Mistä sprayhood?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Mistä sprayhood?

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Mon Sep 09, 2024 21:12 pm

Voisihan sen isopurjeen toki leikata niin että skuuttikulma on korkeammalla.

Re: Mistä sprayhood?

by olpalon » Mon Sep 09, 2024 15:18 pm

Kovasti joutuu nyt työryhmä tekemään salapoliisityötä asian eteen.

Image

Edessä olevassa feneessä on n. 55 mm lyhyempi keulastaagi kuin paras suositus olisi. Rakea on maltillisesti ja puomin alle jää 109/104 cm.

Takana olevassa on lähempänä suositusta oleva rake.

Jos nykytilanne raken suhteen on enemmän kuvassa takimmaisena olevan feneen kaltainen ja haluaa ehdottomasti purjehtia jatkossa kuomu yhäällä, niin joutuu todennäköisesti purkamaan rullan alapään kokonaan, lyhentämään vaijeria ja profiilia ja kasaamaan kaiken uudelleen. Hommana se ei ole aloittelijalle tarkoitettu ja siinä epäonnistuminen voi johtaa koko maston kaatumiseen.

Jos kaulastaagia on jatkettu jatkopaloilla rullan ja kannen tai ulhäällä staagin ja falliboksin välillä, niin ne jatkot voi mahdollisesti ottaa pois raken vähentämiseksi.

Kuvassa ei ylimäärästä jatkoa alapäässä, rumpu on niin lähellä muita rakenteita kuin mahdollista:
Image

Yläpäässä on jatko (toggle):
Image
Image

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Mon Sep 09, 2024 11:04 am

Kyllä se on säädettävissä. Se säädetään keulaharuksen pituutta muuttamalla. Se alumiiniprofiili on vain kuori keulaharuksen ympärillä, sillä ei ole mitään rakenteellista tehtävää.

Rake vaikuttaa siihen paljonko puomin takapää nojaa alaspäin. Vaikuttaa siis oleellisesti sprayhoodin korkeuteen. Puomin kulma mastoon nähden on vakio samalla kryssiskuuttauksella. Jos mastoa kallistaa taaksepäin, tippuu puomin takapää.

Re: Mistä sprayhood?

by Ari » Mon Sep 09, 2024 10:06 am

harald wrote: Mon Sep 09, 2024 09:19 am Maston kallistuma (rake) on eri asia kuin maston taipuma.

Takastaagi ei vaikuta juurikaan rakeen. Takastaagilla taivutetaan mastoa, ja meidän venetyypissä saadaan ehkä vähän keulaharusta suoremmaksi mutta epäilen tätä.

Maston takanojan (kallistuma, rake) määrää ensisijaisesti keulaharuksen pituus.
Jahas, raken säätövara on siten nolla, koska on rullapurje? Ja samalla sprayhoodin mitoituksen osalta rake on täysin turha puheenaihe, koska puomin korkeus riippuu muista tekijöistä. En ainakaan keksi, missä siinä rullapurjeen alumiinilistassa olisi jotakin säädettävää. Tosin keulassa Furlexille on lyhyessä metallisessa listanpätkässä toinenkin kiinnityspiste, joten sitä käytettäessä rake jäisi pienemmäksi.

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Mon Sep 09, 2024 09:19 am

Maston kallistuma (rake) on eri asia kuin maston taipuma.

Takastaagi ei vaikuta juurikaan rakeen. Takastaagilla taivutetaan mastoa, ja meidän venetyypissä saadaan ehkä vähän keulaharusta suoremmaksi mutta epäilen tätä.

Maston takanojan (kallistuma, rake) määrää ensisijaisesti keulaharuksen pituus.

Re: Mistä sprayhood?

by olpalon » Sun Sep 08, 2024 09:06 am

Siitä missä istutaan.

