Samanlainen tunnelma, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän mietityttää mitä hankkisi.
1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?
1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).
Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä.
https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.
Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.
Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.
Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.
Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.
Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.
Tuossa on mielenkiintoinen ketju:
https://forums.ybw.com/threads/270ah-di ... ld.547680/
Samanlainen tunnelma, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän mietityttää mitä hankkisi.
1) Mitä tapahtuu kun akun BMS sammuttaa latauksen itse?
2) Mitä tapahtuu kun yksi kenno tyhjenee liikaa ja se alkaa tekeytyä pommiksi?
3) Mitä tapahtuu kun yksi kenno menee ylilatauksen puolelle?
1) Noin yksinkertaistettuna, niin kauan kun moottorin latauspiirissä on aina yksi lyijyakku kytkettynä ei ongelmaa.
2-3) Pitää olla BMS. Tästä on kaksi koulukuntaa, ja yksi koulukunta haluaa olla ilman BMS:ää sillä se "ratkaisee" 1-3).
Yksi vaihtoehto on hybridi, aina lyijy- ja LiFePo4-akun kytkettynä. https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html
Sitten on tärkeää että puhutaan samasta asiasta. On aivan eri asia jos on tarvetta sadoille wateille jatkuvasti, kuin se normaali venekäyttö joka on yksittäisiä ampeereja. Tällainen ns. "drop-in" akku voi toimia ihan hyvin tällaisessa pienkäytössä kun tiedostaa riskit.
Itse haluan ehdottomasti akun jossa on BMS ja jossa voi valvoa sekä yli- että alilatausta kennon tasalla. Bluetooth pitää olla, jotta saa käppyröitä. Insinööri tykkää käppyröistä.
Haluaisin BMS:ästä että siinä on lataus- ja kulutuspuoli eriteltynä niin, että jos BMS päättää sammuttaa latauksen koska kennot ovat täysiä niin se ei samalla sammuta kulutuspuolta (=kaikki sammuu venessä, autopilotti, instrumentit jne). Monessa BMS-ässä on vain yksi "ulos ja sisään", ja kun BMS päättää sammuttaa se sammuttaa molemmat. Tyypillisesti drop-in akuissa on aina näin.
Toisaalta, voisi aloittaa niin että laturi, verkkovirtalaturi ja generaattori ovat kytkettynä starttiakkuun ja sitten kytkee vain LiFePo4-akun sen rinnalle. Jos BMS sammuttaa yhteyden suojatakseen kennoa, niin ei haittaa.
Joka taas tekee sen että vaikka oma tarpeeni on pienkulutusta niin toiveeni on sellainen järjestelmä joka on tyypillinen isommille kulutuksille.
Onneksi minulla on jo Victronin MPPT säädin, niin aurinkopaneelilataus toimii. Vielä on ratkaisematta miten lataan A) verkkovirralla ja B) moottorilla. Kunhan nuo on kaikki ratkaistu on lopputilanne taas että akku on itseasiassa se halvin hankinta tässä ja pitäisi olla vähän enemmän rahaa että saa hankittua kaiken samalla kerralla.
Tuossa on mielenkiintoinen ketju: https://forums.ybw.com/threads/270ah-diy-lifepo4-build.547680/