Sattuipa tässä maanantaina:...
Oltiin jo koko päivä suunniteltu kaverin kanssa että tänään lähdetään duunin jälkeen purjehtimaan.
Normaali reiti, eli kierros Westendin ja Lauttasaaren ulkopuolella. Kun huomasin että veneen
moottorin avaimet olivat jääneet kotiin niin se ei saanut estää täydellistä iltapurjehdusta.
Eli purjeilla ulos laiturista ja rauhallisesti ulos satamasta. Olosuhteiden ansiosta tämä toimenpide
sujui mallikkaasti. Sitten vaan t-paidat pois ja hakemaan paikkaa jossa vaikka pulahtaa uimaan,
sinilevää kun ei ollut näkyvissä
Ajankohta oli siinä kello 5 joten ilma oli (viellä) mitä ihanin. Kun gasti siinä ulosmennessä kysyi
että "laitetaanko genua, vai fokka" niin onneksi huomasin epäilyttäviä tummansinisiä pilviä horisontissa
ja totesin että "fokka".
Kun olimme päässeet hyvän matkaa ulos niin tuuli oli jo yltynyt niin että uimapuuhat ja rauhallisen
purjehduksen sai unohtaa. Ukkospilvet lähestyivät sellaista vauhtia että totesimme että tänään purjehditaan
lyhyempi reitti ja käännyimme takaisin Larua kohti. Sitten melkeen jo satamassa se iski. Ukkospuuskien
rintama juuri kun virsikirja oli auki. Hetki oli otollinen tahattomaan jippiin koska puuskat tulivat
n. 20 astetta eri suunnasta kun normaali tuuli.

Siitä onneksi selvittiin kunnialla ja todettiin että nyt
vähennetään purjeita. Purjehdimme siis läheisen saaren suojan pulelle, jos sitä suojaksi nyt voi kutsua,
reivaamaan storaa. Puuskat olivat jo siinä vaiheessa niin voimakkaita että pelkäsin maston puolesta.
Pahin mahdollinen tuulensuunta ukkospuuskille taitaa olla suoraan takaapäin, isopurjetta kun on vaikeata
päästää löysäksi...
Nyt päästään kysymykseeni. Miten on eri FE83:lla isopurjeen reivaus toteutettu
s/y La FE'e:lla se on toteutettu niin että isopurjeen peräliikissä olevien reivausreikien läpi on vedetty
reiviköydet jotka tulevat ulos puomin päästä. Sen jäkeen kun köydet menevät reivausreikien läpi niin ne on
vedetty alas kiinni puomiin. Tämähän on ihan normaali viritys.
Mastonpuolella olevien reivausreikien kiinnittäminen on sitten erikoisempi viritys. Olemme virittäneet niistä
läpi lyhyet köydet joissa on lenkit molemmissa päissä. Nämä lenkit pujoitetaan sitten molemminpuolin
rautakoukkuihin jotka ovat maston ja puomin kiinnityskohdassa.
Kyseiset koukut näkyät seuraavassa kuvassa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000259
Ongelmaa syntyy siitä että reivaus toimenpide vaati että yksi miehistönjäsen pitää köysilenkkejä paikoillaan
sen ajan kun toinen kiristää isoapurjetta. Mikäli lenkkejä ei pidä paikoillaan niin ne hypäävät ulos koukuista
ja koko homma pitää tehdä uudestaan. Ja kun viellä yhden pitää ohjata venettä niin reivaaminen kahdella
henkilöllä ei ole yksinkertaista. Varsinkaan kun ukkosmyrsky on päässyt yllättämään.
Kun totesimme että reivaaminen ei onnistunut ensimmäisellä kerralla niin teimme pikaisen päätöksen että isopurje
alas fokalla sisään satamaan. Pelkällä fokalla purjehtiminen myötätuuleen sujui maallikaasti koska pystyimme aina puuskan
tullessa päästää fokka löysäksi.
Pelkällä fokalla purjehiminen tuotti sitten toisia ongelmia kun piti satamassa kryssiä omalle paikalle laiturissa. Siinä
sai todeta että pelkällä fokalla ei pysty kryssimään. Luovuimme ajatuksesta kryssiä satamassa ja parkkeerasimme veneen parin
mutkan jälkeen turvallisesti paikaan jossa normaalisti mastot nostetaan ja lasketaan. Sitten vene kiinni ja odottamaan
tuulen tyyntymistä. Myöhemmin samana iltana La FE'e sirrettiin omalle paikalleen.
Eli, olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisia ratkaisuja muissa FE83:ssa käytetään isopurjeen reivauksessa? Onko kellään
jotain hyväksi todettua patenttiratkaisua jota voisi kokeilla
- Peik, s/y La FE'e
P.S. Emme olleet ainoita jotka joutuivat ukkosmyrskyn runtelemiksi kyseisenä maanantaina. Lehtien mukaan pari venettä oli
kaatunut ja pari ajautunut karille.

Sattuipa tässä maanantaina:...
