by Petri » Sat Aug 27, 2005 23:35 pm
Jep, erityisesti miehistön rooli (3 aikuista+2 teini-ikäistä) korostui materiaaliylivoiman lisäksi, kerrankin kasassa oli porukka joka toimi kuin sveitsiläinen kello ja vaikka vendat eivät ihan mene sekunteissa Charlotan tyyliin, niin selkeästi muita veneitä nopeammin.
Koko reissu vedettiin täydellä isolla ja genualla, mutta 5 hengen miehistö, josta 3 toimi painolasteina Riston ohjatessa ja allekirjoittaneen sinkoillessa missä milloinkin, välillä myös karttaa lukien, pystyi pitämään purjeet aisoissa.
Kun laidalle sai läskiä kutakuinkin ehkä 250 kiloa, niin vene nousi ja kulki kuin unelma. Lisäksi avotuulilla saimme perän kevyesti irti vedestä.
Katkerana vain miettii miten sitä on taisteltu kahdestaan kaverin kanssa EWES:eissä normigenuan kanssa ja oltu kovin usein vikana.
Vaikka sitä ei uskoisi, niin pelkästään yhden purjeen vaihto tuntuu vaikuttavan veneen ominaisuuksiin todella radikaalisti.
Verrattuna muihin kisaveneisiin (oikeastaan vain fin35 ja FG 34 olivat mukana kisassa, muut veneet tippuivat kyydistä ensimmäisen tunnin aikana), joissa purjeet olivat vähän sinnepäin, niin kisan voisi summata kahteen sanaan:
Kovempaa ja korkeammalle.
Ainoa asia mikä nyt harmittaa, on haastajien puute. Tuonne kun olisi saanut edes muutaman veneen, joilla olisi ollut mahdollisuuksia (eikä tämä edes ole ylioptimistista, vaan aika karusti vain ja ainoastaan myötätuuliosuudet estivät voittomarginaalin kasvua suuremmaksi...jopa scratch-voitto olisi ollut mahdollinen, jos kisa olisi ollut pelkkää vastatuuleen puskemista saarten suojissa) niin kisalla olisi ollut suurempi arvioiva vaikutus, nyt _todellinen_ vauhti vielä jäi hieman arvoitukseksi, vaikka ilmeisesti aikalailla polarien mukaan sitä ajettiin.
Taisimme tosin myös olla ainoa vene, joka aloitti kisaan valmistautumisen kantamalla veneestä pois kutakuinkin 50 kiloa tavaraa+pumppaamalla vesitankin tyhjäksi

Jep, erityisesti miehistön rooli (3 aikuista+2 teini-ikäistä) korostui materiaaliylivoiman lisäksi, kerrankin kasassa oli porukka joka toimi kuin sveitsiläinen kello ja vaikka vendat eivät ihan mene sekunteissa Charlotan tyyliin, niin selkeästi muita veneitä nopeammin.
Koko reissu vedettiin täydellä isolla ja genualla, mutta 5 hengen miehistö, josta 3 toimi painolasteina Riston ohjatessa ja allekirjoittaneen sinkoillessa missä milloinkin, välillä myös karttaa lukien, pystyi pitämään purjeet aisoissa.
Kun laidalle sai läskiä kutakuinkin ehkä 250 kiloa, niin vene nousi ja kulki kuin unelma. Lisäksi avotuulilla saimme perän kevyesti irti vedestä.
Katkerana vain miettii miten sitä on taisteltu kahdestaan kaverin kanssa EWES:eissä normigenuan kanssa ja oltu kovin usein vikana.
Vaikka sitä ei uskoisi, niin pelkästään yhden purjeen vaihto tuntuu vaikuttavan veneen ominaisuuksiin todella radikaalisti.
Verrattuna muihin kisaveneisiin (oikeastaan vain fin35 ja FG 34 olivat mukana kisassa, muut veneet tippuivat kyydistä ensimmäisen tunnin aikana), joissa purjeet olivat vähän sinnepäin, niin kisan voisi summata kahteen sanaan:
Kovempaa ja korkeammalle.
Ainoa asia mikä nyt harmittaa, on haastajien puute. Tuonne kun olisi saanut edes muutaman veneen, joilla olisi ollut mahdollisuuksia (eikä tämä edes ole ylioptimistista, vaan aika karusti vain ja ainoastaan myötätuuliosuudet estivät voittomarginaalin kasvua suuremmaksi...jopa scratch-voitto olisi ollut mahdollinen, jos kisa olisi ollut pelkkää vastatuuleen puskemista saarten suojissa) niin kisalla olisi ollut suurempi arvioiva vaikutus, nyt _todellinen_ vauhti vielä jäi hieman arvoitukseksi, vaikka ilmeisesti aikalailla polarien mukaan sitä ajettiin.
Taisimme tosin myös olla ainoa vene, joka aloitti kisaan valmistautumisen kantamalla veneestä pois kutakuinkin 50 kiloa tavaraa+pumppaamalla vesitankin tyhjäksi :)