Sikaflexit jorpakkoon?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Sikaflexit jorpakkoon?

by PetriF » Sun Jun 19, 2016 15:38 pm

Tuolla on muuten kans sadepäivän ratoksi aika vinkeä "hall of fail" -galleria. Kalliita kämmejä...

http://www.pbase.com/mainecruising/hall_of_fail&page=1

by PetriF » Sun Jun 19, 2016 10:58 am

Tämä kaveri on sitä mieltä, että pitävät kansitiivistykset tarvitsevat butyylimassan ja reikien senkkauksen:

"#2 By creating a bevel or countersunk recess in the surface of the deck the marine sealant or butyl tape has a cavity to fill. Without a bevel the hardware would compress the sealant to about 1/64th of an inch thick after the fasteners are tightened. Marine sealants do have some flexibility but not as much as you would guess. Follow me for a moment; Let's say you have a marine sealant that has a rating of 400% elongation before break on a 1/64" thick joint. Simple math shows you that 400% of 1/64" is only 1/16" of total allowable joint movement before a joint failure or leak starts. In the case of a stanchion base 1/16" is not much allowable movement before failure."

http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware

Tolla saitilla on lisäksi käyty läpi miksi ja miten reijät sandwich-kansissa holvataan vedenpitäviksi.
http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck
Se jyrsii dremelillä coremateriaalin veke reiän ympäriltä ja holvaa sen epoksilla. Yhdessä ton senkkauksen ja butyylimassan kanssa pitää kuulemma "maailman tappiin".

Kaikki artikkelit tuolta:
http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

by asalovuo » Fri Jun 17, 2016 13:19 pm

harald wrote:Kokeilemisen arvoista varmaan? Aikakauteen sopivaa, ellei muuta.

Minulla on tuota nauhana, mutta en nyt muista mistä sitä saa.

Butyylinauha:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g19887711/

by harald » Fri Jun 17, 2016 10:40 am

Kokeilemisen arvoista varmaan? Aikakauteen sopivaa, ellei muuta.

Minulla on tuota nauhana, mutta en nyt muista mistä sitä saa.

by toxi » Fri Jun 17, 2016 10:37 am

Mulla alkoi vuotamaan keväällä 2012 asennetut fokan skuuttikiskot. Ne on tiivistetty jollakin liimaavalla tiivisteaineella (en muista oliko sika vai bostik). Nyt ne kuitenkin päästää muutamasta pultinreijästä vettä veneeseen.

Haralr tuossa mainitsi butyylikumin. Olisko tämä näppärä aine noitten pulttien tiivistämiseen? http://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/S ... 10ml-musta

//Tomppa

by harald » Thu Feb 14, 2013 20:10 pm

Itse ostin muutaman metrin (rullan) butyylikuminauhaa. Tämä lienee se alkuperäinenkin materiaali millä FEneen ikkunat ja rustiraudat on tiivistetty.

Tuo butyylikumi on kuin supertahmeaa sini-tarraa, joten se pitää raon tiiviinä vaikka rakenteet vähän liikkuisivatkin vähän. Leikkautumiskestävyys on sikaa monin verran parempaa.

Tätä on käytetty ainakin vielä -80 ja -90 luvun autoissa tiivistämään mm. takavaloja koriin. Toisen harrastuksen parissa on kuullut miten em. butyylikumi on ollut ihan notkeaa, tiivistä ja tarttuvaa vielä tänä päivänä.

by Artsi » Thu Feb 14, 2013 17:49 pm

Oho, vaikuttaa hyvältä! :D Aika paljon voisi sikasaumoja veneessä korvata teippaamalla, jos vain pitää, mitä lupaavat.
Itse olen viimeksi kokeillut väritöntä sikaa asuntovaunun fixailussa. On tietysti hieman värillistä mielyttävämpää, kun kaikki pursot eivät näy kovin hyvin, mutta tarttuvuus tuntuisi olevan värillisiä heikompaa (täyteaine jotain hyytelömäistä töhnää), eli joutuu väliaikaisesti kiinnittämään perintestä pitempään, joka tietysti on hankalaa, jollei voi käyttää liimapuristimia tms. :(
Sauman kestävyydestä ei tietenkään vielä ole vertailukelpoista kokemusta, mutta vaikuttaa hyvältä :?

Sikaflexit jorpakkoon?

by avoipio » Thu Feb 14, 2013 15:08 pm

Marittan ikkunat vaativat vähintäin tiivistämisen tänä keväänä. Katselin työkuvauksia, joista ilmenee, että melkoisen vaativa homma lienee Sikalla tms. tekemällä. Olen liimaillut kaikenlaista kaksipuolisella teipilla ja hyvin ovat kiinnitykset pitäneet. Joskus irrottaminen on tuskan takana. Nyt löysin seuraavan tuotteen:

http://www.hotmelt.fi/tuotteet/teipit-j ... b_overview

Esimerkkiosassa kerrotaan autoteollisuuden käyttävän menetelmää. Jos tämä toimii luvatulla tavalla, niin ikkunoiden kiinnittäminenhän on kuin leikkiä vain! Vai onko?

Top