FE-kestotesti

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: FE-kestotesti

by harald » Tue Aug 16, 2005 11:09 am

Niin tuossa tapauksessa kyseessä on sääntö 49, tarkemmin 49.2 jossa
sanotaan että pitää pysyä mantookien sisäpuolella. Tämä sääntö on osassa
neljä.

Rangaistuskierroksilla voidaan vain kuitata rikkeet osa kahden sääntöjä
vastaan. Kts sääntö 44.1.

Huomatkaa että tänä päivänä ei tarvitse enää tehdä täydet 720° vaan
riittää että suorittaa kaksi vendaa ja kaksi jiippiä. Tai vaihtoehtoisesti
merkin kosketustapauksissa yksi venda ja yksi jiippi. Yleensä rata-
purjehduksien ordereissa muutetaan sääntöä että vaaditaankin
vain yhden kierroksen rangaistusta.

Huomatkaa että jos on tullut vahinkoa veneelle tai ihmisille pitää keskeyttää,
sellaista rikettä ei voi korvata rangaistukäännöksillä.

edit: 360-720

by oikkpasi » Tue Aug 16, 2005 11:01 am

Teimme muuten sitten sen 360 astetta juuri ennen maaliintuloa.. Smile
Kiva homma, tosin tuommoisesta rikkeestä (gasti roikkuu strekillä spinnufallin varassa varpaat reunalistalla) ei ihan pelkällä kierroksella taida selvitä, vaan siitä tulee hylkäys ilman kiemuroita!

Mutta ketäs vastaan me sitten kilpailtais? Pidä kurinpalautus gasteille! :evil:

by oikkpasi » Mon Aug 15, 2005 22:37 pm

Tuo 26m/s on minulle yllätys, veikkasin itse (kun ei mittaria ole) jotain 19-20.. Huhhuh.
En tiedä oliko tuo tuulen huippu kovempi etelämpänä, kun kaveri h-veneellä samassa kisassa ihmetteli meidän lukemia. Kipparin lukemista viis, mutta kun molemmat gastitkin sanoivat samat lukemat. :oops: Vene oli 20 astetta kenossa vielä purjeiden laskun jälkeenkin ja tuuli painoi sivuttain kohti neljän viitan karia. Muuten olisi jatkettu, mutta noviisina en osaa vielä ajaa strekkiä pelkän rikin avulla! :roll:
Mitään kalustevaurioita ei ollut (tosin emme käyttäneet spinnua, te olette kahjoja!).
Haraldin purjehduksen lyhyt oppimäärä: "Käytä spinnua aina kun voit!"

Edelliskesän tuulilukuja

by Solveig » Mon Aug 15, 2005 08:16 am

No pitääpä tässä osallistua näin lomalta paluun jälkeen keskusteluun, josta on itselläkin kokemuksia... :twisted:

Kesä 2003 ja Raumalta Uuteenkaupunkiin menossa mukana muksut ja isoisä ja tuuli oli Kylmäpihlajan mukaan ollut puuskissa yli 30 m/s ja tasainenkin tuuli luokkaa tuo 26-27 m/s.....

No onneksi isolla selällä mentiin myötäisessä ja pelkällä rikillä sellaiset 7.5 solmua toistakymmentä mailia, nuorin likka oli keulakajuutassa ja huuto kuului jossain vaiheessa, että YESSS tää on kivempaa kuin särkän-niemessä :P

Mutta vene kesti hyvin ja miehistölläkään ei ollut ongelmia. Aallon korkeus oli luokkaa 4-5 m :shock:

Re: FE-kestotesti

by Janne » Sun Aug 14, 2005 23:56 pm

oikkpasi wrote: Janne: miten ihmeessä te selvisitte sieltä, vai olimmekö vain väärässä paikassa poissa öljysataman suojalta.
Morjens.

Tuo 26m/s on minulle yllätys, veikkasin itse (kun ei mittaria ole) jotain 19-20.. Huhhuh.

Marean kanssa ei oikeastaan ollut mitään ongelmia. Meillä oli fokka ja reivaamaton iso. Iso oli tietenkin täysin latistettu, ajoimme aluksi vain levanki alhaalla, mutta kun alkoi tosissaan blosaamaan, piti iso heittää melkein täysin sivulle. Aina välillä sitä sitten kiristeltiin ja minä huusin sitten koko ajan löysää siihen.

