Peräsinakseli

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Peräsinakseli

Re: Peräsinakseli

by korf » Tue Jun 01, 2021 10:35 am

Isevat pyysi uusista puslista 70e (2x kauluksellinen kun kerran sellaiset oli ennestään, tosin olisi kannattanut huomata jo tilatessa että alapuslan kaulus on 5mm sijaan n. 2mm niin ei olisi tarvinnut sahata ohuemmaksi). Kuulemma piirustusten välykset tuntuivat turhan pieniltä, ja yläpuslasta saikin höylätä puukolla hiukan pois että sen sai asettumaan nätisti putkeen ilman voimaa, mutta putken alapäähän samankokoinen pusla sopi kuin nakutettu.

Re: Peräsinakseli

by jbeardie » Mon Mar 30, 2020 10:56 am

larsen wrote: Sun Mar 29, 2020 18:31 pm Onko arviota hinnasta? Olisin jossain määrin kiinnostunut.

Smi
Moi, Yksi sarjaa maksaa yhteensä 163.42 (sis. ylä- ja alahelan). Toimitusaika on 4-viikkoa. Etra suosittelee materiaaliksi PET:tiä. Tuli mieleen, että nämähän voisi koittaa printata. Toimisiko?

T: Joni

Re: Peräsinakseli

by larsen » Sun Mar 29, 2020 18:31 pm

Onko arviota hinnasta? Olisin jossain määrin kiinnostunut.

Smi

Re: Peräsinakseli

by jbeardie » Sun Mar 29, 2020 16:22 pm

Olen tilaamassa laakeriheloja Etrasta. Onko muilla tarvetta uusille?
Mittakuva löytyikin wikin puolelta: https://www.fe83.org/wiki/index.php/Tie ... ihelat.jpg

T: Joni

by Panu » Tue Jan 04, 2005 17:52 pm

pasi wrote:...Soittelin Saint-veneiden veistämölle, jossa erittäin ystävällisesti tarjottiin apua ongelman ratkaisemiseksi. He arvelivat akselin jäykkyyden johtuvan pääasiassa kahdesta mahdollisesta tekijästä - kävi ilmi, että itse asiassa HE ovat kyseisen vuosimallin aikanaan tehneetkin.
Tervehdys

Tästä syystä ehdotinkin kysymästä Finngulfilta tai Saintilta. Kyllä he ovat jo samaan ongelmaan jo ratkaisut löytäneet. Tiesitkö, että Saint oli ennen nimeltään Kaarinan Venesisustuspalvelu, joka teki Infernon sisustustöitä alihankintana. Laminointityön teki kaiketi Finngulf tai Tabasco marine.
pasi wrote: Heidän mukaansa vannasputken päissä akselia tukemassa on kaksi nylon-puslaa. Muutamaan veneeseen on tullut toimitusvirheen vuoksi tavallista nylonia, eikä sitä turpoamatonta, meriveden kestävää. Tämä voisi siis olla yksi syy jäykkyyteen.
Tästä syystä kirjoitinkin 8.12.-04 tuonne peräsimen laakerointi foorumiin seuraavaa:
panu wrote:Etolalla on koneistuspalvelu (Etra Oy muistaakseni). He varmasti kys helat voivat sinulle tehdä. Älä kuitenkaa mene tilaamaan heloja Nylonista, koska se turpoaa vedessä. Lopputulos on varsin jäykkä vaikka telakalla kaikki tuntui hyvältä. Muistaakseni meillä helat on valmistettu Oilonista eli kansan kielellä "rasva nylonista".
pasi wrote:Toisaalta on mahdollista, että vannasputkeen on jostain päässyt pieniä maa-aineshiukkasia (hienoa hiekkaa tai mutaa, riippuen veneen satamapaikasta), jotka puslan ja akselin väliin tunkeutuessaan muodostavat huoltokohteen. Tällöin riittäisi, että peräsimen tiputtaa pois ja puhdistaa kaiken huolellisesti. Nähtäväksi siis jää, mitä peräsinakselin tunnelista oikeastaan löytyy; pronssia, terästä, alumiinia, nylonia vai kenties jotain vielä mainitsematonta :lol:
Tämän hevosen puolesta en uskalla lyödä vetoa. Pidän irtonaisen aineksen kulkeutumisen laakerinväliin erittäin epätodennäköisenä.
pasi wrote:Joka tapauksessa hekin varoittivat liiallisesta välyksestä akselin ja laakereiden/puslien välillä. Tarkkana saa siis olla...
Hauskaa huomata, että joku muukin on päätynyt saman tyyppisiin ajatuksiin... 8)

