by Panu » Fri Apr 23, 2021 19:05 pm
Cage wrote: ↑Fri Apr 23, 2021 18:08 pm
Syy noiden ruuvien vääntymiseen liene se että mastoa nostettaessa vanttiruuvi on jäänyt rustiraudan lenkin kanssa kanittaan. Opin tämän kun itsekin nostossa väänsin yhden ruuvin. Kannattaa siis nostaessa olla tarkka sen suhteen ettei ruuvi jää kanittaan.
Ostin silloin itse kokonaan uuden ruuvin, oli ainakin helpompi löytää kuin varaosia.
Tervehdys
komppaan Gagea tuossa vaurioitumismekanismissä. Noinhan siinä monesti on käynyt. Ilmeisesti vanttiruuvi on sen verran halpa osa, ettei siihen kannata pitää varaosia varastossa. lisäksi kun ylä ala alapäässä on erikätiset kierteet, niin varastokomponenttien määrä sen kuin kasvaisi...
. Itse suosittelen lämpimästi prossisia. Ne kun kestävät paremmin / kauemmin ja toimivat pehmeämmin nyt ja tulevaisuudessa. Ne "rosteriset"(taitaa oikeasti olla haponkestävää terästä) vaurioituvat / hitsautuvat helpommoin jumiin kuin pronssiset. Ennen Pronssisiin vaihtoa keskimäärin joka toinen kausi ainakin yksi vanttiruuvi oli vaihdettava, kun se oli niin tahmainen kiristettävä. Toki puhtaana pito ja oikea voitelukin auttaisi parantamaa rosterisen kestoa, mutta kuka sen muistaa tai jaksaa joka paikkaa jysssätä.
Venelehteen kirjoitteli aikanaan kolumnisti Lauri Pólon. Jossain kolumnissaan hän kirjoitti, että vanttiruuvt tulee asentaa siten, että jokainen kiristyy ruuvia myötäpäivään pyörittäen ja että vanttiruuvit tulee voidella joka kausi "villa vaseliinilla", eli lanoliinilla.
[quote=Cage post_id=33480 time=1619190481 user_id=319]
Syy noiden ruuvien vääntymiseen liene se että mastoa nostettaessa vanttiruuvi on jäänyt rustiraudan lenkin kanssa kanittaan. Opin tämän kun itsekin nostossa väänsin yhden ruuvin. Kannattaa siis nostaessa olla tarkka sen suhteen ettei ruuvi jää kanittaan.
Ostin silloin itse kokonaan uuden ruuvin, oli ainakin helpompi löytää kuin varaosia.
[/quote]
Tervehdys
komppaan Gagea tuossa vaurioitumismekanismissä. Noinhan siinä monesti on käynyt. Ilmeisesti vanttiruuvi on sen verran halpa osa, ettei siihen kannata pitää varaosia varastossa. lisäksi kun ylä ala alapäässä on erikätiset kierteet, niin varastokomponenttien määrä sen kuin kasvaisi... #-o. Itse suosittelen lämpimästi prossisia. Ne kun kestävät paremmin / kauemmin ja toimivat pehmeämmin nyt ja tulevaisuudessa. Ne "rosteriset"(taitaa oikeasti olla haponkestävää terästä) vaurioituvat / hitsautuvat helpommoin jumiin kuin pronssiset. Ennen Pronssisiin vaihtoa keskimäärin joka toinen kausi ainakin yksi vanttiruuvi oli vaihdettava, kun se oli niin tahmainen kiristettävä. Toki puhtaana pito ja oikea voitelukin auttaisi parantamaa rosterisen kestoa, mutta kuka sen muistaa tai jaksaa joka paikkaa jysssätä.
Venelehteen kirjoitteli aikanaan kolumnisti Lauri Pólon. Jossain kolumnissaan hän kirjoitti, että vanttiruuvt tulee asentaa siten, että jokainen kiristyy ruuvia myötäpäivään pyörittäen ja että vanttiruuvit tulee voidella joka kausi "villa vaseliinilla", eli lanoliinilla. :!: