Kölin kunnostus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kölin kunnostus

by harald » Tue Mar 23, 2004 12:22 pm

alma wrote: lukemia.Sitten hempelsin systeemeillä,ihan niin kuin Charlottassakin.Nyt on jo ollut monta ongelmatonta vuotta.
Itse asiassa ollaan siirrytty Charlottassa "Teknoksen järjestelmään". Voin
suositella tuota Teknoksen Inerta Primer 5:sta. Helppo työskennellä.
Halvempaa taitaa olla myös.

Aine muistuttanee enemmän Hempelsin High Protect tavaraa, niin paksua
se on. Kuplat eivät ole vaivanneet enää. Kölikin on paria läpihionnasta
johtuvaa kukkasta lukuun laskematta pysynyt ihan hienona.

Re: Kölin kunnostus

by harald » Tue Mar 23, 2004 12:19 pm

rpuustin wrote: tarkoitukseni olisi ensi syksynä/keväänä kunnostaa köli. Onko
kenelläkään tietoa, mistä saisi faktoja FE-741:n kölin optimi profiilista.
Vaikka hyöty on
Meidän veneessä on selvä ero halssien välilllä, etenkin kryssillä.
paaralla vene kulkee kuin eläin, antaa mennä vain mutta styyralla on
sitten paapottava että päästään polareihin. Tämä johtuu todnäk juuri
siitä kölin kaljuudesta. Tämän huomaa kyllä ihan lomapurjehtijakin, kun
vene ei oikein "tunnu menevän".

Olen jutellut hiukan eri purjehtijoitten kanssa jotka ovat aikoinaan
kilpailleet Entertaineria vastaan ja niitten mielestä tulokset paranivat
selvästi Partisen kölihomman jälkeen.

Ja suurin hyöty/vaiva saadaan etureunan muotoilulla. Sen pitää olla
riittävän pyöreä ja symmetrinen. Takareuna ei sitten ole enää niin
tarkka, virtaukset eivät ole kuitenkaan lineaarisia sillä alueella enää.
todennöisesti minulle ei kilpailevana minimaalinen, ajattelin kuitenkin
tehdä sen kunnolla. En sinällään epäile, ettäkö profiili olisi jotenkin
non-optimal, mutta olisi mukava tarkistaa tämä ennen työhön ryhtymistä.
Ei kuin pahville kuva ja sitten vertailemaan ensinnäkin köllin eri puolet.
Ja se etureuna.

Olikosenyt West joka suositteli sitä että epoksiin sekoitetaan niitä
kevythelmiä kunnes töhnästä tulee sellainen sokerikakun-laista tavaraa.
Tällä sitten tehdään se täyttö koska se on erittäin helppoa hioa. Tätä
ajettelin itse kokeille kun tuo polyesterkitin hiominen on aikamoista
puuhaa, etenkin jos sitä on suurella alueella vähän liikaa.
Sfnet:n keskustelupalstalla on aiheesta mielenkiintoista sanailua.
Aiheesta löytyy myös jotain WB-Sails:n kotisivulta, WB-News 1/98 lehdykäisestä.
Linkki webarin juttuu löytyy tuossa linkki-osion alla. Tuo X-79
purjehijoitten keskustelu meni kyllä välillä vähän yli välillä :)

PItäisi varmaan hakea tuo xfoil-ohjelma, jos aikaa vain riittäisi. Veneen
sähkökeskus pitäisi vielä uusia, potkuriakseli/läpivienti kunnostaa eikä
tässä ole enää kuin neljä viikkoa vesillelaskuun. Miten tässä nyt taas
meni näin! :)

by alma » Tue Mar 23, 2004 09:27 am

Meillä päädyttiin hiekkapuhallukseen,teetin sen.Tulos oli kyllä hyvä,puhaltui lasikuidustakin rakkulat rikki.Syksyllä kun putsattiin ja kuivatettiin talven yli ulkona,niin keväällä kosteusmittarikin näytti ihan hyviä lukemia.Sitten hempelsin systeemeillä,ihan niin kuin Charlottassakin.Nyt on jo ollut monta ongelmatonta vuotta.


antti,s/y alma

Kölin kunnostus

by rpuustin » Fri Mar 19, 2004 14:03 pm

Hei,

tarkoitukseni olisi ensi syksynä/keväänä kunnostaa köli. Onko kenelläkään tietoa, mistä saisi faktoja FE-741:n kölin optimi profiilista. Vaikka hyöty on todennöisesti minulle ei kilpailevana minimaalinen, ajattelin kuitenkin tehdä sen kunnolla. En sinällään epäile, ettäkö profiili olisi jotenkin non-optimal, mutta olisi mukava tarkistaa tämä ennen työhön ryhtymistä.