Re: Mistä sprayhood?

by Ari » Sun Sep 08, 2024 01:10 am

olpalon wrote: Sun Sep 08, 2024 00:20 am Feriassa on vanha kuomu, rakea maltillisesti ja pystyy purjehtimaan kuomu ylhäällä. Puomin alle jää n. 109 cm tiukasti skuutattuna ja n. 104 cm spinnupuomin kanssa.
Kiitos, etenkin numerodatasta! Mistä kohdasta nämä on mitattu? Sisäänkäynnin katon päälle jää ehkä 50 cm?

Re: Mistä sprayhood?

by olpalon » Sun Sep 08, 2024 00:20 am

Feriassa on vanha kuomu, rakea maltillisesti ja pystyy purjehtimaan kuomu ylhäällä. Puomin alle jää n. 109 cm tiukasti skuutattuna ja n. 104 cm spinnupuomin kanssa.

Re: Mistä sprayhood?

by Ari » Sat Sep 07, 2024 01:12 am

olpalon wrote: Fri Sep 06, 2024 16:03 pm Jonkinlaisena yhteenvetona:
Jos rakea on laitettu sen verran kuin mestarit ovat parhaaksi todenneet, niin puomi tulee niin alas, että sprayhoodia ei käytännössä voi pitää purjehtiessa ylhäällä.

Tässä vaiheessa pitää valita:

1. haluaako purjehtia ylhäällä olevan jotenkin käyttökelpoisen korkuisen sprayhoodin kanssa ja säätää raken sellaiseksi, että se on mahdollista vai
2. haluaako purjehtia parhaalla rakella kuomu alhaalla, jolloin kuomun korkeus määrittyy käytännössä sen mukaan, miten kaaret haluaa mitoittaa ja niiden asettuvan luukkutallin päälle.

Kuomun riittävän korkeuden voi määrittää tieteellisesti siten, että laitat painavimman kaverisi päälle kurakamat, saappaat ja liivit ja laitat tulemaan kyyryssä sisältä ulos niin, että etujalka on kynnyksellä ja takajalka portaalla. Asetat selän yläosan päälle lähelle niskaa malluaskin pystyyn ja otat siitä pystysuoran mitan avotilan istuintasoon.
Heh. Jos tässä nyt pitää tehdä valinta tällä kaavalla, olkoon se #1. Painavia kavereita ei ole, vain itseni kaltaisia kaliberia höyhensarja.

Kun ajatellaan sprayhood-sanan etymologiaa, se viittaa veden roiskumiseen. Milloin taas todennäköisimmin roiskuu? Ainakin oman hyvin vähäisen kokemuksen mukaan kryssillä kovassa vasta-aallokossa. Jos kryssillä pitää oletuksena aina ottaa sprayhood alas, koko sen keskeiseltä olemassaolon argumentilta katoaa pohja.

Aika lailla yksi lysti itselle, mikä se rake sattuu olemaan, koska sen enempää itselläni kuin venekunnalla ei ole yhtään kilpahenkeä. Tähän asti puomi on ollut ilmeisesti kohtuullisen ylhäällä, syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole mielialaa haitannut. Olkoon missä on, vaikka joskus hommaisin jonkinlaisen dirkin modernin korvikkeen. En edes tiedä sitä, onko puomi paikoillaan, kuten sen pitäisi olla, tai mikään muukaan osa rikissä. Koko rikaaminen ensi kertaa meni kesäkuun lopussa täysin arpapelillä ja ankaran pähkäilyn kautta.

Lisäksi ilmeisesti toisin kuin suuren enemmistön kohdalla joudun huomioimaan matkustusmukavuuden. Käytettävissä oleva kärsimätön vakiomiehistö ryppyilee herkästi, jos tiedossa on runsaasti kryssimistä ja vähänkään yli 10 asteen kallistuksia. Sprayhoodin koko hankinnan tärkeä syy on se, ettei vettä roisku keulasta niin, että matkustajat ja sisätilat kastuu, kuten viime sunnuntaina. Toki omasta mielestäni kryssiminen on hauskaa ja silloin tuntuu vauhtikin parhaalta.

