Kennot tuli. Erinomaisen flätit kennot oli, ja jännite-ero noissa oli ihan olematon ensimmäisen latauksen aikana. Alle 2 mV. Kennot maksoi nkon.nk paikasta 60 € / kpl niin nämä kennot maksoi itse asiassa vähemmän kuin 10 vuoden takainen AGM-akku.
Latailin labravirtalähteellä kun oikeaa laturia ei vielä ole, varmaan tulee Victronin Smart IP67 25 A laturi koska sulovilen. Olisi tietenkin kiva saada Victron Cerbon kanssa puhuva laturi, mutta se on käytännössä pienin Multiplus invertteri joka olisi siihen kykenevä ja se on tuplahintainen. En tarvitse invertteriä.
Vanha AGM jonka ostin 2015 Puuilosta on nyt saatu veneestä alas ja testit ajettua. Nimellisestä 220 Ah kapasiteetistä on enää ~150 Ah jäljellä @ C/20. Eikä se enää puoliksi purkautuneena enää jaksanut oikein käynnistää konetta, jolloin huomasin että ei se 10 v vanha starttiakkukaan ollut enää yksin kykenevä. Ja tuollaisesta 150 Ah lyijyakusta ei sovi purkaa kuin 80 - 100 Ah ettei se kuole vielä lisää. Olen kyllä tyytyväinen tuohon Puuilon akkuun, 249 € maksoi silloin ja 10 vuotta on ihan hyvä käyttöikä akulle. En ostaisi lyijyakkua enää, jos ei ole pakkastarpeita. Silloinkin katsoisin Li-akun lämmitystä ennemmin kuin lyijyä.
JK BMS on hieno laite, joskin sen marine-uskottavuus on vähän kyseenalainen. PItää huomioida asennuksessa että kovin kosteaan se ei sovi. Laittessa on aktiivinen 2 A balansseri (jota ei toistaiseksi ole tarvittukaan kun kennot on niin tasaisia), lämmityksen ohjaus, CAN-väylä, erilliset lataus- ja purkupiirit FET:eillä toteutettuna, 200 A virrankesto (300 A minuutin verran) ja maksaa alle satasen.
Nuo LiFePO₄-kennot ovat kyllä todella paljon pienemmät kapasiteettiinsa nähden. AGM 220 Ah painaa 60 kg ja neljä tällaista ~20. Tilavuudessakin on eroa, ehkä kolmannksen AGM-akusta. Taida yritää asentaa nämä samaan paikkaan patjan alle ja BMS päällimmäkseksi ettei pilssin pohjasakka kovin helposti pääse kiinni. Tilaa taitaa olla sen verran käytettävissä alaspäin nyt kun paketti on pinta-alaltaan niin paljon pienempi, se antaisi korkeudessa mahdollisuuden laittaa BMS siihen paketin päälle.
Nyt on on uudet kennot ladattu, ja eka purkaustesti menossa. Katsotaan saanko ne 300 Ah noista. Lataus 10 A virralla kesti vuorokauden.
Sain sen JK BMS:än RS-485 USB-kalikalla kiinni mun raspberryyn jossa pyörii Victronin Venus OS, eli se on köyhän miehen Cerbo GX. Sen sain vuorostaan liitettyä Victronin VRM-portaaliin niin nyt pystyy seuraamaan akun elämää käppyröineen netistä vaikkei veneessä olisikaan.

Kennot tuli. Erinomaisen flätit kennot oli, ja jännite-ero noissa oli ihan olematon ensimmäisen latauksen aikana. Alle 2 mV. Kennot maksoi nkon.nk paikasta 60 € / kpl niin nämä kennot maksoi itse asiassa vähemmän kuin 10 vuoden takainen AGM-akku.
Latailin labravirtalähteellä kun oikeaa laturia ei vielä ole, varmaan tulee Victronin Smart IP67 25 A laturi koska sulovilen. Olisi tietenkin kiva saada Victron Cerbon kanssa puhuva laturi, mutta se on käytännössä pienin Multiplus invertteri joka olisi siihen kykenevä ja se on tuplahintainen. En tarvitse invertteriä.
Vanha AGM jonka ostin 2015 Puuilosta on nyt saatu veneestä alas ja testit ajettua. Nimellisestä 220 Ah kapasiteetistä on enää ~150 Ah jäljellä @ C/20. Eikä se enää puoliksi purkautuneena enää jaksanut oikein käynnistää konetta, jolloin huomasin että ei se 10 v vanha starttiakkukaan ollut enää yksin kykenevä. Ja tuollaisesta 150 Ah lyijyakusta ei sovi purkaa kuin 80 - 100 Ah ettei se kuole vielä lisää. Olen kyllä tyytyväinen tuohon Puuilon akkuun, 249 € maksoi silloin ja 10 vuotta on ihan hyvä käyttöikä akulle. En ostaisi lyijyakkua enää, jos ei ole pakkastarpeita. Silloinkin katsoisin Li-akun lämmitystä ennemmin kuin lyijyä.
JK BMS on hieno laite, joskin sen marine-uskottavuus on vähän kyseenalainen. PItää huomioida asennuksessa että kovin kosteaan se ei sovi. Laittessa on aktiivinen 2 A balansseri (jota ei toistaiseksi ole tarvittukaan kun kennot on niin tasaisia), lämmityksen ohjaus, CAN-väylä, erilliset lataus- ja purkupiirit FET:eillä toteutettuna, 200 A virrankesto (300 A minuutin verran) ja maksaa alle satasen.
Nuo LiFePO₄-kennot ovat kyllä todella paljon pienemmät kapasiteettiinsa nähden. AGM 220 Ah painaa 60 kg ja neljä tällaista ~20. Tilavuudessakin on eroa, ehkä kolmannksen AGM-akusta. Taida yritää asentaa nämä samaan paikkaan patjan alle ja BMS päällimmäkseksi ettei pilssin pohjasakka kovin helposti pääse kiinni. Tilaa taitaa olla sen verran käytettävissä alaspäin nyt kun paketti on pinta-alaltaan niin paljon pienempi, se antaisi korkeudessa mahdollisuuden laittaa BMS siihen paketin päälle.
Nyt on on uudet kennot ladattu, ja eka purkaustesti menossa. Katsotaan saanko ne 300 Ah noista. Lataus 10 A virralla kesti vuorokauden.
Sain sen JK BMS:än RS-485 USB-kalikalla kiinni mun raspberryyn jossa pyörii Victronin Venus OS, eli se on köyhän miehen Cerbo GX. Sen sain vuorostaan liitettyä Victronin VRM-portaaliin niin nyt pystyy seuraamaan akun elämää käppyröineen netistä vaikkei veneessä olisikaan.
[url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14550][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241121_190127.jpg?m=1732306724[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14551][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241121_190514.jpg?m=1732306722[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14553][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241120_230516.jpg?m=1732306722[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14554][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241121_190418.jpg?m=1732306723[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14555][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241122_004232.jpg?m=1732306724[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14556][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/20241122_214156.jpg?m=1732306727[/img][/url] [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/14557][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album12/album50/Charlotta-%3A%3A-2024/Screenshot_20241122_214751_BMS.jpg?m=1732306724[/img][/url]