Vesipumpun stefat

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vesipumpun stefat

by harald » Thu May 12, 2016 09:27 am

Noi öljyputket pitäisi tosiaan meilläkin jumpata kuntoon samalla. Joku oli tettänyt hydrauliikka-liikeessä kumiset letkut tilalle. Tämä ei vaikuta huonolta ajatukselta mun mielestä.

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost1929287

Sitä maalia saa varmaan Yanmar liikkeestä. Boat World helsinki lauttasaaressahan on varaosaliike. Itse laittaisin jotain muuta. Epoksimaalia kunnollisen rasvanpoiston jälkeen.

http://shop.toadmarinesupply.com/marine ... ame=engine

http://shorelinesailboats.com/2014/11/f ... ne-engine/

Image

by Erno » Wed May 11, 2016 21:51 pm

Meillä samanlainen tilanne pumpun kanssa. On itseasiassa vuotanut jo siitä lähtien kun vene ostettiin. Pumppu vuotaa -> kone ja alla olevat putket ruostuneet. Pitääköhän tehdä stefajumppa.. Samalla o-rengas.

Vähän ehkä väärä ketju mutta onko tietoa saako Yanmarin harmaata maalia jostain?

by Panu » Wed May 11, 2016 13:42 pm

harald wrote:...Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä.
Tervehdys

Tästäköhän löytyy se selitys miksi kaukoidässä yleisesti tehtaissa käytetään paljon lapsityövoimaa. Pienet sormet ja turmeltumaton hyvä näkö ovat tuolloin eduksi tällaista näppäryyttä vaativissa tehtävissä :? [-X :B-flag:

Oikeasti nuo jouset ovat aika pieniä ja niiden käsittely aikuisen normisormilla haastavaa. En tiedä löytyyköhän tuohonkin jokin ammattikikka, jolla tuosta selviäisi helpommin.

by harald » Wed May 11, 2016 12:39 pm

Yhdistin kolmesta eri aiheesta tähän yhteen ketjuun nämä Yanmar vesipumpun stefojen ihmettelyt.

by harald » Wed May 11, 2016 11:47 am

Noin siis teoriassa :) Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä. Onnistuin kyllä siinä, mutta tämä oli vaativin osuus hommasta. Sitten kun jouduin työntämään stefat takaisin ulos uudelleenasennusta varten ja se äsken tekemäni jousi venyi juuri sen kierretyn osuuden kohdalla taisin päästellä muutaman sattuviitanan ja tungin sen vanhan jousen siihen uuteen stefaan.

Se uusi pikkustefa on muuten yhdellä huulella, kun vanhassa oli kaksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos laturin hihnasta irtoaa paljon ryönää, ja tämä menee juorureiistä sisään voi olla että stefa ei tykkää. Pumpussa on siis jouru-reikä sekä ylä- että alapuolella.

Kannattaa siis vastaisuudessa suojata tuo jouru-reikä jos pesee moottoria.

by Panu » Wed May 11, 2016 11:26 am

harald wrote:Yes kiitos vinkeistä. Seikkailua aiheutti jousen liittäminen itseensä (otin vanhan uusiokäyttöön)...
Tervehdys

Tuo stefan rosterijousi on sellainen mato, jonka toinen pää on kavennetty kartioksi. Mato, siis jousi, katkaistaan sopivan mittaiseksi (ei kartioidusta päästä) ja jouseen kierretään vastapäivään kierrettä, jonka jälkeen kartiopää työnnetään jousen toiseen päähän sinään muodostaen rinkulan. Äsken kiertämällä tehty jännitys purkautuu ja kartio porautuu ja tarttuu jousen päähän kiinni. Avot on uusi jousi valmis asennettavaksi.

by harald » Tue May 10, 2016 15:58 pm

Yes kiitos vinkeistä. Seikkailua aiheutti jousen liittäminen itseensä (otin vanhan uusiokäyttöön) ja sitten työnsin isomman stefan liian syvälle ja sen onkiminen takaisin ulos ei ollut kovin helppoa. No, ei vuoda enää.

Image Image Image Image

by jomppa » Mon May 09, 2016 09:36 am

Moi!