Sfnet:n keskustelupalstalla on aiheesta mielenkiintoista sanailua. Aiheesta löytyy myös jotain WB-Sails:n kotisivulta, WB-News 1/98 lehdykäisestä.

t. Raimo

by harald » Thu Apr 03, 2003 15:42 pm

Me yritettiin ensin tuota pohjaa hioa sekä koneella että käsin eikä siitä tullut yhtään mitään.
Ostettiin sitten sellainen skraba jossa on punainen puukahva sekä jousiteräksinen vaihdettava
terä. Tällä sitten voimakas vetäisy niin kaikki pois gelkkariin asti. Gelcoat on niin kovaa kuitenkin
että tuo skraba ei siihen kunnolla pystynyt. Kannattaa varoa että vetää kohtisuoraan terään
katsottuna ettei terä viillä nurkallaan gelcoatia, siihen se terä kylkkä pystyy.

Ja kannattaa kaikissa pohjatöissä aloittaa keskeltä kölin alueelta ja jatkaa taaksepäin veneen
keskiviivaa pitkin. Näin on sitten 100% mukavampaa jatkaa hommia loppuun asti. On meinaan
aika raskasta duunia tuolla veneen alla mutta pohjan sivuosta on aika helppoja. Me sorrutttin
tähän että aloitettiin laidoilta ja sitten kun tuli aika siirtyä veneen alle nousi sitten seinä pystyyn.
Jouduttiin jatkamaan hommia seuraavana päivänä..

Sitten pohjaa jollain 100-120 paperilla mataksi. Tässä kohtaa kannattanee jättää talven yli
kuivumaan ja sitten keväällä jatkaa epokseilla. Tuollainen epäkeskohiomakone esim boschin
PEX on aika hyvä noissa hommissa, syö hyvin samalla kun se tekee todella tasaista jälkeä.

Me maalasimme pohjan aivan samoilla menetelmillä kuin kölikin. Mitänyt on joutunut paikkailemaan
jäiden jälkiä :)

by oikkpasi » Thu Apr 03, 2003 15:36 pm

Voiko tätä samaa taktiikkaa soveltaa myös pohjaan?

by harald » Thu Apr 03, 2003 14:08 pm

Me vedettiin vuonna 2000 köli ihan kaljuksi pikkurälläkkään kiinnitetyllä kuppimaisella teräsharjalla.
Tämän jälkeen köli pyyhittiin huolella tinnerillä puhtaaksi ja melko pian laitettiin ensimmäinen
kerros olikosenyt 10% laimennettua Hempelin Light Primeria.

Tämän jälkeen vedettiin muutaman päivän aikana neljä kerrosta ohentamattomana Light
Primeria. Hempelin ylimaalausohjeita seuraten. Viimeisen kerroksen päälle vedettin sitten aika
nopsaan yksi kerros mustaa Hard Racingiä. Tämän päälle on sitten vuosien aikana laitettu
muutama kerros sinistä Milleä. Hyvin on toiminut, ei näkkejä eikä limaa ja tuosta mustasta
väliväristä näkee hyvin koska on täydennysmaalauksen paikka.

Hempelillä on muuten sellainen pieni ohjevihkonen joka on aika hyvä. Kannattaa hakea esim
captains shopista tjms.

Kuulemani mukaan hionnassa tulee käyttää joko teräsharjaa tai sitten rälläkkää. Hiekkapaperilla
ei saa kuin laet pyyhittyä tuosa rosoisesta pinnasta. Parasta olisi tietenkin hiekkapuhallus
SA 2 ½ karkeuteen mutta tuo on niin sottaista puuhaa että harva jaksaa tuollaista.

Hyvin on pysynyt paitsi yhdessä paikassa kölin etureunassa joka aina kukkii sienen. Tuossa
kohtaa taitaa olla kolo valuraudassa. PItänee ottaa rällläkän terä esiin ja kaivaa siihen kunnon
kuoppa :)

by oikkpasi » Thu Apr 03, 2003 13:45 pm

Kun nyt awasit tämän rapsuttelukeskustelun, niin voisiko sen samalla laajentaa koskemaan kölin lisäksi koko pohjaa. Eli mitenkäs se rapsutellaan ja mitä pannaan päälle ja missä järjestyksessä.

Täälläkin kun ollaan vähän amatöörejä :shock:

Kölin kunnostus

by Erkka » Thu Apr 03, 2003 09:13 am

Nonni. Köliä rapsutellessa ilmeni, että kyseinen rautamötikkä on ERITTÄIN vahvassa ruosteessa, onneks lähinnä pahaa pintaruostetta, kuin entisen isännän Datsunissa. Miten köli pitäisi laitella hionnan jälkeen? Kävi mielessä, että mitähän ruosteenestomaali-light primer-myrkkymaali-setti tekisi ja toimisiko se käytännössä? Kun ollaan vähän aloittelijoita.. :shock:

Top