Mitä tulee raken säätöön, olen luetun tiedon varassa. Lukemani perusteella kyse on maston taipumisesta. Lukemani ohjeet korostaa purjevalmistajan tietoa, mutta mitään tietoa ei ole omista purjeista tai valmistajan suosituksista. Lisäksi rullapurje taitaa karsia säädön mahdollisuudet vantteihin ja takastaagiin. Silminnähden maston voimakas taipuminen äskettäin pienentyi huomattavasti, kun löysäsin aiemmin hyvin kireää takastaagia.

Vanttien säädöstäkin olen luetun tiedon varassa. Veneellä muistan luettua hajanaisesti, enkä ole saanut kiinni kokonaisvaltaisesti, miten ohjeet omassa veneessä pitää viedä käytäntöön. Joskus heinäkuussa katsoin, että vantit suojan puolella on niin löysiä, että heiluvat aika rankasti, jolloin päätin kiristää. Myös luin, että vanttien tulisi pysyä niin kireällä, että kädellä painamalla ne antavat periksi vain vähän. Näin ollen en tiedon puutteessa rohkene ruveta yksistään hifistelyn takia löysäämään esimerkiksi alavantteja.

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Fri Sep 06, 2024 20:57 pm

Loistavasti kiteytetty.

Re: Mistä sprayhood?

by olpalon » Fri Sep 06, 2024 16:03 pm

Jonkinlaisena yhteenvetona:

Jos rakea on laitettu sen verran kuin mestarit ovat parhaaksi todenneet, niin puomi tulee niin alas, että sprayhoodia ei käytännössä voi pitää purjehtiessa ylhäällä.

Tässä vaiheessa pitää valita:

1. haluaako purjehtia ylhäällä olevan jotenkin käyttökelpoisen korkuisen sprayhoodin kanssa ja säätää raken sellaiseksi, että se on mahdollista vai
2. haluaako purjehtia parhaalla rakella kuomu alhaalla, jolloin kuomun korkeus määrittyy käytännössä sen mukaan, miten kaaret haluaa mitoittaa ja niiden asettuvan luukkutallin päälle.

Kuomun riittävän korkeuden voi määrittää tieteellisesti siten, että laitat painavimman kaverisi päälle kurakamat, saappaat ja liivit ja laitat tulemaan kyyryssä sisältä ulos niin, että etujalka on kynnyksellä ja takajalka portaalla. Asetat selän yläosan päälle lähelle niskaa malluaskin pystyyn ja otat siitä pystysuoran mitan avotilan istuintasoon.

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Fri Sep 06, 2024 13:22 pm

Tuo muiden veneiden sprayhoodin korkeus on itse asiasssa sinulle vähän merkityksetön. Se puomin korkeus on yksilöllistä riippuen mm maston kallistuksesta, isopurjeen leikkauksesta jne.

Boomkickerin mukana tulee se alahela, kellään ei ole sellaista alunperin.

Takastaagin kireys ei vaikuta paljoakaan rakeen. Takastaagilla taivutetaan mastoa, jolla saadaan isopurje latistumaan. Takakeno pysyy suurin piirtein samana.

Takastaagia ei tarvitse kiristää ennen kuin sille on tarvetta, ts. kun kryssillä vene ei enää pysy käsissä ja pitää saada isopurje latteammaksi. Tämä ei muistaakseni esimerkiksi tapahtunut kertaakaan lomapurjehduksen aikana koko heinäkuun aikana kun en yksinkertaisesti lähde sellaisiin keleihin kryssimään että pitäisi ruveta kiristelemään hekkiä. En myöskään kiristä sitä satamasta lähtiessä, se vaappuu löysänä suurimman osan ajasta.

