by Cage » Tue Nov 07, 2023 12:18 pm
Kunhan muistaa laittaa päävantit taaempiin rustirautoihin ja sisävantit etummaisiin, niin ei tosiaan paljoa voi mennä väärin. Muistan tuskan ensimmäiseltä vuodelta, kun jotain kuvia olin ottanut, mutta en tarpeeksi. Juokseva riki tulee mielestäni vähän ns. itsestään, eli tulee mastosta ulos jommalle kummalle puolelle ja siitä sitten vaan tihrustelemaan mikä ohjurikehrä kannessa näyttää järkevältä niin että sitten jatkokin menee järkevämmin vinssinvapauttajille jne. Sinäänsä ei ihan standardia setuppia varmaan enää löydy yli 40v veneestä, koska eiköhän vähän jokaiseen veneeseen sinä aikana ole tehty jotain omia virityksiä.
Kun keväällä nostat maston pystyyn, niin kannattaa tehdä rikin trimmaus, koska ei ole taetta siitä että edellinen omistaja sen on tehnyt. Kun riki on trimmattu, niin sen jälkeen kannattaa mitata työntömitalla vanttiruuvien pulttien välissä oleva mitta ja kirjata muistiin. Syksyllä sitten löysää ensiksi sisävantit esim. 10x0,5 kierrosta (tämä riittää meillä ainakin todella hyvin) ja irrottaa vantit kannesta ja kiinni teipillä mastoon (ettei vaan irtoa yläosasta ja vantti tipu mereen). Sen jälkeen löysää päävantteja riittävästi (meillä 30x0,5 kierrosta) niin että riki on riittävän löysä niin että vanttiruuvin pultin saa irrotettua, mutta niin että masto vielä pysyy pystyssä. Nämä voi tehdä jo omalla laituripaikalla ja sen jälkeen ajaa mastokraanalle. Jos tuntuu hurjalta, niin löysää sitten vasta mastokraanalla päävantit kun on jo ns. varmistus kraanan kautta. Kun muistaa (ja kirjaa) kuinka paljon vantteja on löysännyt, niin sen jälkeen keväällä on helppo saada viime kesän trimmi takaisin, sen kun pistää maston paikoilleen ja vääntää vanttiruuveja sen verran mitä syksyllä löysäsi.
Itse jätin aikaisemmin myös vanttiruuvit kannelle, mutta alkoi hirvittämään niiden keräämä määrä roskaa. Viime talvena otin irti ja iskin ultraäänipesuriin, jonka jälkeen lisäsin vanttiruuviöljyä. Ajattelin tehdä saman tänä talvena. Kieli keskellä suuta ja tarkasti kirjaten pitää jälleen pitää huolta paljonko ruuveja silloin ruuvailee, niin että ruuvit on oikealla paikalla ja oikealla määrällä kierteitä kevättä varten.
Kunhan muistaa laittaa päävantit taaempiin rustirautoihin ja sisävantit etummaisiin, niin ei tosiaan paljoa voi mennä väärin. Muistan tuskan ensimmäiseltä vuodelta, kun jotain kuvia olin ottanut, mutta en tarpeeksi. Juokseva riki tulee mielestäni vähän ns. itsestään, eli tulee mastosta ulos jommalle kummalle puolelle ja siitä sitten vaan tihrustelemaan mikä ohjurikehrä kannessa näyttää järkevältä niin että sitten jatkokin menee järkevämmin vinssinvapauttajille jne. Sinäänsä ei ihan standardia setuppia varmaan enää löydy yli 40v veneestä, koska eiköhän vähän jokaiseen veneeseen sinä aikana ole tehty jotain omia virityksiä.
Kun keväällä nostat maston pystyyn, niin kannattaa tehdä rikin trimmaus, koska ei ole taetta siitä että edellinen omistaja sen on tehnyt. Kun riki on trimmattu, niin sen jälkeen kannattaa mitata työntömitalla vanttiruuvien pulttien välissä oleva mitta ja kirjata muistiin. Syksyllä sitten löysää ensiksi sisävantit esim. 10x0,5 kierrosta (tämä riittää meillä ainakin todella hyvin) ja irrottaa vantit kannesta ja kiinni teipillä mastoon (ettei vaan irtoa yläosasta ja vantti tipu mereen). Sen jälkeen löysää päävantteja riittävästi (meillä 30x0,5 kierrosta) niin että riki on riittävän löysä niin että vanttiruuvin pultin saa irrotettua, mutta niin että masto vielä pysyy pystyssä. Nämä voi tehdä jo omalla laituripaikalla ja sen jälkeen ajaa mastokraanalle. Jos tuntuu hurjalta, niin löysää sitten vasta mastokraanalla päävantit kun on jo ns. varmistus kraanan kautta. Kun muistaa (ja kirjaa) kuinka paljon vantteja on löysännyt, niin sen jälkeen keväällä on helppo saada viime kesän trimmi takaisin, sen kun pistää maston paikoilleen ja vääntää vanttiruuveja sen verran mitä syksyllä löysäsi.
Itse jätin aikaisemmin myös vanttiruuvit kannelle, mutta alkoi hirvittämään niiden keräämä määrä roskaa. Viime talvena otin irti ja iskin ultraäänipesuriin, jonka jälkeen lisäsin vanttiruuviöljyä. Ajattelin tehdä saman tänä talvena. Kieli keskellä suuta ja tarkasti kirjaten pitää jälleen pitää huolta paljonko ruuveja silloin ruuvailee, niin että ruuvit on oikealla paikalla ja oikealla määrällä kierteitä kevättä varten.