Kun se ukkospuuska tuli, tärkein temppu meillä (ison löysäämisen lisäksi) oli antaa fokkaan löysää, se kaatoi muuten venettä ihan liikaa. Fokan löysäämisen jälkeen meno tasaantui kivasti. Oli kiva kryssiä 6.5 solmua.

Tosissaan vähän mietitytti, että millaistakohan tuo meno olisi ollut aallokossa, olisi saattanut mennä pupu pöksyyn. Nyt pahin ongelma oli vindexin katsominen, kun pisarat sattuivat silmiin.

Mitään kalustevaurioita ei ollut (tosin emme käyttäneet spinnua, te olette kahjoja!).

Kivaa oli!

Teimme muuten sitten sen 360 astetta juuri ennen maaliintuloa.. :)

Re: FE-kestotesti

by luoto » Fri Aug 12, 2005 10:23 am

Meillä oli FE:n kestotesti viime syksynä. Tiistaikisa ja tuuli yltyi 28m/s.
Isossa kaksi reiviä ja st-fokka käytössä. Toimi hyvin kunnes fokassa ollut skuuttiköyden pikahakanen laukesi. Pelkällä isolla purjehtimiseen ei peräsimen pito riitä puuskissa.
Eräs Albin Express purjehtia kehui tulleensa myötätuuliosuuden pelkällä mastolla 7 solmua.

Oppina ettei pidä käyttää skuuttiköydessä pikahakasta. St- fokan lasku oli hieman hankalaa kun skuuttikulmassa oleva metallilista piiskasi ruoskan lailla ilmassa.

Martti
s/y Fiona X

Re: FE-kestotesti

by Panu » Wed Aug 10, 2005 15:07 pm

oikkpasi wrote:...Ukkospuuska painoi idästä päälle Krunikanselällä ja ensihässäkästä toivuttuani vilkaisu tuulimittariin näytti makeat 26 m/s suhteellista tuulta ja tietysti täysi iso ylhäällä ja strekkiä.
Tervehdys

Oli onni, että ette olleet keskellä Suomenlahtea. Eilisellä kelillä olisi jo aallokon koko ja kuorma antanut aivan uutta lisäpontta veneen koeponnistukseen :roll: . Ette tosi varmaankaan olisi olleet täydellä isolla avomerellä? Ettehän... Hyvä näin, kaikki terveinä, kalusteet ehjinä ja kokemusta rikkaampina.

by Guest » Wed Aug 10, 2005 13:56 pm

No joo, isopurjeen ylimmäinen ratsastaja meni kahtia, mutta sitä ei voine katsoa vaurioksi. Sekin taisi hajota siinä vaiheessa, kun iso revittiin väkisin alas? Purje ehtikin olla kerran ylhäällä edellisten korjailujen jälkeen. :?

by harald » Wed Aug 10, 2005 11:46 am

Kaksikymmentkuusi metriä sekunnissa?!?!? :shock:

Eikö oikeastaan mikään mennyt rikki? Miehet tietenkin mutta..?

FE-kestotesti

by oikkpasi » Wed Aug 10, 2005 11:22 am

Testasimme (emme tosin tarkoituksella) eilen FE:tä HTPS:n tiistaikisassa suhteellisen napakassa kelissä. Ukkospuuska painoi idästä päälle Krunikanselällä ja ensihässäkästä toivuttuani vilkaisu tuulimittariin näytti makeat 26 m/s suhteellista tuulta ja tietysti täysi iso ylhäällä ja strekkiä. Vettä tuli kuin sieltä itsestään ja maston ja isopurjeen hakkaamisen keskellä tunnelma oli kuin elokuvissa. Vene kesti, mutta kippari päätti kuitenkin painaa starttinappia ja vaihtaa sen hetkisen ykkössijan DNF:ksi ja miehistön hyvinvoinniksi. No vene on nyt tuulen osalta testattu ja voin pikkujouluissa osallistua siihen keskusteluun, missä hehkutellaan kesän kovista keleistä. :P

pasi
FIN 2039 s/y Hennuli

Janne: miten ihmeessä te selvisitte sieltä, vai olimmekö vain väärässä paikassa poissa öljysataman suojalta.

Top