaaminen.
Tässä tietoa:
https://ircrating.org/irc-racing/race-management/stix-and-avs-faq/#rfg-25