by Esa » Fri Oct 14, 2005 21:01 pm
No pistänpä minäkin oman lusikkani tähän soppaan, eli FinnFlyer 27 on hyvin menestynyt varttitonnari, niinkuin täällä on kerrottukin. Ominaisuuksista senverran, että muistan useammankin aktiivikilpailijan joskus maininneen eroista FE-83:n välillä mm. seuraavaa. Kevyt ja keskituuli FE menee menojaan... kovalla tuulella taasen FinnFlyer menee FE:n ohi???? Tiedä sitten totuutta, olen itse kyllä FinnFlyerillakin jokusen kerran seilannut ja veneenä sen on mukava, eloisakin ja kaikinpuolin kokoisekseen ihan ok! Tiloiltaan ei ihan Fe:lle pärjää, mutta... onhan hintaakin vähemmän. Rakenteesta sen verran, että ainakin alkupään FinnFlyerit olivat toivottoman huonosti tehtyjä! Muistaakseni valmistaja oli Simunan kuiturakenne, ja kokemusta purjeveneiden valmistuksesta niukanlaisesti. Tänäpäivänä voisi kuvitella myynnissä liikkeellä olevien veneiden olevan kuitenkin jo perusvirheiltään korjattuja.
Finnflyer 31 muistuttaa myös FinnFlyeria ja FE:tä, muutenkin kuin ulkoisesti, ja on ollut muuten tuotannossa vielä ihan viime vuosiin asti hieman erilaisella kansirakenteella (Polar Yachts). Siitäkin on useita kisoissakin pärjänneitä esimerkkejä ja alkuperäistä mallia tarjottiin kahdella erilaisella kansirakenteella (cruising/racing). Muistaakseni esim. "ilopilleri" oli eräs menestyneistä FF31:stä, johon tehtiin ajanmyötä radikaalejakin lasikuitumodifikaatoita, ja aina vaan vene kulki lujaa...
FinnFire 33 taas, niinkuin täällä hyvin tiedettiin oli Turun veneveistämön tuote, joka tehtiin menestyksekkään 3/4 tonnareiden mm kisojen jälkeen. Tätä voittoa kai voidaan pitää Eivind Stillin ponnahduslautana "oikeiden venesuunnittelijoiden" joukkoon. Ja jos en aivan väärin muista niin Siltala Yachts omisti FinnFiren muotit Turun Veneveistämön konkurssin jälkeen, ja tarjosi sitä myös itserakentajille.
Fe-94 taas mielestäni ei ole koskaan ollutkaan FE tai edes kotimainen vene, vaan uudelleen nimetty Omega 30, jota PR-Marinin tarjosi ikäänkuin FE:stä uloskasvaneille seuraavaksi veneeksi.
T:Esa
No pistänpä minäkin oman lusikkani tähän soppaan, eli FinnFlyer 27 on hyvin menestynyt varttitonnari, niinkuin täällä on kerrottukin. Ominaisuuksista senverran, että muistan useammankin aktiivikilpailijan joskus maininneen eroista FE-83:n välillä mm. seuraavaa. Kevyt ja keskituuli FE menee menojaan... kovalla tuulella taasen FinnFlyer menee FE:n ohi???? Tiedä sitten totuutta, olen itse kyllä FinnFlyerillakin jokusen kerran seilannut ja veneenä sen on mukava, eloisakin ja kaikinpuolin kokoisekseen ihan ok! Tiloiltaan ei ihan Fe:lle pärjää, mutta... onhan hintaakin vähemmän. Rakenteesta sen verran, että ainakin alkupään FinnFlyerit olivat toivottoman huonosti tehtyjä! Muistaakseni valmistaja oli Simunan kuiturakenne, ja kokemusta purjeveneiden valmistuksesta niukanlaisesti. Tänäpäivänä voisi kuvitella myynnissä liikkeellä olevien veneiden olevan kuitenkin jo perusvirheiltään korjattuja.
Finnflyer 31 muistuttaa myös FinnFlyeria ja FE:tä, muutenkin kuin ulkoisesti, ja on ollut muuten tuotannossa vielä ihan viime vuosiin asti hieman erilaisella kansirakenteella (Polar Yachts). Siitäkin on useita kisoissakin pärjänneitä esimerkkejä ja alkuperäistä mallia tarjottiin kahdella erilaisella kansirakenteella (cruising/racing). Muistaakseni esim. "ilopilleri" oli eräs menestyneistä FF31:stä, johon tehtiin ajanmyötä radikaalejakin lasikuitumodifikaatoita, ja aina vaan vene kulki lujaa...
FinnFire 33 taas, niinkuin täällä hyvin tiedettiin oli Turun veneveistämön tuote, joka tehtiin menestyksekkään 3/4 tonnareiden mm kisojen jälkeen. Tätä voittoa kai voidaan pitää Eivind Stillin ponnahduslautana "oikeiden venesuunnittelijoiden" joukkoon. Ja jos en aivan väärin muista niin Siltala Yachts omisti FinnFiren muotit Turun Veneveistämön konkurssin jälkeen, ja tarjosi sitä myös itserakentajille.
Fe-94 taas mielestäni ei ole koskaan ollutkaan FE tai edes kotimainen vene, vaan uudelleen nimetty Omega 30, jota PR-Marinin tarjosi ikäänkuin FE:stä uloskasvaneille seuraavaksi veneeksi.
T:Esa