by antti » Wed Aug 17, 2005 09:58 am
Fenjassa tuo takakannattimen 'läpivienti' havaittiin vuotokohdaksi heti kun hankimme veneen -98. Ainakaan meillä kannattimen kiinnityslaminointi ei ollut pettänyt, rakenne vaan ei ollut vesitiivis.
Ongelma lienee siinä ajattelussa, jolla veistämö kuvitteli saavansa tuon kohdan vettäläpäisemättömäksi. Kun runkoon tehdyn aukon ja kannattimen välistä rakoa ei oltu tiivistetty, niin kai oli ajateltu, että se laminointi sisäpuolella on viimeistään vesitiivis (tämähän on järjetön ajatus sinänsä, että vesi päästetään suosiolla johonkin rungon sisäpuoliseen koteloon saakka).
Siis vaikka tuo runkoon tehty aukko on sinänsä melko napakka, niin akselin pyöriessä se värisee kaiken kunnossa ollessakin sen verran, että kannattimen ja rungon välistä pääsee vettä sisälle.
Kun kyselin Lindgreniltä ja Leeveneeltä korjausehdotuksia, niin molemmilta tuli sama neuvo: aja runkoon kannattimen ympäriltä muutaman millin levyinen ura, anna rungon kuivua kunnolla, ja tiivistä ura Sikalla.
No, Fenjassa emme ajaneet sitä uraa moneen vuoteen, vaan tiivistimme tuon kohdan vain Sika-saumalla ulkoapäin. Sauman sai vetää joka kevät uudelleen. Tämän vuoden keväällä käsiin sattui viimein sopiva 'Dremeli', ja nyt tiivistys on oikeaoppisesti raossa.
Fenjassa tuo takakannattimen 'läpivienti' havaittiin vuotokohdaksi heti kun hankimme veneen -98. Ainakaan meillä kannattimen kiinnityslaminointi ei ollut pettänyt, rakenne vaan ei ollut vesitiivis.
Ongelma lienee siinä ajattelussa, jolla veistämö kuvitteli saavansa tuon kohdan vettäläpäisemättömäksi. Kun runkoon tehdyn aukon ja kannattimen välistä rakoa ei oltu tiivistetty, niin kai oli ajateltu, että se laminointi sisäpuolella on viimeistään vesitiivis (tämähän on järjetön ajatus sinänsä, että vesi päästetään suosiolla johonkin rungon sisäpuoliseen koteloon saakka).
Siis vaikka tuo runkoon tehty aukko on sinänsä melko napakka, niin akselin pyöriessä se värisee kaiken kunnossa ollessakin sen verran, että kannattimen ja rungon välistä pääsee vettä sisälle.
Kun kyselin Lindgreniltä ja Leeveneeltä korjausehdotuksia, niin molemmilta tuli sama neuvo: aja runkoon kannattimen ympäriltä muutaman millin levyinen ura, anna rungon kuivua kunnolla, ja tiivistä ura Sikalla.
No, Fenjassa emme ajaneet sitä uraa moneen vuoteen, vaan tiivistimme tuon kohdan vain Sika-saumalla ulkoapäin. Sauman sai vetää joka kevät uudelleen. Tämän vuoden keväällä käsiin sattui viimein sopiva 'Dremeli', ja nyt tiivistys on oikeaoppisesti raossa.