Oltiin jo koko päivä suunniteltu kaverin kanssa että tänään lähdetään duunin jälkeen purjehtimaan.
Normaali reiti, eli kierros Westendin ja Lauttasaaren ulkopuolella. Kun huomasin että veneen
moottorin avaimet olivat jääneet kotiin niin se ei saanut estää täydellistä iltapurjehdusta.
Eli purjeilla ulos laiturista ja rauhallisesti ulos satamasta. Olosuhteiden ansiosta tämä toimenpide
sujui mallikkaasti. Sitten vaan t-paidat pois ja hakemaan paikkaa jossa vaikka pulahtaa uimaan,
sinilevää kun ei ollut näkyvissä :)
Ajankohta oli siinä kello 5 joten ilma oli (viellä) mitä ihanin. Kun gasti siinä ulosmennessä kysyi
että "laitetaanko genua, vai fokka" niin onneksi huomasin epäilyttäviä tummansinisiä pilviä horisontissa
ja totesin että "fokka".
Kun olimme päässeet hyvän matkaa ulos niin tuuli oli jo yltynyt niin että uimapuuhat ja rauhallisen
purjehduksen sai unohtaa. Ukkospilvet lähestyivät sellaista vauhtia että totesimme että tänään purjehditaan
lyhyempi reitti ja käännyimme takaisin Larua kohti. Sitten melkeen jo satamassa se iski. Ukkospuuskien
rintama juuri kun virsikirja oli auki. Hetki oli otollinen tahattomaan jippiin koska puuskat tulivat
n. 20 astetta eri suunnasta kun normaali tuuli. :oops: Siitä onneksi selvittiin kunnialla ja todettiin että nyt
vähennetään purjeita. Purjehdimme siis läheisen saaren suojan pulelle, jos sitä suojaksi nyt voi kutsua,
reivaamaan storaa. Puuskat olivat jo siinä vaiheessa niin voimakkaita että pelkäsin maston puolesta.
Pahin mahdollinen tuulensuunta ukkospuuskille taitaa olla suoraan takaapäin, isopurjetta kun on vaikeata
päästää löysäksi...
Nyt päästään kysymykseeni. Miten on eri FE83:lla isopurjeen reivaus toteutettu :?:
s/y La FE'e:lla se on toteutettu niin että isopurjeen peräliikissä olevien reivausreikien läpi on vedetty
reiviköydet jotka tulevat ulos puomin päästä. Sen jäkeen kun köydet menevät reivausreikien läpi niin ne on
vedetty alas kiinni puomiin. Tämähän on ihan normaali viritys.
Mastonpuolella olevien reivausreikien kiinnittäminen on sitten erikoisempi viritys. Olemme virittäneet niistä
läpi lyhyet köydet joissa on lenkit molemmissa päissä. Nämä lenkit pujoitetaan sitten molemminpuolin
rautakoukkuihin jotka ovat maston ja puomin kiinnityskohdassa.
Kyseiset koukut näkyät seuraavassa kuvassa:[url]http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album18&id=im000259[/url]
Ongelmaa syntyy siitä että reivaus toimenpide vaati että yksi miehistönjäsen pitää köysilenkkejä paikoillaan
sen ajan kun toinen kiristää isoapurjetta. Mikäli lenkkejä ei pidä paikoillaan niin ne hypäävät ulos koukuista
ja koko homma pitää tehdä uudestaan. Ja kun viellä yhden pitää ohjata venettä niin reivaaminen kahdella
henkilöllä ei ole yksinkertaista. Varsinkaan kun ukkosmyrsky on päässyt yllättämään. :)
Kun totesimme että reivaaminen ei onnistunut ensimmäisellä kerralla niin teimme pikaisen päätöksen että isopurje
alas fokalla sisään satamaan. Pelkällä fokalla purjehtiminen myötätuuleen sujui maallikaasti koska pystyimme aina puuskan
tullessa päästää fokka löysäksi.
Pelkällä fokalla purjehiminen tuotti sitten toisia ongelmia kun piti satamassa kryssiä omalle paikalle laiturissa. Siinä
sai todeta että pelkällä fokalla ei pysty kryssimään. Luovuimme ajatuksesta kryssiä satamassa ja parkkeerasimme veneen parin
mutkan jälkeen turvallisesti paikaan jossa normaalisti mastot nostetaan ja lasketaan. Sitten vene kiinni ja odottamaan
tuulen tyyntymistä. Myöhemmin samana iltana La FE'e sirrettiin omalle paikalleen. :D
Eli, olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisia ratkaisuja muissa FE83:ssa käytetään isopurjeen reivauksessa? Onko kellään
jotain hyväksi todettua patenttiratkaisua jota voisi kokeilla :?:
- Peik, s/y La FE'e
P.S. Emme olleet ainoita jotka joutuivat ukkosmyrskyn runtelemiksi kyseisenä maanantaina. Lehtien mukaan pari venettä oli
kaatunut ja pari ajautunut karille. :cry: