by Ari » Mon Apr 22, 2024 21:04 pm
Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Kävin veneellä, avasin konetilan ja hämmästyin: ilmiselvää dieseliä kiiltelee koneen alla.
Eilen avatessani konetilan ensi kertaa marraskuun jälkeen, dieseliä ei ollut ainakaan niin paljoa, että olisi pistänyt silmään tai haissut. Irrotin raakavesioton ruostuneen letkukaran ja kuulaventtiilin. Lopuksi irrotin oikealta ylhäällä olevan laponestoventtiilin, jonka paikalle asennan merivesisuodattimen.
Lähtiessäni ihmettelin, mikä on
musta ohut kumiletku, joka roikkuu irrallaan Yanmar 1GM10-koneen oikealla puolella. Letkun päässä on pultilla kiinnitetty jonkinlainen letkukiristin. Tänään letkun päässä näytti kiiltelevän nestettä, eilen se näytti kuivalta. Mistä dieseliä on vuotanut ja mikä on tuo irrallinen letkunpää? Kuvassa se näkyy kohtisuoraan täysin keskellä.
Googlailun perusteella oma päätelmäni on, että kyseessä voisi olla polttoainejärjestelmän paluuletku. En vain ole mistään kuvasta saanut tarkkaa selkoa, missä kohdassa sen kuuluisi olla kiinni. Jossakin koneen yläosassa oikealla on ilmeisesti polttoaineen ruiskutusventtiili.
Omituista tässä on sekin, mitä on tapahtunut eilisen ja tämän päivän välillä. Saatoin ronkkiessani koneen alla jumiutunutta raakavesiliitäntää osua isolla jakoavaimella ja letkupihdillä johonkin koneen alla. Ehkä letku kiertää siellä takaisin kohti tankkia?
Pakkasnesteen ajossa tapahtui mystinen juttu, joka voi liittyä tähän: Kesken kaiken kone purskautti mystisen öljymäisen usvapilven. Koneen pinnalle tuli myös runsaasti pieniä öljymäisiä tippoja. Ehkä silloin sama letku löystyi niin, että dieseliä tippui ja höyrystyi lämpimän koneen takia. Nyt letku on sitten saattanut kokonaan irrota paikoiltaan.
Ajoin ensin vettä umpinaisessa kierrossa niin, että se lämpenee hyvin. Ideana oli varmistaa, että termostaatti-portsari antaa koneen imaista pakkasnesteen, eikä sylkäise sitä koneen kautta kierrättämättä pakoputken kautta ulos, kuten kävi ensi yrittämällä, jolloin kone jäi kylmäksi. Silloin oli myös surkeaksi osoittautunut siipipyörä pumpussa. Toisella kerralla oli jo pakkasta, eikä vesi tuntunut lämpiävän millään. Lopulta lämpöä tuntui niin, että kaadoin pakkasnesteet ämpäriin. Kierrätin sitäkin, jotta neste lämpenee. Jonkin ajan kuluttua purskahti öljymäinen, vaalea sumu. Säihkähdin ja sammutin heti koneen. Muutaman minuutin odottelun ja summittaisen tarkastelun jälkeen käynnistin uudelleen, ja kone starttasi pirteästi, kävi suorastaan erinomaisesti. Loput pakkasnesteet kone imaisi ripeästi, eikä pakoputkesta näyttänyt tulevan oikeastaan mitään. Huolenaiheeksi jäi usvapurkaus.
Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Kävin veneellä, avasin konetilan ja hämmästyin: ilmiselvää dieseliä kiiltelee koneen alla.
Eilen avatessani konetilan ensi kertaa marraskuun jälkeen, dieseliä ei ollut ainakaan niin paljoa, että olisi pistänyt silmään tai haissut. Irrotin raakavesioton ruostuneen letkukaran ja kuulaventtiilin. Lopuksi irrotin oikealta ylhäällä olevan laponestoventtiilin, jonka paikalle asennan merivesisuodattimen.
Lähtiessäni ihmettelin, mikä on [b]musta ohut kumiletku,[/b] joka roikkuu irrallaan Yanmar 1GM10-koneen oikealla puolella. Letkun päässä on pultilla kiinnitetty jonkinlainen letkukiristin. Tänään letkun päässä näytti kiiltelevän nestettä, eilen se näytti kuivalta. Mistä dieseliä on vuotanut ja mikä on tuo irrallinen letkunpää? Kuvassa se näkyy kohtisuoraan täysin keskellä.
[attachment=0]IMG_0628.jpeg[/attachment]
Googlailun perusteella oma päätelmäni on, että kyseessä voisi olla polttoainejärjestelmän paluuletku. En vain ole mistään kuvasta saanut tarkkaa selkoa, missä kohdassa sen kuuluisi olla kiinni. Jossakin koneen yläosassa oikealla on ilmeisesti polttoaineen ruiskutusventtiili.
Omituista tässä on sekin, mitä on tapahtunut eilisen ja tämän päivän välillä. Saatoin ronkkiessani koneen alla jumiutunutta raakavesiliitäntää osua isolla jakoavaimella ja letkupihdillä johonkin koneen alla. Ehkä letku kiertää siellä takaisin kohti tankkia?
Pakkasnesteen ajossa tapahtui mystinen juttu, joka voi liittyä tähän: Kesken kaiken kone purskautti mystisen öljymäisen usvapilven. Koneen pinnalle tuli myös runsaasti pieniä öljymäisiä tippoja. Ehkä silloin sama letku löystyi niin, että dieseliä tippui ja höyrystyi lämpimän koneen takia. Nyt letku on sitten saattanut kokonaan irrota paikoiltaan.
Ajoin ensin vettä umpinaisessa kierrossa niin, että se lämpenee hyvin. Ideana oli varmistaa, että termostaatti-portsari antaa koneen imaista pakkasnesteen, eikä sylkäise sitä koneen kautta kierrättämättä pakoputken kautta ulos, kuten kävi ensi yrittämällä, jolloin kone jäi kylmäksi. Silloin oli myös surkeaksi osoittautunut siipipyörä pumpussa. Toisella kerralla oli jo pakkasta, eikä vesi tuntunut lämpiävän millään. Lopulta lämpöä tuntui niin, että kaadoin pakkasnesteet ämpäriin. Kierrätin sitäkin, jotta neste lämpenee. Jonkin ajan kuluttua purskahti öljymäinen, vaalea sumu. Säihkähdin ja sammutin heti koneen. Muutaman minuutin odottelun ja summittaisen tarkastelun jälkeen käynnistin uudelleen, ja kone starttasi pirteästi, kävi suorastaan erinomaisesti. Loput pakkasnesteet kone imaisi ripeästi, eikä pakoputkesta näyttänyt tulevan oikeastaan mitään. Huolenaiheeksi jäi usvapurkaus.