by Olli » Mon Dec 30, 2019 01:38 am
Liitin oli todellakin pöljästi asennettu. Johdoissa ei ollut juuri yhtään varoja vetää liitintä ulos. Lisbethissä johto sukelsi katosta läpi vessaan. Kattoverhoilun läpi tuntui pullistuma siinä missä johto meni taaksepäin päälaipioon. Siellä se kulki verhoilun ja laipion välissä styyran puolelle. Muistaakseni se meni pöntön takana olevan hyllyn läpi alas, ja jossain punkan alla taakse kohti sähkötaulua.
Varmaankin liitin ja johto on asennettu ennen verhoilua, ja tehty ns. huoltovapaa rakenne. Liitin itsessään taisi olla sellainen missä liitinosa oli pienellä pidätinruuvilla kiinni metallirungossa. Jos sen ruuvin saa ehjänä auki, ja johdossa vähänkin varoja, niin liitinosa voi nousta ilman, että runkoa irroittaa. Teoriassa siihen voi vaihtaa uuden liitinosan, mutta luultavasti tinaamattomat johtimet ovat myös ihan vihreiksi hapettuneet.
NMEA2000:n pitäisin kyllä eri liittimessä kuin mastovalot.
Liitin oli todellakin pöljästi asennettu. Johdoissa ei ollut juuri yhtään varoja vetää liitintä ulos. Lisbethissä johto sukelsi katosta läpi vessaan. Kattoverhoilun läpi tuntui pullistuma siinä missä johto meni taaksepäin päälaipioon. Siellä se kulki verhoilun ja laipion välissä styyran puolelle. Muistaakseni se meni pöntön takana olevan hyllyn läpi alas, ja jossain punkan alla taakse kohti sähkötaulua.
Varmaankin liitin ja johto on asennettu ennen verhoilua, ja tehty ns. huoltovapaa rakenne. Liitin itsessään taisi olla sellainen missä liitinosa oli pienellä pidätinruuvilla kiinni metallirungossa. Jos sen ruuvin saa ehjänä auki, ja johdossa vähänkin varoja, niin liitinosa voi nousta ilman, että runkoa irroittaa. Teoriassa siihen voi vaihtaa uuden liitinosan, mutta luultavasti tinaamattomat johtimet ovat myös ihan vihreiksi hapettuneet.
NMEA2000:n pitäisin kyllä eri liittimessä kuin mastovalot.