by Olli » Wed Jul 22, 2015 12:00 pm
Riksi wrote:Työn edetessä tuli ikävä huomio, nimittäin pukkien takimmaiset tuet olivat painuneet n.5-10mm sisäänpäin ja toisen tuen vieressä oli 10cm halkeama gelkkarissa. Kuinka vakavasta asiasta puhutaan?
Tämä on varsin yleinen vaiva. Esimerkiksi uudemmissa ranskalaisveneissä, jotka eivät kunnolla kestä kölin päällä säilytystä, näitä tulee paljon. FE83 on aika lailla peräpainoinen, ja perä on pitkä. Siksi siinäkin on riski takatassujen painumiselle. Luultavasti tuo 5-10 mm ei ole vauriota aiheuttanut, mutta myrskyssä tai huolimattomassa pukille nostossa painuma voi olla hetkellisesti paljon pahempi.
Mun kokemuksen mukaan vene kannattaa sijoittaa pukille todella eteen, niin että takatassut tulee aika taakse. Kölin ja takatassujen muodostamasta tukikolmiosta tulee näin ollen mahdollisimman iso. Lisäksi skegin alle peräsimen ja potkurin väliin voi laittaa lisätuen, niin tassujen päälle ei tule niin paljon kuormaa. Etutassut eivät juurikaan kanna kuormaa, ne vain pitävät venettä pystyssä. Mulla on vähän yli-iso pukki, joka mahdollistaa veneen tukemisen takaa vesilinjan yläpuolelta. Edestäkin saa tarvittaessa säädettyä tassut vesilinjan yläpuolelle maalausta varten.
Noita ranskalaisveneitä on meidän pursiseurasta käynyt Leeveneellä paikkailtavana, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin hoitona on ollut gelkkarin hionta pois halkeaman kohdalta niin, että näkyy yltääkö halkeama laminaattiin, vai onko se vain gelkkarissa. Jos laminaatti on ehjä, gelkkarin tilalle on laitettu vain pakkelia ja maalit päälle. Laminaatin halkeamista en ole noissa kuullut, mutta silloin täytyisi hioa hiukan syvemmälle, laminoida mattoa päälle, paklata ja maalata.
Riksi wrote:Jos venepukkiin saa kuormaliinat kiinni, niin pelkillä liinoilla saa pidettyä veneen pystyssä. Sitloodan vinssin kautta samalta puolelta ylös ja alas ja sama toiselle puolelle. Keulasta liina kannen yli.
Tämä toimii hyvin pitkäkölisissä veneissä, mutta itse en kyllä uskalla FE:tä tukea noin. Etummaiseen liinaan tulee aikamoinen kuorma, kun sen täytyy pitää perä ilmassa. Aikaisemmin, kun mulla oli pienempi pukki, rakentelin tilapäiset tuet kakkosnelosista, niillä tuin veneen vesilinjan yläpuolelta, ja hyvin toimi.
[quote="Riksi"]Työn edetessä tuli ikävä huomio, nimittäin pukkien takimmaiset tuet olivat painuneet n.5-10mm sisäänpäin ja toisen tuen vieressä oli 10cm halkeama gelkkarissa. Kuinka vakavasta asiasta puhutaan?[/quote]
Tämä on varsin yleinen vaiva. Esimerkiksi uudemmissa ranskalaisveneissä, jotka eivät kunnolla kestä kölin päällä säilytystä, näitä tulee paljon. FE83 on aika lailla peräpainoinen, ja perä on pitkä. Siksi siinäkin on riski takatassujen painumiselle. Luultavasti tuo 5-10 mm ei ole vauriota aiheuttanut, mutta myrskyssä tai huolimattomassa pukille nostossa painuma voi olla hetkellisesti paljon pahempi.
Mun kokemuksen mukaan vene kannattaa sijoittaa pukille todella eteen, niin että takatassut tulee aika taakse. Kölin ja takatassujen muodostamasta tukikolmiosta tulee näin ollen mahdollisimman iso. Lisäksi skegin alle peräsimen ja potkurin väliin voi laittaa lisätuen, niin tassujen päälle ei tule niin paljon kuormaa. Etutassut eivät juurikaan kanna kuormaa, ne vain pitävät venettä pystyssä. Mulla on vähän yli-iso pukki, joka mahdollistaa veneen tukemisen takaa vesilinjan yläpuolelta. Edestäkin saa tarvittaessa säädettyä tassut vesilinjan yläpuolelle maalausta varten.
Noita ranskalaisveneitä on meidän pursiseurasta käynyt Leeveneellä paikkailtavana, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin hoitona on ollut gelkkarin hionta pois halkeaman kohdalta niin, että näkyy yltääkö halkeama laminaattiin, vai onko se vain gelkkarissa. Jos laminaatti on ehjä, gelkkarin tilalle on laitettu vain pakkelia ja maalit päälle. Laminaatin halkeamista en ole noissa kuullut, mutta silloin täytyisi hioa hiukan syvemmälle, laminoida mattoa päälle, paklata ja maalata.
[quote="Riksi"]Jos venepukkiin saa kuormaliinat kiinni, niin pelkillä liinoilla saa pidettyä veneen pystyssä. Sitloodan vinssin kautta samalta puolelta ylös ja alas ja sama toiselle puolelle. Keulasta liina kannen yli.[/quote]
Tämä toimii hyvin pitkäkölisissä veneissä, mutta itse en kyllä uskalla FE:tä tukea noin. Etummaiseen liinaan tulee aikamoinen kuorma, kun sen täytyy pitää perä ilmassa. Aikaisemmin, kun mulla oli pienempi pukki, rakentelin tilapäiset tuet kakkosnelosista, niillä tuin veneen vesilinjan yläpuolelta, ja hyvin toimi.