Moi,
Ainakin "shifter" eroaa noiden kahden vaihteen välillä. Merellissä oli siis KM2P:n shifter, joka toimi KM2A vaihteessa kymmenisen kautta moitteetta vaikka se eroaakin heiman muodoltaan.
Kun selvittelin veneeni "ulvomis"-ongelmaa huomasin myös, että KM2P:ssä ei enää ole jousta vaihdevaijerin kinnitysmekanismissa. Jousi on toteutettu vaihteen sisään ja näyttäisi siltä, että Forward/Reverse rattaat ovat erilaiset.
Todennäköisesti sisuskaluissa on muitakin eroja.
Tilasin tänään uudet laakerit Merellin vaihteeseen koska epäilys on, että vika on niissä. Nähtäväksi jää auttaako asiaan.
"Output"-akselin laakerit ovat varsin arvokkaat joten toivon, että ääni ongelma poistuu niiden vaihdolla.
...ja joo yritin löytää laakereita muualta kuin yanmarilta mutta hinnoissa ei juuri ollut eroa joten tilasin Lauttasaaren liikkeestä.
Tässä linkki varaosa katalogiin.
https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/al ... -gm-series
Tuon avulla pääsee hieman eteenpäin kun selvittelee osanumeroita.
Tässä laakerityypit ja osanumerot (yanmar):
Output S.:
R.BEARING 07087/07204 177088-03520
NEEDLE BERG.#K303517 177088-03201
Input S.:
NEEDLE BERG.#K162213 177088-03331
ROLLER BERING NSK 32005XJ 177088-03400
Netin syövereistä kaivoin alla olevat tiedot:
https://forums.ybw.com/index.php?thread ... ht.476359/
En tiedä mitä nuo ao. OD mitat on eikä niiden oikeellisuudesta ole tietoa mutta laakerityyppi on oikein. Tuosta NSK 32005XJ laakerin tiedoista puuttuu myös ulkokehän malli.
KM2A Transmission:
Input bearing NSK 32005XJ OD ~ 49mm
Output bearing NACHI 07087Y OD ~ 53mm
Input seal NOK AC1314A ID 25mm OD 39mm
Output seal KOYO-OR Mh5A 30445 ID 35mm OD 55mm