Kupari/Epoksi pohjaväri?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kupari/Epoksi pohjaväri?

Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?

by harald » Thu Apr 21, 2022 20:13 pm

Kuluu se anodi kyllä, mutta muuten en ole ollut kovin huolestunut tästä vaikka tuo sama GTI30 väri on pohjassa ollut jo muutaman vuoden.

Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?

by Panu » Thu Apr 21, 2022 20:06 pm

Cage wrote: Tue Apr 19, 2022 18:40 pm Mitäs sitä pitäisi huomoida jos maalaa pohjan kuparia sisältävällä maalilla, esim. Seatec GTI 30? Lähinnä tulee mieleen siis läpiviennit, akselin vannasputki, peräsimen vannasputki ja peräsimen akseli. Rohkeasti vaan joka paikkaan tai pitäisikö jättää joku pieni väli niin ettei maalaa ihan niihin kiinni, niin ettei synny galvaanista elementtiä?
Tervehdys

Eikös tuohonkin päde se vanha sähkögalvaaninen sarja, jossa jalompi säilyy ja "nolompi" uhrautuu. Tällä pohjalla sanoisin, että ongelmaksi muodostuvat kevytetallit alumiini ja magnesium valut kuten esim purjevenevetolaite. Syöpymisen nopeus lienee riippuvainen eletrolyytin vahvuudesta ja vastuksesta kys materiaalien välillä.

ei alumiinia ja muita kevytmetalleja en maalaisi tuolla lainkaan

Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?

by Cage » Tue Apr 19, 2022 18:40 pm

Mitäs sitä pitäisi huomoida jos maalaa pohjan kuparia sisältävällä maalilla, esim. Seatec GTI 30? Lähinnä tulee mieleen siis läpiviennit, akselin vannasputki, peräsimen vannasputki ja peräsimen akseli. Rohkeasti vaan joka paikkaan tai pitäisikö jättää joku pieni väli niin ettei maalaa ihan niihin kiinni, niin ettei synny galvaanista elementtiä?

by Olli » Sat Jun 07, 2008 22:04 pm

harald wrote:Miltä ne harmaatuonti_veronkierto_kilometrihuijaus-veneet ovat näyttäneet nostettaessa syksyisin?
En ole nähnyt heti noston jälkeen, onko siellä elämää, mutta pukilla pestynä näyttää puhtaalta, sileältä ja nätisti patinoituneelta kuparilta.

Veronkierrosta tuskin lienee kyse näkemissäni tapauksissa, koska veneet olivat kuitenkin jo reilusti maileja nähneitä...

by harald » Sat Jun 07, 2008 21:50 pm

Toisessa noista fendern-keskusteluketjuissa mainitaankin kuparipellitys, se
tosin tehtiin toredo-matojen takia, ei niinkään kasvustoa estämään.

Onko niin että noita kupari-värejä ei saa myydä itämerelle käytettäväksi?

Miltä ne harmaatuonti_veronkierto_kilometrihuijaus-veneet ovat näyttäneet
nostettaessa syksyisin?

Miten olisi kultaus, lehtikulta ei nyt niin kovin kallista voi olla kun se on niin
ohuttakin.. :)

Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?

by Olli » Sat Jun 07, 2008 21:40 pm

harald wrote:Noista löytyi kyllä ihan kaupallinenkin tuote, coppercoat.
Tuossa muutama lisää:
CopperPlus
Cuprotect
C-Guard Liquid Copper

Sitten on ainakin vielä Coppershield 2000, josta en nyt löydä valmistajaa, mutta tuolla ainakin myydään: http://www.cfsnet.co.uk/acatalog/CFS_Ca ... oul_5.html

Brittilehdissä noista on ollut paljon juttua, tuolta saa ostettua jotain artikkeleita, aika harva tosin pdf:nä: http://marinedirectory.ybw.com/reprints ... w&id=52945

Jonkun verran on satamassa näkynyt ulkomailta tuotuja veneitä, missä noita pinnoitteita on. Uutena näyttää ihan kuparilta, sitten vähitellen vihertyy niinkuin kupari tekee. Kaipa Suomessa joku instanssi on nuo kieltänyt, kun ei ole täällä näkynyt. Sinänsähän keksintö ei ole edes kovin uusi, johan vanhoihin purjelaivoihin ruuvattiin kuparilevyjä pohjaan...

Kupari/Epoksi pohjaväri?

by harald » Sat Jun 07, 2008 20:33 pm

Jollain ruotsin TVkanavalla oli viikko-pari sitten ohjelma jossa Svenska Kryssar-
Klubbenin (SXK) edustaja sanoi että nykyiset myrkyt ovat tosi huonoja, ja että
epoksiin sekoitettu kupari (-oksidi?) olisi paljon parempi vaihtoehto, moni-
vuotinen eikä päästä kuparia veteen samalla tavalla.

Noin äkkiseltään ajateltuna niin meidän talossa ainakin juomavedet tulevat
kupariputkia pitkin. Onko se kupari tosiaan pahaa?

No, jos kuitenkin kokeilisi. Mistä saisi kuparijauhoja? Epoksin pitäisi
fender.se keskustelun mukaan olla liuotteetonta, esim hempelin high protect.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=320352

http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6627
http://www.fendern.se/segla/lofiversion ... t2138.html
http://www.fendern.se/segla/lofiversion ... t4475.html

Noista löytyi kyllä ihan kaupallinenkin tuote, coppercoat.

Jostain luin seossuhteeksi 2kg hienoa kuparijauhetta / litra epoksia.
Kuulostaa hurjalta. Flashback foorumissa puhutaan 30-40% suhteesta,
olisikohan paino- vaiko tilavuusprosentteja?

Olisi kiva kyllä kun saisi sellaisen pohjan jota vain tarvisisi siloitella
silloin tällöin.

Top