by pasi » Tue Jan 04, 2005 15:09 pm

Aihetta koskevan keskustelun taso alkaa olla jo sillä tasolla, että tavallisen kuolevaisen on vaikea seurata, missä mennään :shock:
Soittelin Saint-veneiden veistämölle, jossa erittäin ystävällisesti tarjottiin apua ongelman ratkaisemiseksi. He arvelivat akselin jäykkyyden johtuvan pääasiassa kahdesta mahdollisesta tekijästä - kävi ilmi, että itse asiassa HE ovat kyseisen vuosimallin aikanaan tehneetkin. Heidän mukaansa vannasputken päissä akselia tukemassa on kaksi nylon-puslaa. Muutamaan veneeseen on tullut toimitusvirheen vuoksi tavallista nylonia, eikä sitä turpoamatonta, meriveden kestävää. Tämä voisi siis olla yksi syy jäykkyyteen. Toisaalta on mahdollista, että vannasputkeen on jostain päässyt pieniä maa-aineshiukkasia (hienoa hiekkaa tai mutaa, riippuen veneen satamapaikasta), jotka puslan ja akselin väliin tunkeutuessaan muodostavat huoltokohteen. Tällöin riittäisi, että peräsimen tiputtaa pois ja puhdistaa kaiken huolellisesti. Nähtäväksi siis jää, mitä peräsinakselin tunnelista oikeastaan löytyy; pronssia, terästä, alumiinia, nylonia vai kenties jotain vielä mainitsematonta :lol:
Joka tapauksessa hekin varoittivat liiallisesta välyksestä akselin ja laakereiden/puslien välillä. Tarkkana saa siis olla...

by Petri » Tue Jan 04, 2005 13:00 pm

mikke wrote: Lisäksi puhutaan passivoitumisesta eli tietyt metallit muodostavat pinnoilleen ohuita molekyylikerroksia jonka johdosta niiden potentiaali nousee jalometallin tasolle. Hankauspinnoilla (laakerit) tämä lienee kuitenkin mahdotonta.
Jos hifistelylinjalle mennään...
Tuota intoa muodostaa oksidikerros kuvataan yleisesti Pilling-Bedworth- suhteella, joka määrittää kutakuinkin millaiseksi kerros muodostuu ja miten se sitten suojaa. Suhde riippuu aineitten atomimassoista ja tiheyksistä.
Jos suhde on pieni (<1) kerros on huokoinen ja ei suojaa hyvin, jos taas suhde on iso >3 niin kerros muodostuu paksuksi ja alkaa lohkeilla.
Raudan ja kromin kohdalla suhde on 1.01, joten kerroksen muotoutuessa kerros painuu sopivasti kasaan puristuen rautapinnan päälle ja siten kromikerros kestää jonkinverran rasitusta. Riippuen käyttötarkoituksesta, haponkestävään teräkseen taidetaan Nikkelin ja Mobyleenin lisäksi seostaa myös Kobolttia, jos seoksen halutaan olevan sekä väsymyksen sekä korroosion kestävää. Lisäksi kannattaa huolehtia, että rikkipitoisuus on todella alhainen.
Yleisestiottaen haponkestävä teräs on kutakuinkin lähellä sellaista materiaalia, joka kestää, ruostumaton teräs ei kestä kitkan aiheuttamaa lämpöä ja mahdollisesti suolaista vettä/ilmaa kovinkaan paljoa.

by Panu » Fri Dec 31, 2004 18:28 pm

mikke wrote: Ja nuo ovat jännitesarjassa melko lähellä toisiaan ja pieni potentiaaliero vähentänee korroosion vauhtia.

