Tuo Yammun siirto ei ole muuten ihan ainutlaatuinen juttu. Maestro 31CR veneessä on todellakin
kone "pöydän alla". Mutta joo, ehkei sittenkään.
Ja tuo persevyys on huono juttu kevyessä kelissä koska raahaat paljon venettä vedessä. Tosin
jos kilpailee niin miehistö saa sitten siirtyä sen 50cm eteenpäin joka täyttänee saman asian ja
nostaa sen perän vedestä.
Ja satama-trimmihän on aivan eri juttu kuin purjehdustrimmi. Eikös jokainen purjevene istahda
persiilleen etenkin kryssillä jolloin kyllä saat sen hyödyn jatkeestasi vaikkei sitä tyynessä raahattaisikaan vedessä.
Ja vihoviimeinen on kyllä painon lisääminen
Teimme muuten viime syksynä tieteellisen kokeen ja todettiin että perän painauma vastaa noin
90kg etukannella. Eli jos kaveri seisoo etukannella niin trimmi levossa on ok. Jos perä laahaa
vaikka vene on laiturissa niin tämä on kyllä mielestäni merkki ylipainoisesta veneestä, tuohon
isoon lokeroon kun on vähän liiankin helppoa unohtaa ne tikapuut, moottorisaha, perämottoori,
kaljkorit varalöpöistä puhumattakaan
Tuo perän raahaaminen viittä vähän siihen että painoa on hiukan väärässä paikassa, eli kauem-
pana painopisteestä kuin suotavaa olisi. Meillä tuo on ongelmana siitä että meilä ei ole
primeriä eikä myrkkyä maalattuna korkeammalle kuin suunnitteluvesilinjaan. Joten näkit kasvaa
ellei pidetä venettä tyhjänä takaa.
Tuo Yammun siirto ei ole muuten ihan ainutlaatuinen juttu. Maestro 31CR veneessä on todellakin
kone "pöydän alla". Mutta joo, ehkei sittenkään.
Ja tuo persevyys on huono juttu kevyessä kelissä koska raahaat paljon venettä vedessä. Tosin
jos kilpailee niin miehistö saa sitten siirtyä sen 50cm eteenpäin joka täyttänee saman asian ja
nostaa sen perän vedestä.
Ja satama-trimmihän on aivan eri juttu kuin purjehdustrimmi. Eikös jokainen purjevene istahda
persiilleen etenkin kryssillä jolloin kyllä saat sen hyödyn jatkeestasi vaikkei sitä tyynessä raahattaisikaan vedessä.
Ja vihoviimeinen on kyllä painon lisääminen :)
Teimme muuten viime syksynä tieteellisen kokeen ja todettiin että perän painauma vastaa noin
90kg etukannella. Eli jos kaveri seisoo etukannella niin trimmi levossa on ok. Jos perä laahaa
vaikka vene on laiturissa niin tämä on kyllä mielestäni merkki ylipainoisesta veneestä, tuohon
isoon lokeroon kun on vähän liiankin helppoa unohtaa ne tikapuut, moottorisaha, perämottoori,
kaljkorit varalöpöistä puhumattakaan :)
Tuo perän raahaaminen viittä vähän siihen että painoa on hiukan väärässä paikassa, eli kauem-
pana painopisteestä kuin suotavaa olisi. Meillä tuo on ongelmana siitä että meilä ei ole
primeriä eikä myrkkyä maalattuna korkeammalle kuin suunnitteluvesilinjaan. Joten näkit kasvaa
ellei pidetä venettä tyhjänä takaa.