by ttease » Mon Apr 22, 2024 23:17 pm
Hei kanssafeneilijät!
Ensimmäinen veneilyvuosi ja ensimmäinen puuhantäyteinen venekevät on meneillään, ja edennyt semmoiseen vaiheeseen, että on ollut aikaa alkaa tutkailemaan pientä vuotoa pistopunkan kohdalla. Vuotokohta on suoraan siinä missä kaidetolppa on ollut, ja tarkempi havainnointi paljastikin, että tolpan jalan ympärillä halkeamia ja jalan muotoinen painuma. Näytti, että jalka olisi joskus kenties päässyt niiaamaan sisälle päin. Vesitesti tuki vuotokohtahypoteesia.
Huoltotiimimme alkoi pohtia parasta mahdollista korjausta, ja keksikin muutaman vaihtoehdon, mutta vielä kokemattomana katsoi parhaaksi kysyä mielipiteitä täältä viisaammilta. Vika ei liene kovinkaan harvinainen, joten joku on jo kenties saman homman tehnytkin. Epäselvää on mm. että minkätyyppistä korjausta tällainen vaurio vaatii. Riittäkö vuotokohdan korjaaminen pelkästään päältä käsin vai kannattaako vauriokohta myös kuiduttaa tukevammaksi sisältä? Vai kenties tehdä jotain aivan muuta?
Kyseessä on siis FE83. Toisessa,
vanhemmassa ketjussa oli saman kaltainen ongelma, mutta kyseessä on eri kansirakenne, joten se ei tarjonnut vastausta.
Kuvassa on vauriokohta, jota valaistaan kannen alapuolelta:
Hei kanssafeneilijät!
Ensimmäinen veneilyvuosi ja ensimmäinen puuhantäyteinen venekevät on meneillään, ja edennyt semmoiseen vaiheeseen, että on ollut aikaa alkaa tutkailemaan pientä vuotoa pistopunkan kohdalla. Vuotokohta on suoraan siinä missä kaidetolppa on ollut, ja tarkempi havainnointi paljastikin, että tolpan jalan ympärillä halkeamia ja jalan muotoinen painuma. Näytti, että jalka olisi joskus kenties päässyt niiaamaan sisälle päin. Vesitesti tuki vuotokohtahypoteesia.
Huoltotiimimme alkoi pohtia parasta mahdollista korjausta, ja keksikin muutaman vaihtoehdon, mutta vielä kokemattomana katsoi parhaaksi kysyä mielipiteitä täältä viisaammilta. Vika ei liene kovinkaan harvinainen, joten joku on jo kenties saman homman tehnytkin. Epäselvää on mm. että minkätyyppistä korjausta tällainen vaurio vaatii. Riittäkö vuotokohdan korjaaminen pelkästään päältä käsin vai kannattaako vauriokohta myös kuiduttaa tukevammaksi sisältä? Vai kenties tehdä jotain aivan muuta?
Kyseessä on siis FE83. Toisessa, [url=https://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=3015&hilit=kaidetolpan%2A]vanhemmassa ketjussa[/url] oli saman kaltainen ongelma, mutta kyseessä on eri kansirakenne, joten se ei tarjonnut vastausta.
Kuvassa on vauriokohta, jota valaistaan kannen alapuolelta:
[img]https://i.imgur.com/LKXrvcB.jpeg[/img]