Lisäksi puhutaan passivoitumisesta eli tietyt metallit muodostavat pinnoilleen ohuita molekyylikerroksia jonka johdosta niiden potentiaali nousee jalometallin tasolle. Hankauspinnoilla (laakerit) tämä lienee kuitenkin mahdotonta.
Tervehdys

On myös huomattava, että Suomenlahti ja miksei perämerikin ovat ns murtovettä, jonka suolapitoisuus on varsin alhainen. Tällöin veden sähkönjohtavuus on heikko, jolla galvaanista korroosiota heikentävä vaikutus :D.

Mitä tuohon passivoitumiseen tulee, niin kyllä eräät materiaalit muodostavat pinnallensa passivoivan kerroksen joka suojaa korroosiolta. Näin tekee myös ruostumatonkin teräs, jonka pinnalle muodostuu pääasiassa stabiili (ja uusiutuva) kromioksidi kerros estämään ruostumista. Lisäksi haponkestävänteräksen austeniittinen kiderakenne, seosaineet nikkeli ja molubdeeni parantavat osaltaan korroosion kestoa. Jos oletaan tämän passivoituneen kerroksen lähtevän / kuluvan pois laakerissa tapahtuvan hankauksen vuoksi tulisimme ajatukseen, ettei ruostumatonta terästä voisi käyttää. Onneksi näin ei ole, vaan kromi on erittäin voimakas hapettumaan eli uudistumaan ja lisäksi sen oksidi on stabiili eikä se liukene veteen niin kuin rautaoksidi eli ruoste.

by mikke » Fri Dec 31, 2004 16:50 pm

Passiivinen kromiteräs on jännitesarjassa jalompaa kuin pronssi joten ainakin tällä kombinaatiolla ei pitäisi akselin heiketä ajan saatossa. Ja nuo ovat jännitesarjassa melko lähellä toisiaan ja pieni potentiaaliero vähentänee korroosion vauhtia.

Lisäksi puhutaan passivoitumisesta eli tietyt metallit muodostavat pinnoilleen ohuita molekyylikerroksia jonka johdosta niiden potentiaali nousee jalometallin tasolle. Hankauspinnoilla (laakerit) tämä lienee kuitenkin mahdotonta.

by Panu » Fri Dec 31, 2004 13:43 pm

mikke wrote:Eikös sinkki toimi galvaanisena parina potkurille ja akselille?

Ja jos peräsinakseliin laitetaan pronssiset laakerit niin jännitesarjassa alempi alkaa syöpyä?
Tervehdys

Juuri näin. Sinkki on jännitesarjassa rosteria ja pronssia alhaisempi, jolloin se syöpyy. Meilläpä on monena kesänä vuoden vanha sinkki anodi lähtenyt kesken kautta uimaan omia teitään, eli sekä potkuri että sen akseli on ollut pidemmän aikaa ilman galvanista suojaa. Edelleenkään en ole löytänyt mitään ongelmaa kys. osissa. Luulenkin, että tässä tapauksessa suurimman hyödyn tästä anodisesta suojasta on nauttinut raakavesijäähdytteinen Yanmar moottori, joka on (tietysti) osa samaa galvaanista systeemiä :D.

Muistutan kuitenkin, että monessa vanhassa puuveneessä, kuten Hai, Folkkari jne käytetään pronssista peräsinlaakeria. Muovia ei ollut edes "keksitty" silloin kun kys. veneitä runsaasti valmistettiin :wink:.

by mikke » Fri Dec 31, 2004 12:40 pm

Eikös sinkki toimi galvaanisena parina potkurille ja akselille?