Ei ihan suur-lauttasaaren aluella, mutta ainakin itse sain viime vuonna samanlaiseen tarpeeseen (tosin eri moottoriin) stefat, lukitusrenkaat ja rosterijouset Tiivistekeskus Oy:stä, joka sijaitsee Vantaan Koivuhaassa. Todennäköisesti tarvitsemasi kilkeet löytyvät suoraan hyllystä. Rosteriset jouset pitää muistaa pyytää erikseen.

by harald » Sat May 07, 2016 18:22 pm

Tämä tuli ajankohtaiseksi. Akselin läpivienti on tiivis, mutta nyt Cage huomasi että pumppu tiputtaa enemmän kuin tippa sekunnissa.

Onko ajatuksia mistä suur-lauttasaaren alueella saisi oikeanlaisia stefoja hankittua?

edit: loistavaa että näitä tietoja täällä on. Saa olla vaikka 6 tai 10 vuoden väli keskustelussa, mutta sama se tieto on edelleen.

by harald » Tue Jun 08, 2010 23:03 pm

http://www.infernopurjehtijat.org/fooru ... d58f#p1744
Kiskasin yanmarin tulille vesillelaskun jälkeen ja havaintona oli vettä vuotava vesipumppu.

Syyllinenkin löytyi; genuiininen yanmar stefa (hinta ihan törkeen kallis) oli sitten varustettu mustarautaisella jousella. Jousi oli hiljalleen haihtunut meriveteen ja siksi vuoto.

Laakeriliikkeestä uudet stefat rosterijousilla ja nyt taas pelittää...

Stefat 1gm10 vesipumppuun ovat:

Vesipuolen stefa 8 x 18 x 5 BA hinta 3,6 ¤
AISI jousi 25 x 1,6 x 0,25 hinta 1 ¤

Öljypuolen stefa 8 x 22 x 7 hinta 3,6 ¤
Kiitokset Zaidalle!

by Panu » Tue May 25, 2010 16:33 pm

Tervehdys

Homma on hoidettu! Aika selkeäpiirteinen homma:

- Vesiletkut irti pumpusta
- Pumpun kansi auki (3 ruuvia) ja impelleri irti
- Pumpun kiinnitysruuvit auki 3kpl dia 10mm holkkiavaimella
- Pumppu irti vetämällä
- Pumpun moottorinpuoleisesta päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin voi työntää laakereineen irti
- Stefat saa pois painamalla ruuvimeisselillä / tuurnalla
- Uudet stefat painetaan paikoilleen, kasataan pumppu käänteisessä järjestyksessä ja asennetaan takaisin moottoriin. Huomaan pumpun akselin pään asema moottorissa olevaan hahloon nähden.

Tarvikkeet:
- 2 kpl stefoja (iso ja pieni)
- 1 O-rengans pumpun tyven tiivistämiseksi mottoria vastaan.

Työkalut:
- Ruuvimeisseli / 7mm kiintoavain (vesipumpun kansi)
- 10 holkki avain pumpun irrotusta varten
- Kärkipihdit lukkorenkaan irrottamista varten
- Sopiva tuurna tai ruuvimeisseli stefojen irrottamista / asentamista varten

Tämän jälkeen ei sitten tarvita enää kuin kovaa menoa... :D

by harald » Mon May 24, 2010 17:51 pm

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=stefat

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=197#12104

edit (hH): äskeisten threadien viestejä yhdistetty tähän.

Akselin kunto voi yllättää. Pumppu tullee irti ilman hihnapyörän irtiottamista, mutta itse en ole harjoitellut.

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=91145

Vesipumpun stefat

by Panu » Mon May 24, 2010 16:51 pm

Tervehdys

Onko kukaan vaihtanut itse vesipumpun stefoja Yanmar 1GM:ään. Onko homma suoraviivaista mallia vai onko ylläreitä tiedossä?

by Olli » Sun Oct 11, 2009 13:21 pm

vieras wrote:1x small seal 128170-42120
1x large seal 128170-42110
Noilla varmaan löytyy stefat maahantuojalta tms, mutta tavallisessa tiivisteputiikissa saattavat vähän köhiä ilman mittoja... Eli jos aiot tilata jostain tiivistefirmasta, niin ota stefat ulos, mittaa akselin halkaisija, stefan ulkohalkaisija ja paksuus ja katso profiili vaikkapa tuolta: http://oil-seals.info/en/eriks-oil-seal ... -diameter/

by vieras » Sun Oct 11, 2009 10:30 am

stefanostaja wrote:Ei teillä varmaan sentään olis osanumeroita tiedossa? En pääse käymään paikanpäällä, joten en voi näyttää vanhoja malliksi. Ajattelin tilata uudet postitse.
Stefat:

1x small seal 128170-42120
1x large seal 128170-42110

Top