Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by harald » Wed Apr 24, 2024 22:05 pm

Vasara :)

Ota kaveri mukaan, tai sitten viritä joku naru. Ei se kone niin painava ole.

Varmista tosiaan että letku on kiinni, tiivis eikä irtoa nykäisemällä. Melko vaarallista jos dieseliä tulee paineella.

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by Ari » Wed Apr 24, 2024 21:50 pm

Sain paluuletkun takaisin paikoilleen, mutta täytyy vielä muistaa kiristää letkukiristimen ruuvi tiukemmin. Ei mitenkään vakuuttava kiristin.

IMG_0644.jpeg

Varmistui myös, että yksi pultti todella puuttuu paikasta, jossa on koneen taemman ”tukijalan” kiinnitys. En saanut pulttia paikoilleen. Luultavasti koko konetta pitäisi siirtää ehkä millin pari. Oma kroppa ja voima ei siihen riitä. Ideoita työkaluista, joilla onnistuisi?

IMG_0642.jpeg

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by Ari » Wed Apr 24, 2024 11:18 am

harald wrote: Wed Apr 24, 2024 11:04 am Onpas kokoelma! Näyttää vähän pieniltä tyynyjen pulteiksi.
Olisi pitänyt olla mitta kuvassa näiden vieressä. Pultti, kaksi mutteria ja kolme isointa prikkaa kyllä tuntuvat kooltaan vastaavan laturin puoleista tyynypulttia. Voi olla, että yksi on irronnut samalta puolelta takaa. Prikkoja on koneen asennusvaiheessa 2006 saattanut tipahdella piiloon.

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by harald » Wed Apr 24, 2024 11:04 am

Onpas kokoelma! Näyttää vähän pieniltä tyynyjen pulteiksi.

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by Ari » Tue Apr 23, 2024 16:34 pm

harald wrote: Tue Apr 23, 2024 15:46 pm Laita kuvaa niistä. Olisiko kumityynyjen kiinnityksiä, käy ne läpi samalla.
Tässä nämä löydöt:

IMG_0599.jpeg

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by harald » Tue Apr 23, 2024 15:46 pm

Laita kuvaa niistä. Olisiko kumityynyjen kiinnityksiä, käy ne läpi samalla.

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by Ari » Tue Apr 23, 2024 14:30 pm

Kiitos arveluni vahvistamisesta ja kuvallisesta infosta! Täytyy kiinnittää letku paikoilleen ja tarkistaa samalla, miten saisi varmistettua letkun pysymisen paikoillaan.

Konehuoneen kätköistä oikealta letkun alta lattialta sormeilin samalla esiin huolestuttavan määrän prikkoja, ison pultin ja pienemmän mutterin. Jo syksyllä löysin yhden pultin.

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by harald » Tue Apr 23, 2024 11:11 am

Tuo näyttää paluuletkulta. Ihme ja huono asia jos tuo on irronnut noin helposti, jos tuo tapahtuu ajon aikana alkaa konehuoneessa lentää dieseliä ja se tuntuisi vähän turvattomalta.

Sen pitää olla kiinni suuttimen yläpuolella olevassa nipassa;

Image

Image

Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

by Ari » Mon Apr 22, 2024 21:04 pm

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Kävin veneellä, avasin konetilan ja hämmästyin: ilmiselvää dieseliä kiiltelee koneen alla.

Eilen avatessani konetilan ensi kertaa marraskuun jälkeen, dieseliä ei ollut ainakaan niin paljoa, että olisi pistänyt silmään tai haissut. Irrotin raakavesioton ruostuneen letkukaran ja kuulaventtiilin. Lopuksi irrotin oikealta ylhäällä olevan laponestoventtiilin, jonka paikalle asennan merivesisuodattimen.

Lähtiessäni ihmettelin, mikä on musta ohut kumiletku, joka roikkuu irrallaan Yanmar 1GM10-koneen oikealla puolella. Letkun päässä on pultilla kiinnitetty jonkinlainen letkukiristin. Tänään letkun päässä näytti kiiltelevän nestettä, eilen se näytti kuivalta. Mistä dieseliä on vuotanut ja mikä on tuo irrallinen letkunpää? Kuvassa se näkyy kohtisuoraan täysin keskellä.

IMG_0628.jpeg

Googlailun perusteella oma päätelmäni on, että kyseessä voisi olla polttoainejärjestelmän paluuletku. En vain ole mistään kuvasta saanut tarkkaa selkoa, missä kohdassa sen kuuluisi olla kiinni. Jossakin koneen yläosassa oikealla on ilmeisesti polttoaineen ruiskutusventtiili.

Omituista tässä on sekin, mitä on tapahtunut eilisen ja tämän päivän välillä. Saatoin ronkkiessani koneen alla jumiutunutta raakavesiliitäntää osua isolla jakoavaimella ja letkupihdillä johonkin koneen alla. Ehkä letku kiertää siellä takaisin kohti tankkia?

Pakkasnesteen ajossa tapahtui mystinen juttu, joka voi liittyä tähän: Kesken kaiken kone purskautti mystisen öljymäisen usvapilven. Koneen pinnalle tuli myös runsaasti pieniä öljymäisiä tippoja. Ehkä silloin sama letku löystyi niin, että dieseliä tippui ja höyrystyi lämpimän koneen takia. Nyt letku on sitten saattanut kokonaan irrota paikoiltaan.

Ajoin ensin vettä umpinaisessa kierrossa niin, että se lämpenee hyvin. Ideana oli varmistaa, että termostaatti-portsari antaa koneen imaista pakkasnesteen, eikä sylkäise sitä koneen kautta kierrättämättä pakoputken kautta ulos, kuten kävi ensi yrittämällä, jolloin kone jäi kylmäksi. Silloin oli myös surkeaksi osoittautunut siipipyörä pumpussa. Toisella kerralla oli jo pakkasta, eikä vesi tuntunut lämpiävän millään. Lopulta lämpöä tuntui niin, että kaadoin pakkasnesteet ämpäriin. Kierrätin sitäkin, jotta neste lämpenee. Jonkin ajan kuluttua purskahti öljymäinen, vaalea sumu. Säihkähdin ja sammutin heti koneen. Muutaman minuutin odottelun ja summittaisen tarkastelun jälkeen käynnistin uudelleen, ja kone starttasi pirteästi, kävi suorastaan erinomaisesti. Loput pakkasnesteet kone imaisi ripeästi, eikä pakoputkesta näyttänyt tulevan oikeastaan mitään. Huolenaiheeksi jäi usvapurkaus.

Top