Vauhti kryssillä on vähän vaikeasti määriteltävissä vain nopeudella. Pitäisi tarkastella myös tuuli- tai nousukulma nopeuden funktiona ts. pitäisi vertailla nopeuskomponenttia suoraan tuuleen. Olen melko varma että jos veneesi kulkee kuusi solmua kryssillä ajat liian alas, ja joku toinen purjehtii sinusta ohi samanlaisella veneellä koska he ajavat 5,3 solmua mutta ylemmäs. Tämä asia selviää paremmin kun vertailee polareita.

Re: Mistä sprayhood?

by Ari » Fri Sep 06, 2024 12:00 pm

harald wrote: Fri Sep 06, 2024 10:09 am Kai sen puomin saa satamassa pitää kuinka korkealla vain haluaa, mutta purjehtiessa puomi lentää vapaana. Moni meistä on asentanut Bartonin Boomkickerin joka pitää puomin ylhäällä mutta joustaa alaspäin.

Puomin kulma mastoon nähden on tosiaan lähellä 90° mutta voi olla vähemmän tai enemmän rippuen purjeen leikkauksesta. Ja se, onko puomi vaakatasossa vai ei riippuu myös siitä paljonko masto on kallellaan taaksepäin (rake). Olemme huomanneet että vene kryssii paremmin jos tuota kallistusta lisää, joten monella puomin takapää roikkuu aika alhaalla.

Pitää ottaa mittanauha käteen kun käyn veneellä. Meidän sprayhood on niin korkea että sitä ei voi pitää ylhäällä kryssiessä. Heti kun laskee kryssiltä alas nousee puomi ylös ja sivulle sen verran että sprayhood voi olla ylhäällä. Lenssilläkin puomi menee sprayhoodin yli. Olen tyytyväinen tähän kompromissiin.

Kyllä sinun pitäisi saada se dirkki pois purjehtiessa, et saa muuten skuuttia riittävän kireälle ellei se dirkki nyt tietenkin on hienosäädetty just oikean pituiseksi.
Vastaava kompromissi sprayhoodin korkeudessa olisi varmaankin OK, eli kryssillä sprayhood alas, ettei puomi hankaa kangasta pilalle.

Olisin kiitollinen kaikille, jotka pystyvät lähiaikoina ottamaan mitan sprayhoodin korkeudesta!

Boomkicker olisi hyvä ja Valkosaaressa sellaiseen tutustuin. Harmikseni totesin, että Irenen maston alaosasta puuttuu vastaava kiinnityspiste (on vain selvästi ajat sitten haljennut lenkin puolikas).

Rakea on ollut aika reilusti, ja takastaagi aikamoisen kireänä. Silti puomin takapää on ilmeisesti ollut kiinteän dirkkiköyden takia aivan liian ylhäällä. Vähän olen satamassa löysännyt takastaagia, mutta veneen masto erottuu kaukaa muista. Siitä joku kommentoi Valkosaaressa, että satamassa takastaagi olisi paras jättää ihan väljäksi, jotta maston metalli ei väsy liikaa. Tämän jälkeen löysäsin reilusti. Kun nyt sitten muistaisi kiristää aina lähtiessä.

Vauhdissa kryssillä ei ole ollut hirveästi valittamista, on päästy päälle kuuteen solmuun suht vaivattomasti. Pelkällä rullagenoalla sunnuntaina mentiin ajoittain yli viittä.

Re: Mistä sprayhood?

by Cage » Fri Sep 06, 2024 11:38 am

Ääni täältä Bartonin Boomstrutille. Kaikista simppelein tapa kannattaa puomia. Ei tarvetta dirkille eikä myöskään kaasujousta tms. joka voi mennä rikki / juomiutua. Eli sellainen kannattaa hakea sen sijaan että alkaa tekemään mitään viritelmää dirkille.

Re: Mistä sprayhood?

by harald » Fri Sep 06, 2024 10:28 am

Nyt muistankin miksi halusin dirkistä eroon. Se repi tasaisin väliajoin takaliikin liehut irti.

https://www.marnela.com/kategoria/masto ... boomstrut/

viewtopic.php?f=1&t=2328

Image

Top