by Joakim » Wed May 26, 2021 11:06 am
Mikä on tavoite?
Yleensä (mm. katsastussäännöt) halutaan pitää erillään hupi- ja starttiakku. Tuo normaali 1-2-Both -kytkin jättää vastuun käyttäjälle eli melko helposti voi myös mokata starttiakun tyhjäksi.
Tempossani oli mielestäni fiksu kytkentä 1-2-Both -kytkimellä. Siinä tuo 1-2-Both oli pelkkä pääkatkisija ja oli kytketty miinuskaapeleihin. Siis 1:llä toimi hupiakku ja 2:lla starttiakku ja Bothilla molemmat, MUTTA pluskaapelit oli erilliset eli starttiakulta ei koskaan otettu hupikulutusta. Sitten oli maasähkölaturi kahdella ulostulolla ja rele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä.
Jos on erillinen starttiakku, ei sitä ole tarvetta yleensä ladata muuten kuin koneella. Ainakaan aurinkopaneelia en siihen kytkisi.
Saahan tuon nykyisen muutettua myös niin, että lataa aina molempia akkuja, vaikka käyttö valitaisiin tuolla kytkimellä. Etu on vain siinä, ettei tarvitse muistaa vääntää Bothille koneajoon. Haitta taas siinä, että vaatii erotusdiodin tai -releen, jolla latauksen saa molemmille, mutta akut eivät käytössä ole yhdessä.
Mikä on tavoite?
Yleensä (mm. katsastussäännöt) halutaan pitää erillään hupi- ja starttiakku. Tuo normaali 1-2-Both -kytkin jättää vastuun käyttäjälle eli melko helposti voi myös mokata starttiakun tyhjäksi.
Tempossani oli mielestäni fiksu kytkentä 1-2-Both -kytkimellä. Siinä tuo 1-2-Both oli pelkkä pääkatkisija ja oli kytketty miinuskaapeleihin. Siis 1:llä toimi hupiakku ja 2:lla starttiakku ja Bothilla molemmat, MUTTA pluskaapelit oli erilliset eli starttiakulta ei koskaan otettu hupikulutusta. Sitten oli maasähkölaturi kahdella ulostulolla ja rele, joka kytki akut yhteen koneen käydessä.
Jos on erillinen starttiakku, ei sitä ole tarvetta yleensä ladata muuten kuin koneella. Ainakaan aurinkopaneelia en siihen kytkisi.
Saahan tuon nykyisen muutettua myös niin, että lataa aina molempia akkuja, vaikka käyttö valitaisiin tuolla kytkimellä. Etu on vain siinä, ettei tarvitse muistaa vääntää Bothille koneajoon. Haitta taas siinä, että vaatii erotusdiodin tai -releen, jolla latauksen saa molemmille, mutta akut eivät käytössä ole yhdessä.