by Panu » Wed Apr 20, 2011 20:31 pm
rpuustin wrote:...sain aikoinaan vinkin, että potkuria ja siihen liittyviä messinkisiä osia ei missään tapauksessa saisi maalata antifoulingeilla. Perustelu taisi olla, että osat syöpyisivät maalin aineosien johdosta...
Make wrote:Antifouling-maaleissahan on kuparia, joka messinkiä jalompana syövyttää potkuria. Hempelillä on oma spraymaali perävetolaitteisiin ja potkureihin.
Tervehdys
Veneen potkurit yleensä valmistetaan pronssista ei messingistä. Messingin mekaaniset ominaisuudet eivät riitä potkureiden käyttöolosuhteissa, toisin kuin huomattavasti lujemman metallin pronssin.
Messinki on kuparin ja sinkin seos. Se on kellertävä ja hyvin hapen vaikutusta kestävä metalliseos, jota käytetään yleisesti esimerkiksi venttiilien, putkiliittimien ja mekaanisten laitteiden valmistusmateriaalina. Messinki on vahvempi ja kovempi kuin puhdas kupari sekä myös edullisempi. Messinkiseoksilla on yleisesti hyvä korroosionkesto.
Messingille ominainen korroosioilmiö on sinkinkato, joka voi tapahtua, kun epäedullisissa olosuhteissa messinkiseoksesta liukenee veteen sinkkiä, jolloin jäljelle jää paljon kuparia sisältävä huokoinen massa. Taipumus sinkinkatoon pienenee messingin sinkkipitoisuuden laskiessa.
Pronssi on metalliseos, lejeerinki, jonka pääkomponenttina on kupari. Tavallisimmin pronssilla tarkoitetaan kuparin ja tinan seosta, mutta nimitystä käytetään myös muista kuparin lejeeringeistä, jotka eivät sisällä sinkkiä ja eroavat täten messingistä. Korroosio ei vahingoita pronssia samalla tavoin kuin rautaa, varsinkaan meriolosuhteissa. Pronssi myös kestää väsymistä jonkin verran rautaa paremmin.
Nykyisin valmistetaan hyvin monenlaisia erikoispronssilaatuja seostamalla mukaan pieniä määriä mm. piitä, mangaania, alumiinia tai telluuria. Seoskomponentit ja seossuhde vaikuttavat pronssin lujuuteen, korroosionkestävyyteen ja ulkonäköön. Esimerkiksi piipronssia on hyvin korroosionkestävää.
[quote="rpuustin"]...sain aikoinaan vinkin, että potkuria ja siihen liittyviä messinkisiä osia ei missään tapauksessa saisi maalata antifoulingeilla. Perustelu taisi olla, että osat syöpyisivät maalin aineosien johdosta...
[/quote]
[quote="Make"]Antifouling-maaleissahan on kuparia, joka messinkiä jalompana syövyttää potkuria. Hempelillä on oma spraymaali perävetolaitteisiin ja potkureihin.[/quote]
Tervehdys
Veneen potkurit yleensä valmistetaan pronssista ei messingistä. Messingin mekaaniset ominaisuudet eivät riitä potkureiden käyttöolosuhteissa, toisin kuin huomattavasti lujemman metallin pronssin.
[b]Messinki [/b]on kuparin ja sinkin seos. Se on kellertävä ja hyvin hapen vaikutusta kestävä metalliseos, jota käytetään yleisesti esimerkiksi venttiilien, putkiliittimien ja mekaanisten laitteiden valmistusmateriaalina. Messinki on vahvempi ja kovempi kuin puhdas kupari sekä myös edullisempi. Messinkiseoksilla on yleisesti hyvä korroosionkesto.
Messingille ominainen korroosioilmiö on sinkinkato, joka voi tapahtua, kun epäedullisissa olosuhteissa messinkiseoksesta liukenee veteen sinkkiä, jolloin jäljelle jää paljon kuparia sisältävä huokoinen massa. Taipumus sinkinkatoon pienenee messingin sinkkipitoisuuden laskiessa.
[b]Pronssi [/b]on metalliseos, lejeerinki, jonka pääkomponenttina on kupari. Tavallisimmin pronssilla tarkoitetaan kuparin ja tinan seosta, mutta nimitystä käytetään myös muista kuparin lejeeringeistä, jotka eivät sisällä sinkkiä ja eroavat täten messingistä. Korroosio ei vahingoita pronssia samalla tavoin kuin rautaa, varsinkaan meriolosuhteissa. Pronssi myös kestää väsymistä jonkin verran rautaa paremmin.
Nykyisin valmistetaan hyvin monenlaisia erikoispronssilaatuja seostamalla mukaan pieniä määriä mm. piitä, mangaania, alumiinia tai telluuria. Seoskomponentit ja seossuhde vaikuttavat pronssin lujuuteen, korroosionkestävyyteen ja ulkonäköön. Esimerkiksi piipronssia on hyvin korroosionkestävää.