Ja jos peräsinakseliin laitetaan pronssiset laakerit niin jännitesarjassa alempi alkaa syöpyä?

by Panu » Thu Dec 30, 2004 23:35 pm

pasi wrote:Pronssi tuntui omasta mielestäni kaikkein järkevimmältä vaihtoehdolta (itse asiassa Stigo Finngulfilta sitä jo suosittelikin), mutta sitten eräs pitkään purjehtinut kaveri kertoi, että pronssi ei tule toimeen sen enempää alumiinin kuin ruostumattoman teräksenkään kanssa. Itse en asiaa tunne, mutta eikös tuo pronssi-/teräsyhdistelmä ole aika monessa kuitenkin mukana? Alumiini-/pronssiyhdistelmästä en tiedä... tarkoitan tällä yhdistelmällä siis sitä, että ko. metallit ovat kitkassa keskenään :)
Tervehdys

Tämä peikko, josta nyt puhutaan on nimeltään galvaaninen korroosio. Kyseisessä ilmiössä galvaanisessa ympäristössä (merivesi) kaksi eri metallia muodostavat galvaanisen parin, jossa epäjalompi metalli uhrautuu ja syöpyy. Tästä samasta syystä esim potkuriakseliin asetetaan sinkkianodi suojaamaan potkuria, mootoria yms osia.

En olisi nyt kovinkaan huolissani pronssin ja ruostumattoman yhdistämisestä. Onhan meilla veneessä ollut ruostumattomassa akselissa ollut jo vuodesta -81 pronssinen taittolapapotkuri, enkä ole vielä havainnut mitään tästä johtuvaa ongelmaa :lol:.

by pasi » Thu Dec 30, 2004 19:51 pm

Pronssi tuntui omasta mielestäni kaikkein järkevimmältä vaihtoehdolta (itse asiassa Stigo Finngulfilta sitä jo suosittelikin), mutta sitten eräs pitkään purjehtinut kaveri kertoi, että pronssi ei tule toimeen sen enempää alumiinin kuin ruostumattoman teräksenkään kanssa. Itse en asiaa tunne, mutta eikös tuo pronssi-/teräsyhdistelmä ole aika monessa kuitenkin mukana? Alumiini-/pronssiyhdistelmästä en tiedä... tarkoitan tällä yhdistelmällä siis sitä, että ko. metallit ovat kitkassa keskenään :)

by Panu » Thu Dec 30, 2004 17:01 pm

mikke wrote:Meillä on muistaakseni (muovinen) alalaakeri tehty kahdesta puolikkaasta jolloin sen sai paikoilleen ilman montun kaivamista. Itse en ole tätä tehnyt mutta onkohan tästä kohtuutonta haittaa käytännössä?

Todennäköiseseti alalaakeri siis on sahattu kahtia. Ei niin, että se olisi tehty niin, että kaksi puolikasta sopii täydellisesti yhteen ilman, että puolikkaiden väliin jää "sahan mentävä" rako.
Tervehdys

Meilläkin on peräsimen laakerihelat (ylä- ja alahela) muosista. Ne ovat lyöty paikoilleen ahdistussovitteella.

Kysyit onko mitään haittaa, että alahela on tehty kahdesta puolikkaasta. Puolikkaat ovat peräsimen vannasputken sisällä tuettuna, jolloin en usko mitään haittaa olevan, jos puolikkaat vain pysyvät paikoillaan eivätkä pyri tulemaan ulos.

by mikke » Thu Dec 30, 2004 13:15 pm

Meillä on muistaakseni (muovinen) alalaakeri tehty kahdesta puolikkaasta jolloin sen sai paikoilleen ilman montun kaivamista. Itse en ole tätä tehnyt mutta onkohan tästä kohtuutonta haittaa käytännössä?

Todennäköiseseti alalaakeri siis on sahattu kahtia. Ei niin, että se olisi tehty niin, että kaksi puolikasta sopii täydellisesti yhteen ilman, että puolikkaiden väliin jää "sahan mentävä" rako.

Top