Rikitrimmi

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rikitrimmi

by Olli » Wed May 02, 2018 22:32 pm

Mastonjalka menee koveraksi jos se painuu. Tämän voi tsekata viivottimella.

Laiturissa kyse on milleistä, joten en usko että vantit tuon takia pohjaavat. Sitten kun rikiin tulee kuormaa, tuo voi painua vähän enemmänkin, mutta ei siellä nyt senttitolkulla varoja ole.

Onko keulastaagi samassa mitassa? Jos olet lisännyt rakea, niin alkuperäiset vantit pohjaavat helposti.

by Cage » Wed May 02, 2018 21:55 pm

Jankka wrote:Jos vanttien säädöt pohjaa tänä vuonna, mutta eivät Pohjanneet viime vuonna, niin onko kajuutan katto voinut antaa periksi?
Onko trimmaus muuten sama tai onko tänä vuonna ruuvattu tiukemmaksi kuin viime vuonna? Ja vantit samalla puolella kuin viime vuonna, ettei ole puolet vaihtunu (tosin, jos molemmat puolet pohjaa, niin ei varmaan ole tämä syy)?

by Cage » Wed May 02, 2018 21:51 pm

harald wrote:Ahaa, minä olen kiristänyt ylävantteja takaharus löysänä.
Jep, samalla metodilla meillä tehty, kenenköhän ohjeiden mukaan? :lol:

by harald » Wed May 02, 2018 12:50 pm

Jos ruuvit pohjaa, ja riki ei kiristy, niin jossain antaa periksi. Röstit?

by Jankka » Wed May 02, 2018 12:38 pm

Jos vanttien säädöt pohjaa tänä vuonna, mutta eivät Pohjanneet viime vuonna, niin onko kajuutan katto voinut antaa periksi?

by harald » Wed May 02, 2018 09:34 am

Ahaa, minä olen kiristänyt ylävantteja takaharus löysänä.

by Cage » Tue May 01, 2018 22:39 pm

harald wrote:"takavantin venymää"?
Ok, ok, korjasin peräharukseksi omassa viestissä. Seldénin ohjeessa yksi steppi on:
Tension the backstay hard, but not exceeding 20% of the breaking load of the wire. Make a mark on your backstay tensioner or tackle so that you will always know when this normal load has been achieved. Use the “folding rule method” to find the correct setting. This will reduce the tension of the cap shrouds.
Sen jälkeen heidän ohjeiden mukaan päävantit kiristetään 20% breaking loadista.

by harald » Tue May 01, 2018 21:48 pm

Meillä on ylävantit niin kireänä kuin 13 mm kiintoavaimella saa väännettyä. Ylävanttien pituuseron voi tarkistaa ennen maston nostoa, viemällä päätä mastonjalan jatkeeksi ja mittaamalla eron. Jos ero on lähellä nollaa, voi maston suoruuden tarkastaa suoraan työntömitalla ylävantin ruuveista.

Meillä siis käytössä Seldénin ohjeen maksimikireys, joka oli 25% joka vastaa 5 mm venymää 2000 mm otteella juuri Cagen menetelmällä.

Alavantit niin kireälle kuin saa paljaalla kädellä, tämäkin saattaa olla liikaa.

Rikin kireys tarkistetaan vetämällä keulaharuksesta taaksepäin. Antaa myöden hiukan, mutta pitäisi tiukentua melko nopeasti.

"takavantin venymää"?

by Cage » Tue May 01, 2018 10:54 am

Meillä rikitrimmi haettiin niin, että ensiksi käsipelillä ylävantit niin kireäksi kun jaksaa ilman työkaluja. Sitten 2m pitkä taittomitta kiinni vanttiin roikkumaan ja sen jälkeen ylävantteja kiristettiin vuorotellen 20-25% breaking loadista, en muista mihin päädyttiin (mitataan vaijerin paksuuden mukaan venymänä 2m matkalla). Metallisella pitkällä mittanauhalla kannattaa mitata vanttien kiinnityspisteisiin ja takakulmiin, niin että saa maston suoraksi (fallilla mittaaminen toimii teoriassa, mutta käytännössä se ei ole tarpeeksi tarkka). Sen jälkeen alavantteja kiristettiin jonkun verran, niin etteivät ole löysiä, mutta ei mitenkään kovin pingoitettukaan (kryssillä leen alavantti on vähän löysä). Tihrustamalla mastouraa ja mittaamalla samalla tavalla kuin aikaisemminkin varmistetaan maston suoruus.

Tuo 14% ylävantissa kuulostaa kyllä aika löysältä, jolloin myös etuvantti on löysä => sägiä genuassa, joten tuulen koventuessa genuaa ei saa tarpeeksi litteäksi ja siinä on seurauksena liikaa voimaa eikä sillä saa tarpeeksi korkeutta. Kevyen tuulen trimminä tuo ehkä toimii (ei itse vielä olla haettu erityistä kevyen tuulen trimmiä). Jos säädöt tapissa, niin sitten oikeastaan pitäisi nappasta vaijereita lyhyemmäksi. Samalla kannattaa pidentää etuvanttia eism. toggleilla, niin että saa tarpeeksi rakea (kts. esim. tämä keskustelu, jossa Lissun vanttien pituudet hyvin ilmoitettu https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... c&start=30).

Seldénin trimmiohje (http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-E.pdf) antaa hieman eri ohjeistuksen osatakilalle, mutta itse en kokenut oikein tarkaksi / mahdolliseksi mitata peräharuksen venymää, joten siksi emme tehneet sitä.

Rikitrimmi

by JIm » Sun Apr 29, 2018 11:13 am

Noniin ja tervehdys

Sähköfeneen purjehduskausi avattiin onnistuneesti seitsemän solmun lokivauhdilla (GPS 6,5). Nyt ois oiva hetki saattaa riki iskukuntoon kesän rientoja ajatellen. Mites se Feneen trimmiohje menikään?

Saattelin eilen Teekkareiden feneen vaijerit jonkinsorttiseen epäjärjestykseen. Muistini mukaan ylävantit kireälle ja alavantit löysemmälle. Pääteltiin ylävantti kansikiinnikkeistä peränpuoleiseen ja alavantti etummaiseen.

Ylävanttien esijännitykseksi suositellaan min 15% eli 5mm 1x19 HST vaijerissa se tekee 300kg [Dedekam & PBO]. Ehdoton maksimi on 25% eli tuolle vaijerille se tekee 500kg. Nyt laitettiin 275kg (14%), mikä tuntuu hauisvakiolta jämäkältä. Säätövaraa jäi ainoastaan styyralle. Kaikki muut on tapissa. Mahdollisia syitä lienee maston kallistuma paaralle taikka epäsuhta vaijereissa... mittailen lisää wappuaamuna.

Mites alavantit? Suojan puolen alavantti heiluu vapaasti purjehdittaessa 120kg esijännityksellä. Ylävantti ei. Jäikö liian löysäksi?

Purjeen muoto on WB:n valkoinen.

Top